Sociological Analysis of the Concept of Child and Childhood in the Thought of Imam Mohammad Ghazali

Document Type : Original Research

Authors
1 Professor, Department of Social Sciences, Tehran University, Tehran
2 PhD in sociology, Alzahra University, Tehran
Abstract
Attention to child and childhood has existed throughout history as pre-sociological paradigms. The present study tries to retrospectively examine Ghazali’s views on child and childhood, and measure the importance he gave to this issue. Al-Ghazali is one of the well-known thinkers of the fifth century AH, whose views on education and divine-human thought have greatly influenced the future. This study is conducted using the documentary method. The studied documents included primary and secondary sources. The results show that Ghazali, while paying attention to child and childhood, considers the nature of children to be pure and innocent. These children are understood under the banner of two institutions of family and "high school" (school), both of which are responsible for raising and educating children. The child has characteristics such as weakness of intellect, imitation and imperfection, which are placed in the process of socialization on the one hand by adults with the power of education and discipline. Al-Ghazali considers the beginning of childhood from the time of sperm formation to the end of puberty for girls and the age of sixteen for boys, from which they can enter into married life, in other words, the world of adulthood. The findings led the researcher to conclude that al-Ghazali, despite his use of the concept of "child," focused on children-boys rather than children-girls.

Keywords

Subjects


1. جواهرفروش‌زاده، عبدالرحیم (1372)، آراء تربیتی غزالی، کیهان اندیشه، شماره 52.
2. جیمز، آلیوس؛ جنکس، کریس؛ پروت، آلن (1393)، جامعه‌شناسی دوران کودکی (نظریه‌پردازی درباره‌ی دوران کودکی)، ترجمه علیرضا کرمانی و علیرضا ابراهیم آبادی، تهران: نشر ثالث.
3. حرعاملی، محمد بن حسن (1409ق)، وسائل الشیعه، ج 1، تهران: صفا.
4. خالق‌خواه، علی (1393)، رابطه عقل و دین از دیدگاه غزالی و اشارات آن در تربیت دینی (تربیت دینی براساس باورهای ایمان‌گرایانه غزالی)، پژوهش‌های علم و دین، دوره 5، شماره 2، صص: 130- 111.
5. رفیعی، بهروز (1381)، آراء دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن، قم و تهران: پژوهشکده حوزه و دانشگاه و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
6. روسو، ژان ژاک (1388)، امیل یا آموزش و پرورش، ترجمه غلام‌حسین زیرک زاده، تهران: شرکت سهامی چهر.
7. زرین کوب، عبدالحسین (1396)، فرار از مدرسه: درباره زندگی و اندیشه ابوحامد غزالی، تهران: شرکت چاپ و نشر بین الملل (وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی).
8. طبرسی، میرزا آقا نوری (1408ق)، مستدرک الوسائل، قم: آل البیت (ع).
9. طوسی، محمد بن حسن (1408ق.)، التبیان فی تفسیر القرآن، ترجمه و مقدمه شیخ آغابزرگ تهرانی و احمد قصیر عاملی، بیروت: انتشارات دار احیاء التراث العربی، جلد سوم.
10. عطاران، محمد (1368)، آراء مربیان بزرگ مسلمان درباره تربیت کودک، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ دوم.
11. غزالی، ابوحامد (1333)، مکاتیب فارسی غزالی، به اهتمام عباس اقبال.
12. غزالی، ابوحامد (1362) شک و شناخت (المنقذ من الضلال)، ترجمه صادق آیینه‌وند، تهران: امیرکبیر.
13. غزالی، ابوحامد محمد (1317)، نصیحه‌الملوک، با مقدمه، تصحیح و حاشیه جلال‌الدین همایی، تهران: چاپخانۀ مجلس.
14. غزالی، ابوحامد محمد (1383)، کیمیای سعادت، به تصحیح حسین خدیوجم، جلد اول و دوم، تهران: انتشارات کتاب‌های جیبی.
15. فرهادیان، فاطمه؛ سراج‌زاده، حسن (1398)، بررسی تطبیقی مبانی تربیت اخلاقی از منظر غزالی و مهدی نراقی، اخلاق، دوره 9، شماره 33، صص: 181- 151.
16. کارا دُو وُو، بارون (1361)، متفکران مسلمان (فلسفه‌س مدرسیگری و علم کلام و تصوف)، جلد چهارم، ترجمه احمد آرام، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
17. کاردان، علی محمد؛ اعرافی، علیرضا؛ پاک سرشت، محمدجعفر؛ حسینی، علی اکبر و ایرانی، حسین (1372)، درآمدی بر تعلیم و تربیت اسلامی، فلسفه تعلیم و تربیت، جلد اول، تهران: سمت.
18. لاک، جان (1398)، جستاری در خصوص فاهمۀ بشری، ترجمه کاوه لاجوردی، تهران: نشر مرکز.
19. لاک، جان (1399)، جستاری در خصوص فاهمه بشری، ترجمه کاوه لاجوردی، تهران: نشر مرکز.
20. متز، آدام (1364)، تمدن اسلامی در قرن چهارم هجری یا (رنسانس اسلامی)، جلد اول، ترجمه علیرضا ذکاوتی قراگزلو، تهران: امیرکبیر.
21. وگان، جفری (1395)، تربیت سیاسی در اندیشه هابز، تهران: نشر نی.
22. همایی، جلال‌الدین (1342)، غزالی‌نامه، چاپ دوم، تهران: انتشارات فروغی.
23. Denzin, N. (1977), childhood socialization, San Francisco: Jossey -Bass.
24. Elkin, F., and Handel, G. (1972), the child and society: the process of socialization, New York, Random House.
25. Goslin, (1969), Handbook of socialization theory and research, Chicago: Rand McNally.
26. Danziger, K. (1970), reading in child socialization, Oxford: Pregamon.
27. Morison, A., and Mcintyre, D. (1971), Schools and socialization, Harmonds worth: Penguin.
28. White, G. (1977), socialization, London: Longman.