The Poetics of pictorial irony and its types in Forough Farrokhzad AND Ghada al-Samman's poetry

Document Type : Original Research

Authors
1 Associate
2 semnan university
Abstract
بررسی تطبیقی بوطیقای آیرونی تصویری و انواع آن در شعر فروغ فرخزاد

و غاده السّمّان

چکیده

آیرونی تصویری، پدیده‌ای بلاغی است، و از ویژگی‌های آن، بیان تناقض بین دو ذات، برای اثبات صفت‌های مثبت و منفی است، که از طریق تصویرهای متناقض، که در اصل با یکدیگر موافق و متناسب بوده‌اند، آشکار می‌شود. واین تناقض در تصویرها، نشان دهنده‌ی القای مفاهیم نو ظهور در زندگی واقعی، و در نتیجه، فهم مشکلات پیچیده در جامعه است. و نظر به اهمیت و شیوع این تکنیک بلاغی در شعر معاصر، به بررسی آن در دو مجموعه شعری "تولدی دیگر" فروغ فرخزاد و "رقصیدن با جغد" غاده السّمّان، پرداختیم؛ تا با استفاده از روش تطبیقی با رویکرد نظریه دریافت مکتب آلمان عمق اندیشه‌های آنها پیرامون جامعه مرد سالار مثل عدم برابری حقوق زن و مرد، و مسائل اجتماعی دیگر، مثل ظهور روشنفکران دروغین، که پیشرفت جامعه را در گرو تقلید کورکورانه خویش از فرهنگ غرب می‌پندارند، بپردازیم. اما مهمترین یافته‌های تحقیق، حاکی از کاربرد تصویر متناقض زن توسط دو شاعر است؛ همینطور، غاده السّمّان، تصویری متناقض از شخصیت‌های مشهور در زمان گذشته، به کار می‌برد؛ و سیف الدوله را حاکمی بی‌بند و بار تصور می‌کند؛ و فروغ فرخزاد، تصویری متناقض از ویژگی‌های پیامبرانی ارائه می‌دهد، که هدف تبلیغ آنها، هدایت مردم بوده است، و آن را به صورت نمادی متناقض، در روشنفکران دروغینی تصور می‌کند که هویت دینی و فرهنگی خود را فراموش کرده‌اند.

واژگان کلیدی: آیرونی تصویری، فروغ فرخزاد، غاده السّمّان، تولدی دیگر، رقصیدن با جغد.

Keywords

Subjects


[1] Abbasi, Habibollah, and Ramak, Ramyar, (2021), “Examining religious signs in Forough Farrokhzad’s poetry by using Peirce’s Semiotics theory”, Literary text research, No.86, pp.163-190.
[2] Abdel samie, Noman, (2014), Verbal Irony in western studies and Ancient Arabic tradition, First Edition, Desouk: Dar-elelm al-eman.
[3] Abdoh Abboud, (1999), Comparative literature: The problems & horizons, Damascus: Arab Writers :union:.
[4] Ashry zayed, Ali, (2002), About the structure of the modern Arabic ode, fourth edition, Cairo: Ibn Sinaa Library.
[5] Al-Sadiya, Naeima, (2007) “The poetic of Irony in Creativity & Reception”, Faculty of Humanities & Social Sciences journal, No.1, pp.1-22.
[6] Al-Samman, Ghada, (2003), Dancing with the owl, First edition , Beirut: Ghada Al-Samman’s publications.
[7] Al-Samman, Ghada, (1992), Testifying against the wind, Second edition, Beirut: Ghada Al-Samman’s publications.
[8] Amiri, Jahangir, and turaj zini vand, (2019), Comparative literature & literary criticism, Rays of Criticism In Arabic & Persian.
[9] Eshkevari, Adnan, and his partners, (2017), “Pictorial Irony in Nizar Qabbani’s Political poetry”, Journal of the Iranian Association of Arabic Language and Literature, No.42, pp.65-88.
[10] Farrokhzad, Forugh (2003), Forough Farrokhzad’s Divan , second edition, Tehran: Ahoora Publications.
[11] Farrokhzad, pooran, (2001), Unfinished halves: A new attitude in women's poetry from Rabia to forough, First edition, Tehran: Tandis Publication.
[12] Farzad,Abdolhossein, (1385), The letters of loneliness, Second edition, Tehran: Cheshme Publication.
[13] Fotoohi, mahmood, (2010), The rhetoric of image, second edition, Tehran: Sokhan Publication.
[14] Hamza Al-khafaji, Qais, (2007), Irony in the poetry of pioneers, First edition, Babylon: Dar-al-aqam.
[15] kazzazi, Mir Jalaleddin, (1994), The Aesthetics of Persian speech, Volume 3, second edition, Tehran: Mad publications.
[16] Milani, Farzaneh, (2016), Forugh Farrokhzad: A Literary Biography with Unpublished Letters, First edition, Toronto: Persian Circle.
[17] Mirghaderi, Fazollah, and hossein kiani, (1390), “Reception theory in view of Comparative literature”, Journal of the Iranian Association of Arabic Language and Literature, No.18, pp.1-21.
[18] Moussa, Salama, (1947), The art of love and life, First edition, Cairo: Salama Moussa for publication and distribution.
[19] Moshfeghi, Arash, and hamid ghahraman poor, (2016), “Examining the concepts of men in the poems of Forough Farrokhzad”, The conference of Iranian Association of promotion of Persian Language & Literature, No 11, pp.793-813.
[20] Nazari moghaddam, hadi, et al, (2018), “The other enghlish in my different oriental mirrors”, Journal of the Iranian Association of Arabic Language and Literature, No.46, pp.1-20.
[21] Nemati Ghazvini, and Zeinab Mahdzvi Pilehrud, (2021), “Aspects Alienation and its Factors in Ghada al-Samman’s Poetry”, Volume 27, No.4,pp.123-144.
[22] Panahi, Parvin, (2016), Anxiety in the poetry of Forough Farrokhzad and Ghada Alsman: Comparative study, Tehran: The publication of intellectuals & women Studies.
[23] Said, Hany, (2012), “Irony and Paradoxical meaning: when it goes away by Mahmoud Darwish, Faslo El-Khitab”, Volume 3, No.3, pp.193-218.
[24] Saloom. Nayf (1998), Postmodernism-The Articles in Philosophical Criticism-, First edition, Homs: Dar-Attaouhidi publication and distribution.
[25] Shahri, Ahmadreza, (2014), A comparative approach to eschatological insight in Forough Farrokhzad and Badr Shakir al-sayyab, Journal of Arabic Language & Literature, No.8, pp.60-83.
[26] Shalan, Abdel-Wahab, (2005), “Old Arabic narration: Socio-cultural structure and aesthetic characteristics”, Al-Mawqif Al-Adabi, Volume 35, No.412, pp.123-138.
[27] Solomon, Khaled, (1991), “Ironic Theory”, Al-yarmouk Journal, No.9, pp.45-58.