Re-Analyzing of Geopolitical Conceptions of Art

Document Type : Original Research

Authors
1 Ph.D Student of Political Geography AT kharazmi University
2 Associate Professor of Political Geography, Department of Political Geography, Faculty of Geographical Sciences, Kharazmi University
3 Assistant Professor of Art Research, Islamic Azad University, Islamic-Iranian Arts Units
4 Assistant Professor of Culture and Arts, Shiraz University of Arts
Abstract
By its multidisciplinary nature, geopolitics deals with various areas of political and spatial phenomena; these phenomena have both external and objective reality as well as abstract and subjective reality. With the increase of literature related to critical geopolitics, the fields of geopolitical studies expanded its range of studies in new fields and environments such as environment, culture and art. Meanwhile, art as a popular science and category has special political and spatial effects. Given the common themes in the two fields of geopolitics and art, the present study aimed to investigate the examples and relations between geopolitics and art, and the geopolitics of art. To answer this question with a descriptive-analytical method, the geopolitical concepts and examples of art were studied. Findings showed that geopolitical concepts such as competition, cooperation, power, politics and space reflected and represented in art on different scales. Thus, art in its general and broad sense under the title of fine arts, and art as a space for the transmission of meaning (iconographic element) is a kind of objective and abstract space in which geopolitical concepts and foundations were represented.

Keywords

Subjects


1) احمدی، بابک (1397)، موسیقی‌شناسی، فرهنگ تحلیلی مفاهیم؛ تهران: نشر مرکز.
2) احمدی‌پور, زهرا، میرزائی‌تبار، میثم (1397)، ژئوپلیتیک شهری و تبیین مفهوم رقابت، فصلنامه‌ی جغرافیا و برنامه‌ریزی محیطی، دوره‌ی 29، شماره‌ی 2، 34-13.
3) احمدی‌پور، زهرا، رشیدی، یونس (1397). تحلیل ژئوپلیتیکی بازنمایی فضاهای ترس در سینما، فصلنامه ژئوپلیتیک، سال چهاردهم، شماره دوم، صص 57-21.
4) استوری، جان (1396). مطالعات فرهنگی درباره فرهنگ عامه، ترجمه‌ی حسین پاینده، تهران: انتشارات آگه.
5) اسفندیاری، سیمین (1392). تطبیق زیبایی‌شناسی در فلسفه‌ی افلاطون و دکارت، فصلنامه‌ی علمی-پژوهشی فلسفه، دوره‌ی 41، شماره‌ی 1، صص 67-83.
6) جهانبگلو، رامین (1388)، فقدان کالبد معنایی مدرنیته در سینمای ایران، مصاحبه با کتاب ماه هنر، سال 8، شماره 4، صص 15-22.
7) خزایی، محمد (۱۳۸۶). نگاه هنرمندان عصر مدرن به طبیعت، مجموعه مقالات خیال شرقی، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر.
8) خستو، رحیم (1393)، فیلم‌هایی که می‌توانند سیاسی دیده شوند، فصلنامه فرهنگ امروز، سال سوم، شماره 4، صص 15-30.
9) دادس، کلاز (1390)، ژئوپلیتیک مقدمه‌ای بسیار کوتاه، ترجمه‌ی زهرا پیشگاهی فرد و محمد زهدی گهرپور، تهران: انتشارات سهره.
10) رحمانی، محمد (1390). نقش جغرافیا در هنر، مذهب و ادبیات عارفانه. فصنامه تخصصی عرفان اسلامی، سال نهم، شماره 34، صص 217-195.
11) ژیمنز، مارک (1392)، زیباشناسی چیست؟، ترجمه‌ی محمدرضا ابوالقاسمی، تهران: نشر ماهی.
12) عیدی، سعیده (1399)، بازخوانی تمنای مهاجرت از دریچه جنسیت: فربه شدن آموزش عالی ایران در بوته نقد، فصلنامه دراسات فی العلوم الانسانیه، دوره 27، شماره 4، صص: 23-1
13) قزلسفلی، محمدتقی (1382). هنر و سیاست، فصلنامه پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی، سال 3، شماره نهم و دهم، صص 234-213.
14) کاظم‌زاده، نسرین، میرزایی، فرامرز (1400)، واکاوی هویت مکان سوم در رمان خان الخلیلی اثر نجیب محفوظ بر اساس نظریه‌ی ری اولدنبرگ، فصلنامه لسان مبین، دوره 12، شماره 43، صص 62-43.
15) کاظم‌زاده، نسرین، روشنفکر، کبری، میرزایی، فرامرز (1399)، ابعاد دلبستگی مکانی در رمان «سوئیس، وطن و تبعیدگاه» (سویسرا الوطن والمنفی) از سناء أبوشرار، فصلنامه لسان مبین، دوره 11، شماره 37، صص 108-89.
16) کاظم‌زاده، نسرین، روشنفکر، کبری، میرزایی، فرامرز، یوسفیان، محمدجعفر (1397)، واکاوی حس تعلق مکانی در رمان «من منتظرت هستم» (لأنی أشتاق الیک) از سناء ابوشرار، فصلنامه نقد ادب عرب معاصر، دوره 9، شماره 11، صص 120-97.
17) کاظم‌زاده، نسرین، روشنفکر، کبری، میرزایی، فرامرز، یوسفیان، محمدجعفر (1398)، تبیین الگوی تحلیل روان‌شناختی مکان داستانی، فصلنامه نقد ادبی، سال 12، شمازه 45، صص 109-85.
18) متقی، افشین، قره‌بیگی، مصیب (1394). سینما و ژئوپلیتیک: درنگی بر بازنمایی زیست‌سیاست در حلقه‌های فیلم، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
19) متقی، افشین، قره‌بیگی، مصیب (1399)، بازنمایی ژئوپلیتیکی روسیه در سینمای هالیوود، فصلنامه مطالعات اورآسیای مرکزی، دوره‌ی 13، شماره‌ی 2، صص 680-665.
20) میرزایی، فرامرز، مرادی، مریم (1394)، تحلیل ساختاری مکان روایی در ادب پایداری بررسی موردی: «مردان آفتاب» و «باقیمانده» از غسان کنفانی، فصلنامه ادبیات پایداری، دوره 7، شماره 12، صص 62-47.
21) ملابراهیمی، عزت، عبیات، عاطی، الیاسی، حسین (1399)، فضای شعر وحضور رو یا: از تشکیل تا دلالت خوانشی بر شعر معد الجبوری، فصلنامه دراسات فی العلوم الانسانیه، دوره 27، شماره 2، صص: 39-19
17- Blacking, D. (2017). Sound Effects. Youth, Leisure and The Politics of Rock-'n'-roll. London: Constable.
18- Bulmer, P. (2018). Myth and Music. Den Haag: Mouto.
19- Davis, A. (2014). Native images: the otherness and affectivity of the digital body, London: King.
20- Dragićević Šešić, M. (2017). Cultural Diplomacy: Arts, Festivals and Geopolitics, Published by: Creative Europe Desk Serbia Ministry of Culture and Media of Republic of Serbia, Faculty of Dramatic Arts in Belgrade, Institute for Theatre Film Radio and Television, Belgrad.
21- Ingram, A. (2016). Art, Geopolitics and Metapolitics at Tate Galleries London, London, Geopolitics, http://dx.doi.org/10.1080/14650045.2016.1263186
22- Jayyusi. L. (2019). Between Saying and Showing: Making and Contesting Truth Claims in the Media, Ethnographic Studies, 9, pp. 19-43.
23- Lieberg, G. (2010). Theory of the Ascetics, des Mittelalters und der Neuzeit. Brockmeyer, Bochum.
24- Mouffe, C. (2013). Agonistics: Thinking the World Politically. London – New York: Verso.
25- Münker, R. and Roesler, K. (2013). Male Gaze theory: Visual Pleasure and Narrative Cinema, Oxford University Press.
26- Perniola, M. (2013), 20th Century Aesthetics. Towards A Theory of Feeling, translated by Massimo Verdicchio, London-New Delhi-New York-Sydney, Bloomsbury.
27- Pöltner, G. (2018). Philosophy of Ascetics, Germany: Stuttgart.
28- Ruben, K. (2019). Music and The Bourgeois, Music and The Proletarian. Budapest: Akadémiai Kiad.
29- Schüller, M. (2013). Texts about Ascetics, Berlin: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
30- Tagg, P. (2017). Nature as a Musical Mood Category. Göteborg: Stencilled Papers from the Gothenburg University Musicology Department.
31- Watkins, E. (2019). Kant's Critique of Pure Reason: Background Source Materials, Cambridge University Press.
32- Wayne, M. (2012). The Politics of Contemporary European Cinema: Histories, Borders, Diasporas. Intellect Books.
33- Zettl, H. (2013). Sight, Sound, Motion: Applied Media Aesthetics (The Wadsworth Series in Broadcast and Production), Wadsworth Publishing Ltd.