The Challenge between Memory and the Future Behavior Plan in the Holy Qur’an: Reading the Semiotic of Cognitive Culture of Miracles in Surah Isra (Verses 90-95) Based on the Tartu School

Document Type : Original Research

Authors
1 Tehran University
2 Professor, Department of Arabic Language and Literature, Faculty of Literature, Alzahra University, Tehran, Iran
Abstract
The semiotic space is distinguished in a certain period and formed through the cultural signs that are sent by the sender of message. Culture absorbs what is compatible with it in the course of its tremendous influence on the external environment, and then it may change texts that it could not resolve. The study of the semiotic space of the Qur’an includes the vision of the holy book. The Qur’an extracts the prior cultural structures from its historical or psychological context and characteristics and establishes new cultural systems without ignoring or separating these historical and cultural cognitive systems. This process is accomplished only through continuous semiotic breakthroughs. In fact, instead of the external space invading the internal space, it is the holy book that obliterates the unorganized and uncultured space that was already established in the semiotic memory of the society. On a higher level than the myth and legend that the polytheists demanded in Surah Isra, the Qur'an begins to establish knowledge in the framework of "miracles" in order to re-establish a view completely opposite to the mythological tendency of the infidels. This article, with a descriptive-analytical approach, and in accordance with the semiotic-cultural vision of the Tartu School, wants to study the revolution brought about by the Qur’an on both the practical and theoretical levels. In the meantime, the existence of a mythical hero who is capable of doing extraordinary things was erased from the cultural memory by the Holy Qur'an, and prophecy clearly took on a human form and took on a new form in a context full of challenges. Finally, by transforming the concept of the legendary hero, the Holy Qur'an established and re-established the rules of the miracle of prophecy.

Keywords

Subjects


- القرآن الکریم
- پاکتچی، أحمد.(1397). معناشناسی فرهنگی – قوم شناختی. ضمن کتاب مجموعه مقالات "معنا شناسی در مطالعات قرآنی"، با کوشش فروغ پارسا. نگارستان اندیشه، تهران.
- ذکائی، محمدسعید. (1390). مطالعات فرهنگی و مطالعات حافظه، نشریه مطالعات اجتماعی ایران، دوره پنجم، ش 3، صص72-96.
- ستیبانوف، ی.س. (1980م). ما السیمیائیه؟ ترجمه قاسم مقداد. مجله المعرفه، ع 234.صص 52-72.
- عیاشی، منذر. (2015). القرآن: من بناء النص إلی بناء العالم، دار نینوی، دمشق.
- لوتمان، یوری. (1397). فرهنگ و انفجار، ترجمه نیلوفر آقاابراهیمی، انتشارات تمدن علمی، تهران.
- _________و وبوریس أوسبنسکی. (1986). حول الآلیه السیمیوطیقیه للثقافه، ترجمه عبدالمنعم تلیمه. ضمن کتاب مدخل إلی السیمیوطیقیا: مقالات مترجمه ودراسات، تحت إشراف سیزا قاسم و نصر حامد أبو زید، دار الیاس العصریه، القاهره.
- لوتمان وآخرون. (1986). حول الدراسه السیمیوطیقیه للثقافات. ترجمه نصر حامد ابوزید. ضمن کتاب مدخل إلی السیمیوطیقیا: مقالات مترجمه ودراسات، تحت إشراف سیزا قاسم و نصر حامد أبو زید، دار الیاس العصریه، القاهره.
- الرازی، الفخر. (2005م). التفسیر الکبیر، ج 7، دارالفکر، بیروت.
- مغنیه، محمد جواد. (2007). التفسیر الکاشف، ج5، مؤسسه دارالکتاب الإسلامی، قم.
- قطب، سید. (1981م). فی ظلال القرآن، ج 12، دارالشروق، القاهره.
- الطباطبائی، محمد حسین. (1371). المیزان فی تفسیر القرآن، مؤسسه اسماعیلیلن، قم.
- لوتمان، یوری و بی.ای. اوسپنسکی. (1390). «در باب سازوکار نشانه شناختی فرهنگ»؛ ترجمه فرزان سجودی، به کوشش فرزان سجودی، ضمن مجموعه مقالات نشانه شناسی فرهنگی، تهران: نشر علم.
- لئونه، ماسیمو. (1389). «تأملاتی در باب نشانه – معنی شناسی فرهنگی تصاویر»؛ ترجمه حسن زختاره، به کوشش امیر علی نجومیان، ضمن کتاب مجموعه مقالات نشانه شناسی (فرهنگ)ی، تهران: انتشارات سخن.
- سمننکو، الکسی. (1396). تار و پود فرهنگ: درآمدی بر نظریه نشانه شناختی یوری لوتمان؛ ترجمه حسین سرفراز، تهران: انتشارات علمی فرهنگی
- ایزوتسو، توشیهیکو. (1398). خدا و انسان در قرآن؛ ترجمه احمد آرام، چ12، تهران: شرکت سهامی انتشار.
- غزول، فریال. (1986). علم العلامات (السیمیوطیقیا): مدخل استهلالی، ضمن کتاب مدخل إلی السیمیوطیقیا: مقالات مترجمه ودراسات، تحت إشراف سیزا قاسم و نصر حامد أبو زید، دار الیاس العصریه، القاهره.
- النجار، سلوی، البنیه والدلاله فی النص الفنی فی دینامیکیه النص لدی یوری لوتمان"، مجله علامات، سنه 2008، ع 29.
- Assmann J. (1995) Collective Memory and Cultural Identity, New German Critique, No. 65, Cultural History/Cultural Studies, pp.125-133.
- Confino, A. (1997) Collective memory and cultural history: problems of method. The American Historical Review, (Vol. 102, No. 5), pp. 1386-1403.
- Lotman, Y. (1990). Universe of the Mind: A Semiotic Theory of Culture. Translated by Ann Shukman. London.