Genealogy of Images of the Prophet’s Meraj Nameh from the Point of View of Frye’s Mythology

Document Type : Original Research

Authors
1 PhD Student, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran
2 Associate Professor, Department of Painting, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran
Abstract
Throughout history and among various ancient ethnicities, there have been different beliefs about the journey to the afterlife which are expressed in the form of myths of resurrection, mythical descents to the underworld, ascents to the heavenly realm, and encountering with the heavenly gods. One of these journeys is the Prophet’s night ascension to the Seven Heavens, the different stages of which have been recounted in the illustrated manuscripts of the Illkhanis’s Miraj Nameh (762-772 AH), the Timurid’s Miraj Nameh (840 AH), and discrete Ruqʿah scripts. With this regard, this research with the purpose of the genealogy of the images of the Prophet’s Miraj Nameh and from the viewpoint of Frye’s mythologic theory, aims to answer the question as to what extent the accounts of ascension have made use of the original narratives of mythical ascensions and the terminology of resurrection literature in other ancient civilizations (Iran and Mesopotamia) and invented new meanings? In this research, an attempt is made to use library resources and qualitative analysis methods with the mythological approach to investigate the images of the Prophet’s Miraj (ascension), starting from a historical account up to the achievement of a beyond-historical and archetypal level. Investigations show that hidden mythological orientations can be retrieved and identified in six out of the eight levels recommended by this research.

Keywords

Subjects


1. آقابیگی پور، پیمان؛ کاظمی، داریوش، (1399). آتش و آریایی ها: انعکاس آن در شاهنامه فردوسی. دوره 14، ش 55، ص369- 345.
2. اسماعیل پور، ابوالقاسم، (1393). اسطوره ، بیان نمادین. تهران: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
3. بهار، مهرداد، ( 1398). پژوهشی در اساطیر ایران. چاپ 14، تهران: آگه.
4. سگای، ماری رز، (1385). معراج نامه، سفر معجزه‌آسای پیامبر (ص). ترجمه: مهناز شایسته فر. تهران: موسسه مطالعات هنر اسلامی.
5. عبداله، زهرا، (1394). تبیین ریشه‌های ماهوی معراج و بازتاب آن‌ها در حوزه تصویر با تأکید بر نگاره‌های معراج پیامبر گرامی اسلام (ص). پایان‌نامه دکتری. دانشگاه شاهد. تهران
6. فرای، نورتروپ، (1378). ادبیات و اسطوره. ترجمه: جلال ستاری. در اسطوره و رمز. انتشارات سروش
7. فرای، نورتروپ، (1377). تحلیل نقد. ترجمه: ص، حسینی تهران: نیلوفر.
8. فرنبغ دادگی، ( 1390 .( بندهشن. ترجمه مهرداد بهار، تهران: توس.
9. کامرانی، بهنام، ( 1385). تبار شناسی فرشته در نقاشی ایران. کتاب ماه هنر، 96- 95.
10. کلانتری، نوش آفرین؛ صادقی تحصیلی، طاهره؛ حسنی جلیلیان، محمد رضا؛ حیدری، علی، (1395). سیر آتش از اسطوره تا عرفان ( ریشه های اسطوره ای نماده های مربوط به آتش در عرفان). کهن نامه ادب پارسی، سال7، ش3، ص 27- 51.
11. نامور مطلق، بهمن، (1392). درآمدی بر اسطوره‌شناسی: نظریه‌ها و کاربردها. تهران: انتشارات سخن.
12. ایلیاده، میرچا،) 1391 ). تصاویر و نمادها. ترجمۀ محمدکاظم مهاجری ، تهران: پارسه.
13. خالدیان، ستار؛ صابری، احمدرضا، (1443). دراسه النقوش البطولیه والحیوانات المرکبه الموجوده علی األختام األسطوانیه الخاصه بحصن تخت جمشید. دراسات فی العلوم الانسانیه، 28(4)، صص 96- 75.
14. Annus, A, (2010). On the Origin of Watchers: A Comparative Study of the Antediluvian Wisdom in Mesopotamian and Jewish Traditions. Journal for the Study of the Pseudepigrapha, 19(4), 277-320.‌
15. Burge, S. R. (2016). Myth, meaning and the order of words: reading hadith collections with Northrop Frye and the development of compilation criticism. Islam and Christian–Muslim Relations, 27(2), 213-228.‌
16. Boyce, M, (1985). ĀB: The concept of water in Ancient Iranian culture. Encyclopedia Iranica, 1.‌
17. Boyce, Mary, (1996). A History of Zoroastrianism: The Early Period, ) Vol. 1) . Brill.

18. Culianu, I. P, (1990). Out of this world: Otherworldly journeys from Gilgamesh to Albert Einstein. Shambala.
19. Dalley, Stephanie, (1989). Myths From Mesopotamia. Oxford: Oxford University Press.
20. Deutsch, N, (1999). Guardians of the Gate: Angelic Vice Regency in Late Antiquity (Vol. 22). Brill.
21. Frye, N, (2000). Anatomy of Criticism: Four Essays, with a foreword by H. Bloom. Princetion and Oxford: Princetin university Press.
22. James, Montague Rhodes, (1915). Notes on Apocrypha. JTS 16: 410-13.
23. Kreyenbroek, G, (1985). Sraoša in the Zoroastrian Tradition. Orientalia Rheno-Traiectina
24. Lieberman, S. J, (1987). A Mesopotamian Background for the So-Called Aggadic'Measures' of Biblical Hermeneutics?. Hebrew :union: College Annual, 157-225.‌
25. Scholem, G. G, (1995). Major trends in Jewish mysticism. Random House Digital, Inc..‌
26. Shvets I.V, (1998). Ryazhenyy personazh v naskalnom iskusstve Tsentralnoy Azii (problemy interpretatsii). Voprosy Arkheologii Kazakhstana 2: 213–18.
27. Silverman, Jason, (2012). Persepolis and Jerusalem (Iranian influence on the Apocalyptic
hermeneutic), New York, T & T Clark.
28. Sitchin, Z, (2002). Divine encounters: a guide to visions, angels, and other emissaries. Simon and Schuster.‌‌
29. Subtelny, M. E, (2015). 4 The Islamic Ascension Narrative in the Context of Conversion in Medieval Iran: An Apocalypse at the Intersection of Orality and Textuality. In Orality and Textuality in the Iranian World (pp. 93-129). Brill.‌
30. Wright, J. E, (2002). The early history of heaven. Oxford University Press.‌‌‌