1. آقابیگی پور، پیمان؛ کاظمی، داریوش، (1399). آتش و آریایی ها: انعکاس آن در شاهنامه فردوسی. دوره 14، ش 55، ص369- 345.
2. اسماعیل پور، ابوالقاسم، (1393). اسطوره ، بیان نمادین. تهران: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
3. بهار، مهرداد، ( 1398). پژوهشی در اساطیر ایران. چاپ 14، تهران: آگه.
4. سگای، ماری رز، (1385). معراج نامه، سفر معجزهآسای پیامبر (ص). ترجمه: مهناز شایسته فر. تهران: موسسه مطالعات هنر اسلامی.
5. عبداله، زهرا، (1394). تبیین ریشههای ماهوی معراج و بازتاب آنها در حوزه تصویر با تأکید بر نگارههای معراج پیامبر گرامی اسلام (ص). پایاننامه دکتری. دانشگاه شاهد. تهران
6. فرای، نورتروپ، (1378). ادبیات و اسطوره. ترجمه: جلال ستاری. در اسطوره و رمز. انتشارات سروش
7. فرای، نورتروپ، (1377). تحلیل نقد. ترجمه: ص، حسینی تهران: نیلوفر.
8. فرنبغ دادگی، ( 1390 .( بندهشن. ترجمه مهرداد بهار، تهران: توس.
9. کامرانی، بهنام، ( 1385). تبار شناسی فرشته در نقاشی ایران. کتاب ماه هنر، 96- 95.
10. کلانتری، نوش آفرین؛ صادقی تحصیلی، طاهره؛ حسنی جلیلیان، محمد رضا؛ حیدری، علی، (1395). سیر آتش از اسطوره تا عرفان ( ریشه های اسطوره ای نماده های مربوط به آتش در عرفان). کهن نامه ادب پارسی، سال7، ش3، ص 27- 51.
11. نامور مطلق، بهمن، (1392). درآمدی بر اسطورهشناسی: نظریهها و کاربردها. تهران: انتشارات سخن.
12. ایلیاده، میرچا،) 1391 ). تصاویر و نمادها. ترجمۀ محمدکاظم مهاجری ، تهران: پارسه.
13. خالدیان، ستار؛ صابری، احمدرضا، (1443). دراسه النقوش البطولیه والحیوانات المرکبه الموجوده علی األختام األسطوانیه الخاصه بحصن تخت جمشید. دراسات فی العلوم الانسانیه، 28(4)، صص 96- 75.
14. Annus, A, (2010). On the Origin of Watchers: A Comparative Study of the Antediluvian Wisdom in Mesopotamian and Jewish Traditions. Journal for the Study of the Pseudepigrapha, 19(4), 277-320.
15. Burge, S. R. (2016). Myth, meaning and the order of words: reading hadith collections with Northrop Frye and the development of compilation criticism. Islam and Christian–Muslim Relations, 27(2), 213-228.
16. Boyce, M, (1985). ĀB: The concept of water in Ancient Iranian culture. Encyclopedia Iranica, 1.
17. Boyce, Mary, (1996). A History of Zoroastrianism: The Early Period, ) Vol. 1) . Brill.
18. Culianu, I. P, (1990). Out of this world: Otherworldly journeys from Gilgamesh to Albert Einstein. Shambala.
19. Dalley, Stephanie, (1989). Myths From Mesopotamia. Oxford: Oxford University Press.
20. Deutsch, N, (1999). Guardians of the Gate: Angelic Vice Regency in Late Antiquity (Vol. 22). Brill.
21. Frye, N, (2000). Anatomy of Criticism: Four Essays, with a foreword by H. Bloom. Princetion and Oxford: Princetin university Press.
22. James, Montague Rhodes, (1915). Notes on Apocrypha. JTS 16: 410-13.
23. Kreyenbroek, G, (1985). Sraoša in the Zoroastrian Tradition. Orientalia Rheno-Traiectina
24. Lieberman, S. J, (1987). A Mesopotamian Background for the So-Called Aggadic'Measures' of Biblical Hermeneutics?. Hebrew :union: College Annual, 157-225.
25. Scholem, G. G, (1995). Major trends in Jewish mysticism. Random House Digital, Inc..
26. Shvets I.V, (1998). Ryazhenyy personazh v naskalnom iskusstve Tsentralnoy Azii (problemy interpretatsii). Voprosy Arkheologii Kazakhstana 2: 213–18.
27. Silverman, Jason, (2012). Persepolis and Jerusalem (Iranian influence on the Apocalyptic
hermeneutic), New York, T & T Clark.
28. Sitchin, Z, (2002). Divine encounters: a guide to visions, angels, and other emissaries. Simon and Schuster.
29. Subtelny, M. E, (2015). 4 The Islamic Ascension Narrative in the Context of Conversion in Medieval Iran: An Apocalypse at the Intersection of Orality and Textuality. In Orality and Textuality in the Iranian World (pp. 93-129). Brill.
30. Wright, J. E, (2002). The early history of heaven. Oxford University Press.