Oriental Reading of the Peacock Motif Carpet of 12th century AH with Emphasis on Treatise Loghat-e Moran

Document Type : مقالات علمی پژوهشی

Author
Faculty of Applied Arts, University of Art
Abstract
Sufficiency in the conventional sense of symbols has prevented them from defining new concepts. On the other hand, the foundation of factors that shape the patterns leads to the decipherment and production of a new meaning. The role of the peacock has always been a symbol of pride, glory, and beauty. However, understanding the visual difference between the twelfth-century peacock motif carpet and the previous specimens doubled the need to reproduce the new meaning. Auxiliary text was needed to achieve this goal. With such an approach, Sheikh Shahab al-Din Suhrawardi's " Loghat-e-Moran seems appropriate. It's as if our Loghat-e-Moran for a text was an image of an altar rug peacock in the Metropolitan Museum, and as a result it was read accordingly. Understanding the meaning of the peacock motif based on the thematic application of the carpet and the above treatise is the main purpose of this article. The result shows that the peacock, in addition to its common meanings, was a symbol of longing and sorrow. This research is based on the qualitative method and developed and described based on the motif of the altar peacock carpet in the meaningful context of the text Loghat-e-Moran by Sheikh Ishraq. In terms of classification, it is descriptive and analytical study.

Keywords

Subjects


1. احمدی، بابک، 1393، از نشانه‌های تصویری تا متن(به سوی نشانه‌شناسی ارتباط دیداری)، چاپ چهاردهم، تهران: مرکز.
2. ادواردو سرلو، خوان، 1392، فرهنگ نمادها، مترجم: مهرانگیز اوحدی، چاپ دوم، تهران، داستان محل.
3. امین رضوی، مهدی، 1391، سهروردی و مکتب اشراق، ترجمه مجدالدین کیوانی، چاپ ششم، تهران، نشر مرکز.
4. اولیایی طبایی، سیده اکرم و صمد سامانیان، 1397، «سیر تاریخی نقش‌پردازی طاووس در بافته‌های ایران دوره اسلامی»، نامه هنرهای کاربردی و تجسمی، س 11، ش 22، صص 84-67.
5. بروس میتفورد، میراندا، 1388، فرهنگ مصور نمادها و نشانه‌ها در جهان، مترجمان: ابوالقاسم دادور و زهرا تاران، چاپ اول، تهران، کلهر و الزهراء(س).
6. پرهام، سیروس، 1371، دست‌یافته‌های عشایری و روستایی فارس، ج 1، تهران: امیرکبیر.
7. پور نامداریان، تقی،1391، رمز و داستان‌های رمزی در ادب فارسی تحلیلی از داستان‌های عرفانی فلسفی ابن‌سینا و سهروردی، تهران، انتشارات علمی فرهنگی تهران.
8. تاجدینی، علی، 1388، فرهنگ نمادها و نشانه‌ها در اندیشه مولانا، چاپ دوم، تهران، ناشر سروش.
9. حافظ شیرازی، شمس‌الدین محمد،1386، دیوان خواجه شمس‌الدین محمد شیرازی، بر اساس نسخه: علامه محمد قزوینی و قاسم غنی، چاپ ششم، قم: کومه.
10. حسینی، سیدهاشم، الناز قرائتی و حسین پورنادری، 1397، جلوه‌های هنری در تزئینات مدرسه خان شیراز، نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، دوره 3، ش23، 64-53.
11. خزایی، محمد، 1386، «نقش نمادین طاووس در هنرهای تزئینی ایران»، کتاب ماه هنر، صص 12-6.
12. دادور، ابوالقاسم و الهام منصوری، 1385، درآمدی بر اسطوره‌ها و نمادهای ایران و هند در عهد باستان، چاپ اول، تهران، انتشارات دانشگاه الزهراء (س).
13. ستاری، جلال، 1386، مدخلی بر رمزشناسی عرفانی، چاپ سوم، تهران، نشر مرکز.
14. سعدی شیرازی، شیخ اجل مصلح‌الدین، 1345، گلستان، به تصحیح و کوشش: سعید نفیسی، چاپ سوم، تهران: فروغی.
15. سهروردی، یحیی بن حبش،1388، لغت موران، تصحیح: حسین سفید، چاپ سوم، تهران، مولی.
16. شایگان، داریوش، 1371، هانری کربن آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی، ترجمه باقر پرهام، انتشارات آگاه تهران.
17. شوالیه، ژان و آلن گربران، 1385، فرهنگ نمادها؛ اساطیر، رویاها، ایماء و اشاره، اشکال و قوالب، چهره ها و رنگ‌ها و اعداد، جلد چهارم حرف ش تا گ، ترجمه و تحقیق: سودابه فضایلی، چاپ اول، تهران، انتشارات جیحون.
18. شهدادی، جهانگیر، 1384، دریچه‌ای بر زیبایی‌شناسی ایرانی، چاپ اول، ناشر: کتاب خورشید.
19. شیخی نارانی، هانیه، 1389، «نشانه‌شناسی پرنده طاووس» فصلنامه علمی پژوهشی هنرهای تجسمی نقش‌مایه س 3، ش 5، صص 42-۲۷.
20. شیخی، علیرضا و ملیحه صادقی فر، 1397، «مطالعه سیر تحول تصویری براق در نگارگری ایرانی (از قرن هفتم تا سیزدهم هجری قمری)»، مبانی نظری هنرهای تجسمی، س 3، ش 1، صص 106-93.
21. صادقی‌نیا، سارا و سارا پوزش، 1395، بررسی تأویلی و نمادشناسانه طاووس در هنر ایرانی، نقش‌مایه، س1، ش2، صص61-54.
22. طاهری، علیرضا، 1391، «تأثیر نقوش ساسانی بر تصویرسازی نسخ بئاتوس»، باغ نظر، س 9، ش 21، صص 68-59.
23. عطار نیشابوری، شیخ فریدالدین، 1387، منطق‌الطیر، مقدمه، تصحیح و تعلیقات: محمدرضا شفیعی کدکنی، چاپ چهارم، تهران: سخن.
24. فلاح طوسی، هنگامه، ۱۳۸۹، مطالعه پیشینه تاریخی و اعتقادی نقش طاووس و بازنمود آن در نگاره‌های ایرانی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته هنرهای اسلامی گرایش نگارگری، دانشکده هنر ادیان و تمدن‌ها، دانشگاه هنر اصفهان.
25. کربن، هانری، 1385، روابط حکمت اشراق و فلسفه ایران باستان، گزارش احمد فردید و عبدالمجید گلشن، نگارش چاپ سوم، تهران، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
26. کوپر، جی سی، 1379، فرهنگ مصور نمادهای سنتی، ترجمه: ملیحه کرباسیان، چاپ اول، تهران، ناشر فرشاد.
27. مجتهدی، کریم،1393، سهروردی و افکار او؛ تأملی در منابع فلسفه اشراق، چاپ اول، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
28. محسنی، احمد، 1382، «لغت موران پدیدآورنده (ها)»، ادبیات و زبان‌ها؛ رشد آموزش زبان و ادب فارسی، ش 68، صص 4 تا 8.
29. محسنی، احمد، 1382، لغت موران، ادبیات و زبان‌ها؛ رشد آموزش زبان و ادب فارسی، ش 68، صص 8-2.
30. محمد پناه، بهنام، 1386، کهن دیار؛ مجموعه آثار ایران در موزه‌های جهان (جلد دوم)، چاپ اول، تهران، انتشارات سبزان.
31. مولوی (بلخی)، جلال‌الدین محمد، 1388، کلیات شمس تبریزی، به تصحیح: بدیع‌الزمان فروزانفر، چاپ اول، تهران: بهنود.
32. نادعلیان، احمد و علی وند شعاری، 1385، «تجلی عرفان در قالی‌های محرابی صفوی»، نشریه نگره، ش ۲ و صص 95-84.
33. نوربخش، سیما السادات، 1391، نور در حکمت سهروردی، چاپ اول، تهران، هرمس.
34. یاحقی، محمدجعفر، 1375، فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی، چاپ دوم، تهران: فرهنگ معاصر.
30. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage
31. URL1: https://images.metmuseum.org/CRDImages/is/original/wb-1995.157.JPG
32. URL2: https://www.pinterest.com/pin/544583779914942089
32.URL3: https://www.pinterest.com/pin/544583779918564593/
33.URL4: https://apochi.com/attractions/shiraz/vakil-bath/
34.URL5: https://www.islamicartz.com.