The Effect of Applying Portfolio in Improving Arabic Learning for Eleventh Grade High School Students in Isfahan

Document Type : مقالات علمی پژوهشی

Authors
1 Arabic Language and literature, University of Isfahan.
2 Arabic Language and Literature, University of Shiraz.
Abstract
Portfolio is one of the new tools in educational systems and an alternative method in assessment whose application, based on many researches, results in better learning, independence enhancement as well as self-learning skill in students. Thus, this research intends to, considering experimental method, investigate the effects of portfolio application in Arabic language teaching in Iranian high schools. Since the educational and assessment methods in most schools are based on conventional ones such as teaching books directly to students and mid-term and final exams, intending mostly to prepare the students for the university entrance exam, a question arises as to whether applying portfolio based on various class and homework assignments can lead to the improvement in learning Arabic language in Iran compared to the conventional method. The sample research were conducted among 30 students of the eleventh grade –with humanity as major –in Resalat and Ghalam Sefid high schools located in Isfahan. Arabic lesson based on the portfolio method is administered for experimental group in Ghalam Sefid high school and another method –conventional one is administered for control group in Resalat high school. Results suggest that there is a meaningful difference between the two groups and portfolio has had a positive effect on educational improvement in the experimental group in Ghalam Sefid high school compared the control group in Rsalat high school.

Keywords

Subjects


المصادر والمراجع
1- أحمدی، أحمد، علیان نجاد، محمد رضا (1396ش). "فاعلیه استخدام الحقیبه التعلیمیه الإلکترونیه فی تعلم طلبه قسم الطب فی ماده علم العقاقیر"، مجله راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، سال 10، ش 1، صص 15-22.
2- أنور الرزاقی، أحمد محسن (2016م). "فاعلیه بعض أنماط التقویم فی بیئه التعلم التشارکی لتنمیه الاتجاهات لدی طلاب معلم الحاسب الآلی"، المجله العلمیه السنویه للجمعیه المصریه للکمبیوتر التعلیمی، المجلد الرابع، صص 158-137.
3- براون، داجلاس (1389ش). ارزشیابی زبان: اصول و عملکردهای کلاسی، مترجم: علیرضا فرح بخش، تهران: انتشارات رهنما.
4- البطریخی، انعام هلال خلیل (2009م). "أثر استخدام الحقائب التعلیمیه فی تنمیه مهارات الخط العربی لدی طالبات الصف التاسع الأساسی بشمال غزه"، رساله ماجستیر، الجامعه الإسلامیه – غزه: کلیه التربیه قسم الدراسات العلیا مناهج وطرق تدریس لغه عربیه.
5- جحلوی، حسین علی حسین (2017م). "فاعلیه استخدام استراتیجیتی الحقیبه التعلیمیه والتعلّم التعاونی الجمعی فی تنمیه مهاره تصنیف الأهداف السلوﻛیه لدی طلاب المستوی السادس فی ﻛلیه العلوم والآداب بشروره جامعه نجران"، مجله کلیه التربیه، العدد 172، صص 220-193.
6- زبون، فاضل بشری (2010م). "توظیف الحقائب التعلیمیه کوسیله لتعزیز المناهج الدراسیه فی الکلیات الإنسانیه"، مجله کلیه التربیه الأساسیه جامعه بابل، العدد 61، صص 157-192.
7- زکی عبود، سیری (2016م). المعلم وعصر المعرفه – الفرص والتحدیات، المؤتمر الدولی، جامعه الملک خالد، الجزء الأول، صص 1831-1848.
8- زینب الزبیر الطبیب، محمد (2013م). "فاعلیه استخدام حقیبه بیئه تعلیمیه فی تنمیه المعرفه والتذوّق البصری، دراسه حاله أطفال مختبرات"، مجله کلیه التربیه جامعه الخرطوم، العدد 14، صص 25-1.
9- سرایا، عادل (2009م). "تکنولوجیا التعلیم ومصادر التعلم الإلکترونی مفاهیم نظریه وتطبیقات عملیه"، ط2، الریاض: مکتبه الرشد.
10- العسّاف، صالح بن محمد (2000م). المدخل إلی البحث فی العلوم السلوکیه، الریاض: العبیکان للطباعه والنشر.
11- عسکری، محمد؛ عمو عموها، فاطمه (1397ش). "فاعلیه الحقیبه التعلیمیه فی دافعیه التقدّم وتنمیه التحصیل الدراسی لدی طلبه الصف الثالث الأساسی"، مجله علوم تربیتی، سال 8، ش 32، صص 63-84.
12- عطیه، محسن علی (2009م). المناهج الحدیثه وطرائق التدریس، عمان: دار المناهج.
13- علیان، ربحی مصطفی؛ الدبس، محمد (1999م). وسائل الاتصال وتـکنولوجیا التعلیم، عمان: دار صفاء للنشر والتوزیع.
14- علی، مدینه (2014م). فاعلیه استخدام تقنیات العلم الذاتی فی تدریس ماده التربیه الإسلامیه بالمرحله الثانویه (حقیبه تعلیمیه مقترحه للصف الثالث)، رساله الماجستیر، جامعه السودان للعلوم والتـکنولوجیا: کلیه الدراسات العلیا.
15- مجید، مروج ناصر (2009م). أثر استخدام حقیبه تعلیمیه علی التحصیل الدراسی فی مقرر الإلکترونیات لدی طلاب بورتسودان التقنیه، رساله ماجستیر: الأکادیمیه العربیه البریطانیه للتعلیم العالی.
16- محمد مازن، حسام (2009م). تکنولوجیا مصادر التعلم المحلیه والعالمیه، مصر: دار الفجر للنشر والطباعه والتوزیع.
17- محمود خوالده، أکرم صالح (2012م). التقویم اللغوی فی الـکتابه والتفکیر التأملی، عمان: دار الحامد للنشر والتوزیع.
18- هندی، صالح وآخرون (1992م). تخطیط المنهج وتطویره، عمان: دار الفکر.
19- مستور، هانیه وآخرون (1391ش). "دراسه فاعلیه استخدام الحقیبه التعلیمیه الإلکترونیه فی تنمیه الدافعیه وتحسین التحصیل الدراسی"، فصلنامه روان شناسی تربیتی، سال 4، ش 1، صص 44-36.

المصادر الأجنبیه
1- Handan Gunes, sibel Demir, and Mihrican Balaban, (2015). The effect of portfolio assessment Application on academic Achievement and test anxiety in teaching Animal Tissue, necatibey faculty of education electronic Journal of science and Mathematics Education vol, 9, Issue1, June. Pp.1-22.
2- Pellegrino, J.w, Chudowsky, N., (2001). Knowing what student know: The science and design of educational assessment, National Academy press, Washington.
3- Renzulli, J, S, (1998). Total Talent portfolio: A systematic plan to identify and nurture gifts and talents, creative learning press Mansfield Center.
4- wartawan putu Gede, (2018). Effect of using portfolio Assessment to improve scientific attitude of students learning physics, https://doi.org/ 10.1051/ shsconf/20184200118, pp.1-7.