A Branding Model of Rural Chain Businesses in Iran

Document Type : مقالات علمی پژوهشی

Authors
1 Faculty of Management and Accounting, Islamic Azad University, Qazvin Branch, Qazvin, Iran
2 Department of Industrial Management, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran
3 Islamic Azad University, parand,Iran
Abstract
Chain businesses around the world are growing as the top and largest businesses, enriching all actors in the industry day by day. The present study seeks to provide a branding model for the acquisition of rural chain businesses in Iran. This research is applied and in terms of data collection method, it is mixed (qualitative-quantitative). In the qualitative part, semi-structured interviews, focus group and expert grouping were used and in the quantitative part, PLS software was used. In order to evaluate the reliability of the research measurement model, factor load coefficients, Cronbach's alpha coefficients and combined reliability, convergent validity and divergent validity were performed. The results show that the proposed model has 5 main dimensions: market stimulus, social context, growing infrastructure, value creation and business clusters. Components identified in the market stimulus dimension include: brand, market and customer, in the social context dimension include: communications, culture, in the growing infrastructure dimension including: strategy, law and capital, knowledge management, economic infrastructure and process management, in the value creation dimension. It has two components of entrepreneurial characteristics and entrepreneurial process, and in the dimension of business clusters, it also has two components of tourism and rural areas.

Keywords

Subjects


خداداد حسینی، سید حمید، گلابی، امیرمحمد؛ یداللهی، جهانگیر(۱۳۹۳). طراحی مدل فرآیندی برندسازی کارآفرینانه در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط صنایع غذایی: فصلنامه مدیریت برند، سال اول، شماره اول، صص۱۳-۴۳
خداداد حسینی، سید حمید، گلابی، امیرمحمد؛ یداللهی، جهانگیر(۱۳۹۳). طراحی مدل فرآیندی برندسازی کارآفرینانه در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط صنایع غذایی: فصلنامه مدیریت برند، سال اول، شماره اول، صص۱۳-۴۳
رفتاری، مهدی(۱۳۹۶): ارزﯾﺎﺑﯽ اﺑﻌﺎد ﺑﺮﻧﺪ ﺷﺨﺼﯽ ﻣﺪﯾﺮان در سازمان‌های دانش‌بنیان موردمطالعه: شرکت‌های دانش‌بنیان ﻣﺴﺘﻘﺮ در ﭘﺎرك ﻋﻠﻢ و ﻓﻨﺎوري داﻧﺸﮕﺎه تهران، پایان‌نامه دانشگاه شهید بهشتی. رشته مدیریت اجرایی.
زینتی فخرآباد، حسین، بکها، فاطمه، (1395)، بررسی ظرفیت‌های توسعه کسب و کار خانگی در فرآیند توانمندسازی زنان روستایی(مورد مطالعه شهرستان کرج)، فصلنامه ایده های نو در علوم و فناوری، دوره 1 ، شماره 3, صص 26-38
ژوبین، ستنا؛ روزالید، جونز؛ پاوول، هاریگان (۱۳۹۷) بازاریابی کارآفرینانه، مترجمین: سعیدنیا، حمیدرضا؛ کیومرثی، اسماعیل، انتشارات دانشگاه کارآفرین
شریف زاده، محمد شریف، عبدالله زاده ، غلامحسین، جیوار ، رقیه (1397)، نقش خوشه‌های صنعتی کشاورزی در توسعه کسب‌وکار روستایی استان مازندران، فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی ، سال هفتم ، شماره دوم. تابستان.
شیرکوند، سعید، خانلری، امیر، حسینی، مهسا (1396)، تاثیر ابعاد شخصیت برند بر تصویر برند و وفاداری مشتریان، فصلنامه چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 30 ، تابستان ، صص 33-37
طالقانی، غلامرضا، حاکی بنه کهل، مرتضی، ذبیحی چامخانه، محسن (1397)، کارآفرینی و مدیریت کسب و کار در روستا، انتشارات رصد علم، چاپ اول.
طباطبایی نسب، محمد، نوری، ابوالفضل و ابراهیم‌زاده، رضا (۱۳۹۳). پیاده‌سازی استراتژی برندینگ بر مبنای ابعاد سطح فردمحور، مدل روانشناسی مصرف‌کننده از برند: فصلنامه مدیریت برند، سال اول، شماره اول، صص۱۰۱-۱۲۵.
فشارکی ، فرزاد ، صحت ، سعید و موسوی، سید محسن (1396)، بررسی تاثیر گرایش کارآفرینانه بر رشد کسب و کار از طریق برند سازی ، پژوهش های مدیریت راهبردی، سال بیست و سوم، شماره ۶۶، پاییز
کاتلر، فیلیپ (1385) مدیریت بازاریابی. ترجمه بهمن فروزنده. چاپ سوم. اصفهان: نشر آموخته.
کربلایی حاجی اوغلی ، حسن، فرهنگی ، علی اکبر، سلطانی فر، محمد، دلاور ، علی و گرانمایه پور ، علی (1396). رابطه برندسازی روزنامه های اقتصادی و رضایت مشتریان در کلان شهرهای کشور، فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری ، پیاپی 22 ، صص111-122
منصوری فر، مهران (1397)، برندینگ یا برندسازی چیست: همه آنچه برای خلق برند باید بدانید.
مهرانی، هرمز، صادقی، منصوره(۱۳۹۵): تأثیر گرایش به کارآْفرینی بر برندینگ محصولات صنعتی و رشد کسب‌وکار در بازارهای نوظهور. بررسی‌های بازرگانی، شماره۷۳، ص ۷۰-۹۰.
وبسایت اطلاع رسانی خوشه های کسب و کار صنعتی، 1398
Chertow. Marian Ruth, park, Jooyoung (2019). Safe reuse of industrial waste
Cleveland, OH, USA, pp. 21-41.Deryck J. van Rensburg, (2014),"Brand intrapreneurs and brand managers: in search of disruption", Journal of Business Strategy, 35(1), 236-258.
Crane, F.G. (2018). Marketing for entrepreneurs: concept and applicatiofor new venture, North America: SAGE Pablication, Inc.
Daniel Jack Mason & Parjanya Christian Holtz (2018) the Challenges in Entrepreneurial Brand Building. Master’s Programme in Entrepreneurship & Innovation
Eggers, F, O’Dwyer, M, Kraus, S, Vallaster, C, & Guldenberg, S, (2015), The impact of brand authenticity on brand trust and SME growth: A CEO perspective, Journal of World Business 48(1), 112-139.
Elmassa, Suzanna, lan Michaeil, Reynold James, Lonica, Ghimpu (2019), An assessment of the influence of personal branding on financing entrepreneurial ventures, volume5. Issue2, february
Fabian Eggers & Felix Eggers & Sascha Kraus (2014) Entrepreneurial branding: measuring consumer preferences through choice-based conjoint analysis. Int Entrep Manag
Gary Bosworth (2011), Charactering rural businesses – Tales From the paperman: Journal of Rural studies: Volume 28: Issue 4: October
Gary Bosworth (2012), Charactering rural businesses – Tales From the paperman: Journal of Rural studies: Volume 28: Issue 4: October
Kamaliyan A, Fazel A (2012) the relationship between emotional intelligence and entrepreneurship students. Entrepreneurship Dev. 2012;3(11):127-46.
Kotler, P., Haider, D. H., & Rein, I. (۲۰۰۰). Mercadotecnia de localidades: cómoatraerinversiones, industrias y turismo a ciudades, regiones, estado y países [Local marketing: Attracting investments, industry and tourism to cities, regions, states and countries]. Mexico City, Mexico: Diana.
Moyes David, Ferri, paul John. Henderson, Fiona, Whittam, Geoff (2015). Stairway to Heaven? Effective use of social capital in creating new investment for a rural business
Moyes David, Ferri, paul John. Henderson, Fiona, Whittam, Geoff (2015). Stairway to Heaven? Effective use of social capital in creating new investment for a rural business
Phillipson Jeremy, pattanapong, Tiwasing, Mattew, Gorton, Sara, Maiali & other (2019). Shining a Spotlight on Rural Small Businesses: How Do They Work Compared to Urban Businesses? May, pp230-239
Phillipson.Jeremy, pattanapong, Tiwasing, Mattew, Gorton, Sara, Maiali & other (2019). Shining a Spotlight on Rural Small Businesses: How Do They Work Compared to Urban Businesses? May, pp230-239
Purwanti, A., Genoveva. (2017). an evaluationof city branding to reinforce the city competitiveness (a case study ofSurabaya). The IRES international conference,36-41
Reijonen, H, Hirvonen, S, Nagy, G, Laukkanen, T, & Gabrielsson, M.(201۹). The impact of entrepreneurial orientation on B2B branding and business growth in emerging markets. Industrial Marketing Management, 67-45, (1)51.
Rivas,Gadea, Gomez, loscos, Ana, bandres, Eduardo (2017). Regional Business Chain Clustering
Skuras, Dimitris, Maccheri, Nicola (2015). Institutional Support for Strategic Business Orientations: An Empirical Analysis of Rural Businesses in Four Southern European Countries
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.