Distancing Effect and Identification of the Audience in the Film Salesman by Asghar Farhadi and Based on the Views of Bertolt Brecht

Document Type : مقالات علمی پژوهشی

Authors
Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
Abstract
Bertolt Brecht wanted the theater to become a forum for dialogue rather than a platform for delusions, and to develop a new concept of theater creativity known as "Westernization" or "APEC Theater" which aims to stimulate the cash circle in the spectator's mind. This concept is based on the idea of "making what is strange" and this turns it into a poetic act. Brecht intended, from this concept, to extract emotion from theatrical production and to distance the viewer from the characters of the play and the actors' departure from their roles, and then the truth becomes easier to understand. Asghar Farhadi is considered one of the most important Iranian film directors, and he is one of the few who owns a style of their own, and The Salesman is one of his most important films as we in this article seek to show the way this film took in order to find positive and interactive viewers through two main axes: characters and their conversations as well as direction. Here we can see the way the audience is formed. By extrapolating this film with the opinions of Brecht, and the reasons for the influence of the film "Froshendeh" or Salesman, on the audience, it will be analyzed through the concept of divergence and identification. It seems that Farhadi like Brecht uses the same indirect methods, to reach effective and active viewer and forcing the audience to think. But, of course, Farhadi's style does not contradict the audience's identification with the characters of the film, in addition to creating a special and modern type of divergence in his own way through camera movements, decoration, decoupage, film framing, and narrative. Because in the present era with ordinary subjects and a normal treatment of the story, this does not force the viewer to think.

Keywords

Subjects


- ایگلتون، تری. (1383)، مارکسیسم و نقد ادبی، ترجمه: اکبر معصوم بیگی. تهران: دیگر.
_ إیجلتون تیری ، المارکسیه والنقد الأدبی، ترجمه، جابر عصفور، دار قرطبه للطباعه والنشر،الدار البیضاء، ط2، 1986.
_ إبراهیم، محمد حمدی نظریه الدراما الإغریقیه، ، سلسله أدبیات، الشرکه المصریه العالمیه للنشر_ لونجمان، 1994،
القاهره .
_ إبراهیم، حماده، ،(1994) فن الشعر، أرسطو، ترجمه ، نشر مکتبه الانجلو المصریه.
_ الکساندر، ویکتوریا، (1390)، جامعه شناسی هنرها، برگردان اعظم راودراد، تهران. موسسه تآلیف، ترجمه ونشر آثار
هنری (متن).
- برشت، برتولت. (1378)، درباره تئاتر، ترجمه: فرامرز بهزاد. تهران: خوارزمی.
_ بریخت، برتولت، شعبیه الأدب وواقعیته، ترجمه، د. رضوان عاشور، مجله عیون المقالات، العدد 11، 1988.
_ بریخت، برتولت، نظریه المسرح الملحمی، ترجمه جمیل نصیف التکریتی، بیروت: عالم المعرفه. 2006.
- برلاو، روت. (1377). از برشت می گویم ("لایی - تو"ی برشت). ترجمه: مهشید میرمعزی، تهران: آبانگاه.
_ بنجامان، فالتر، بریخت، ترجمه أمیره الزین، بیروت: المؤسسه العربیه للدراسات والنشر، 1974.
_ بنیت، سوزان، جمهور المسرح، ترجمه سامح فکری، القاهره: منشورات مهرجان القاهره الدولی السادس للمسرح
التجریبی، 1999.
- حدادی، محمدحسین. (1387). "زندگی گالیله، تئاتر روایی برشت در خدمت اهداف انسانی"، نشریۀ پژوهش ادبیات معاصر جهان. ش43: ص 57-70.
_ جورج بلیخانوف، الفن والتصور المادی للتاریخ، ترجمه جورج طرابیشی، دار الطلیعه، بیروت، ط1، 1977.
_ دراج، فیصل، نقد الأیدیولوجیا الأخلاقیه فی مسرح بریخت، دمشق: اتحاد الکتاب العرب، مجله الموقف الأدبی، 1975.

- راودراد، اعظم. (1391). جامعه‌شناسی سینما و سینمای ایران. تهران: دانشگاه تهران.
_ رامین، علی، (1387) مبانی جامعه شناسی هنر، تهران، نشرنی.
- رضوانی، سعیده. (1390). "جدائی نادر از سیمین یا جدائی انسان از اخلاق؟". مجلۀ گزارش. ش 226: ص64-65.
- زرین‌کوب، عبدالحسین. (1382). ارسطو و فن شعر. (چاپ چهارم) تهران: امیرکبیر.
- ژان، کازنو. (1370). جامعه‌شناسی وسایل ارتباط جمعی. ترجمه: باقر ساروخانی و منوچهر محسنی. تهران: اطلاعات.
- سلدن، رامان، پیتر ویدوسون. (1372). راهنمای نظریه ادبی معاصر. ترجمه: عباس مخبر، تهران، طرح نو.
_ سلدن، رامان النظریه الأدبیه المعاصره، ترجمه جابر عصفور، دار قباء للطباعه والنشر والتوزیع (القاهره)، د ط، 1998.
_ سعید علوش، المصطلحات الأدبیه المعاصره، مطبوعات المکتبه الجامعیه، الدار البیضاء، 1984.
_ سخسوخ، أحمد ،(2006) بریخت، برتولت، تخطیط لنظرته الجمالیه، ، القاهره: مجله المسرح والسینما،
- صنعت‌جو، حمید. (1391). شباهتها و همانندیهای جامعه‌شناسی و سینما. تبریز: عمیدی.
- قادری، بهزاد.(1370) "شفقت و ترس و معضل کاتارسیس"، فصلنامه تئاتر، انتشارات نمایش. ش ۱۳: ص ۲۲۲.
- گلدمن، لوسین. (1390). درآمدی بر جامعه‌شناسی ادبیات. ترجمه: محمدجعفر پوینده. تهران: نقش جهان.
- گیدنز، آنتونی و کارن بردسال. (1389). جامعه‌شناسی. (چاپ هفتم) ترجمه: حسن چاوشیان. تهران: نی. (ویرایش
چهارم).
Brecht, Bertolt. (1936). "Das epische Theater". In: Brecht, B. Schriften zum Theater. Bd. 3.
Frankfurt/Main.
Hayward, Susan. (2002). Cinema Studies: The Key Concepts. (Second Edition). London: Routledge.
Stam, Robert. (2000). Film Theory An Introduction. Blackwell: Malden.
Thompson, John B. (1995). The Media and Modernity: A Social Theory of the Media. Combridge: Polity.