در این مقاله میکوشیم تا نقش و جایگاه زن را در آثار انتقادی واقعگرایی نجیب محفوظ بررسی کنیم.
در آثار نجیب محفوظ زنان در بعد اقتصادی تابع شرایط اجتماعی هستند و از این جهت وقتی نجیب به مسأله تأثیر رکود اقتصادی بر جامعه و به ویژه بر اقشار فقیر جامعه میپردازد زنان را اولین و بزرگترین قربانیان آن میبیند که به خودفروشی مبادرت میورزند. از سویی در آثار وی یک راه رهایی زنان از مشکلات، پناه بردن به مردان معرفی میگردد.
در هر حال زن فقیر و ثروتمند قربانی اصلی فساد طبقاتی به شمار میرود، اما زن طبقه متوسط از دو گروه دیگر از وضعیت بهتری برخوردار است؛ زنی شریف که سنت را رعایت نموده به دنبال مرد نیست و به طور مستقیم قربانی معضلات اقتصادی نمیگردد.
از بعد ادبی نیز تصاویر نجیب از زن طبقه متوسط عمیقتر از زنان دو طبقه دیگر است. زیرا خود نجیب متعلق به این طبقه بوده، لذا حق مطلب را به خوبی ادا میکند.
روشنفکر,ک. , روشنفکر,ک. and عبدی,ص. ا. (2025). ÙØ¯Ø§Û ز٠در آثار ÙÙØ¯ ÙØ§ÙعâÚ¯Ø±Ø§ÛØ§ÙÙ ÙØÛØ¨ Ù ØÙÙØ¸. The Journal of Research in Humanities, 11(2), 55-64.
MLA
روشنفکر,ک. , روشنفکر,ک. , and عبدی,ص. ا. . "ÙØ¯Ø§Û ز٠در آثار ÙÙØ¯ ÙØ§ÙعâÚ¯Ø±Ø§ÛØ§ÙÙ ÙØÛØ¨ Ù ØÙÙØ¸", The Journal of Research in Humanities, 11, 2, 2025, 55-64.
HARVARD
روشنفکر,ک.,روشنفکر,ک.,عبدی,ص. ا. (2025). 'ÙØ¯Ø§Û ز٠در آثار ÙÙØ¯ ÙØ§ÙعâÚ¯Ø±Ø§ÛØ§ÙÙ ÙØÛØ¨ Ù ØÙÙØ¸', The Journal of Research in Humanities, 11(2), pp. 55-64.
CHICAGO
ک. روشنفکر, ک. روشنفکر and ص. ا. عبدی, "ÙØ¯Ø§Û ز٠در آثار ÙÙØ¯ ÙØ§ÙعâÚ¯Ø±Ø§ÛØ§ÙÙ ÙØÛØ¨ Ù ØÙÙØ¸," The Journal of Research in Humanities, 11 2 (2025): 55-64,
VANCOUVER
روشنفکر,ک.,روشنفکر,ک.,عبدی,ص. ا. ÙØ¯Ø§Û ز٠در آثار ÙÙØ¯ ÙØ§ÙعâÚ¯Ø±Ø§ÛØ§ÙÙ ÙØÛØ¨ Ù ØÙÙØ¸. The Journal of Research in Humanities, 2025; 11(2): 55-64.