شریف رضی تصویرپردازی هنرمند وخلّاق است که قلم را همچون قلم مونقاش به دست میگیرد و با کمک انواع تصاویرشعری و بخصوص تصاویر بیانی تابلوهایی زیبا از سیمای درونی واحساسات و تفکّراتش ترسیم می کند، و تلاش دارد شعر خود را از افتادن در ورطه تکلّف و تصنّع برهاند. در میان مراثی سیّد قصیدهای را نمیتوان یافت که در آن، انواع تصاویر تشبیهی و یا استعاری و ... به کار گرفته نشده باشد و این بدان دلیل است که او مجاز را بالاتر از حقیقت میداند. البتّه این تصاویر تنها برای زیبایی کلام و نیکو نمودن تصویر کلّی شاعر چاشنی سخن نمیشود، بلکه برای نزدیک و ملموس کردن معنی در ذهن شنونده و یاری کردن او در تجسّم امور معنوی مورد استفاده قرار میگیرد.
در این مقاله به دنبال آنیم تا با تحلیل مراثی شریف رضی انواع تصاویر استعاری و دلایل بکار گیری آنها را در اشعار او مورد بررسی قرار دهیم .این نوع تصویر بر پایه های تشخیص و تجسیم استوارشده است و شاعر با کمک گرفتن از آن تابلوهای بلاغی زیبایی خلق می کند که بخشی از آن ، امور معنوی چون :روزگار ،مرگ ، بخشش، غم و اندوه و ...را در چارچوب تصویر استعاری بررسی میکند، و بخشی دیگرنیز برای ملموس کردن امور حسّی و واضحتر و دقیقتر ساختن تصویر آنها در ذهن مخاطب، این امور محسوس را در قالب استعاره به تصویر میکشد. در پایان بحث نیزبه تحلیل نقش استعاره در ترسیم احساسات و افکار شاعر پرداختهایم.
صدقی,ح. , انصاری,ن. and انصاری,ن. (2025). تصاÙÛØ± Ø§Ø³ØªØ¹Ø§Ø±Û ØØ²Ù اÙÚ¯ÛØ² در Ù Ø±Ø§Ø«Û Ø´Ø±Û٠رضÛ. The Journal of Research in Humanities, 13(2), 85-99.
MLA
صدقی,ح. , انصاری,ن. , and انصاری,ن. . "تصاÙÛØ± Ø§Ø³ØªØ¹Ø§Ø±Û ØØ²Ù اÙÚ¯ÛØ² در Ù Ø±Ø§Ø«Û Ø´Ø±Û٠رضÛ", The Journal of Research in Humanities, 13, 2, 2025, 85-99.
HARVARD
صدقی,ح.,انصاری,ن.,انصاری,ن. (2025). 'تصاÙÛØ± Ø§Ø³ØªØ¹Ø§Ø±Û ØØ²Ù اÙÚ¯ÛØ² در Ù Ø±Ø§Ø«Û Ø´Ø±Û٠رضÛ', The Journal of Research in Humanities, 13(2), pp. 85-99.
CHICAGO
ح. صدقی, ن. انصاری and ن. انصاری, "تصاÙÛØ± Ø§Ø³ØªØ¹Ø§Ø±Û ØØ²Ù اÙÚ¯ÛØ² در Ù Ø±Ø§Ø«Û Ø´Ø±Û٠رضÛ," The Journal of Research in Humanities, 13 2 (2025): 85-99,
VANCOUVER
صدقی,ح.,انصاری,ن.,انصاری,ن. تصاÙÛØ± Ø§Ø³ØªØ¹Ø§Ø±Û ØØ²Ù اÙÚ¯ÛØ² در Ù Ø±Ø§Ø«Û Ø´Ø±Û٠رضÛ. The Journal of Research in Humanities, 2025; 13(2): 85-99.