طرح و نقش در فرش دستباف هر قومی، بیانگر اعتقادات، آیین ها، ارزش ها و حتی داستان ها و اساطیر آن قوم است. گاه نوشتار نیز برای انتقال این مفاهیم به خدمت گرفته شده و طرح را در رسیدن به این هدف یاری داده است.
در این مقاله سعی شده است با نظری اجمالی به سیر تحولات خط و خوشنویسی (از پیدایش خط تاکنون)، نقش خوشنویسی در طرح فرش ایران، از جنبه های مختلف کاربردی و تزیینی مورد بررسی قرار گیرد.
انواع طرح های مورد استفاده در فرش ها نیز به منظور مشخص شدن جایگاه خوشنویسی در هر نوعی از طرح، مورد توجه بوده اند. ضمن این که مضامین نوشته ها، نوع خطوط به کار رفته و ارتباط این دو با هم و هم چنین عوامل اجتماعی و فرهنگی از جمله میزان دانش، صلح و امنیت جامعه و ... نیز بررسی شده اند.
نیستانی,ج. , نیستانی,ج. , موسوی کوهپر,س. م. and امیرحاجلو,س. (2025). خط Ù Ø®ÙØ´ÙÙÛØ³Û در ÙØ±Ø´ Ø§ÛØ±Ø§Ù. The Journal of Research in Humanities, 18(3), 115-128.
MLA
نیستانی,ج. , نیستانی,ج. , موسوی کوهپر,س. م. , and امیرحاجلو,س. . "خط Ù Ø®ÙØ´ÙÙÛØ³Û در ÙØ±Ø´ Ø§ÛØ±Ø§Ù", The Journal of Research in Humanities, 18, 3, 2025, 115-128.
HARVARD
نیستانی,ج.,نیستانی,ج.,موسوی کوهپر,س. م.,امیرحاجلو,س. (2025). 'خط Ù Ø®ÙØ´ÙÙÛØ³Û در ÙØ±Ø´ Ø§ÛØ±Ø§Ù', The Journal of Research in Humanities, 18(3), pp. 115-128.
CHICAGO
ج. نیستانی, ج. نیستانی, س. م. موسوی کوهپر and س. امیرحاجلو, "خط Ù Ø®ÙØ´ÙÙÛØ³Û در ÙØ±Ø´ Ø§ÛØ±Ø§Ù," The Journal of Research in Humanities, 18 3 (2025): 115-128,
VANCOUVER
نیستانی,ج.,نیستانی,ج.,موسوی کوهپر,س. م.,امیرحاجلو,س. خط Ù Ø®ÙØ´ÙÙÛØ³Û در ÙØ±Ø´ Ø§ÛØ±Ø§Ù. The Journal of Research in Humanities, 2025; 18(3): 115-128.