Resolving Hiatus in Verbs Inflection of Persian Language: Teaching Non-Persian Speakers

Document Type : مقالات علمی پژوهشی

Authors
1 Linguistics, Islamic Azad University, Qom Branch, Qom, Iran.
2 Department of Linguistics, Tarbiat Modares University.
3 Department of Linguistics, Payam-e Noor University, Iran
Abstract
The present research aims to analyze the morphophonemic processes of present stem after adding inflectional affixes. The research method is descriptive-analytical and the method of data collection is base on Dehkhoda Dictionary (2011), and Sokhan Dictionary (2003). There are 159 present stem based on Tabataba'i (1997) which are uncusative affixes, undenominative and unborrowing stems. The data have been analyzed in the framework of Generative Phonological theory and then transcribed according to the International Phonetic Alphabet "I.P.A". Results show that in formal speaking "Hamza" or the glottal stop [ʔ] is added to verbs that begin with vowel. After adding the implication and command prefix /be-/ to the present stem of simple verbs in Persian Language, because of the hiatus and the initial vowel stems, the glide [j] is inserted and then the process of raising the vowel /e/ of the implication and command prefix will happen; therefore, the vowel shortening process in informal spoken Persian Language is not seen but only the process of gliding and raising the vowel happens. On the other hand after adding the continuance prefix / mi- /, "Hamza" is not inserted in informal spoken Persian Language and instead, the front vowel shortening process /i/ and gliding as short vowel sequence and gliding [-ej-] and then raising the front central vowel [e] before gliding [j] as vowel sequence and glide [-ij-] are observed. In such structures, there is no "Hamza" or the glottal stop [ʔ] in the hiatus in informal spoken. . The results of the present study show that a) in informal spoken, the weight of some syllables becomes lighter than its weight in formal spoken. b) The number of syllables of a word is in some cases less than the formal.

Keywords

Subjects


منابع
1. احمدی گیوی حسن و انوری حسن (1374). دستور زبان فارسی 1. تهران: موسسه فرهنگی فاطمی.
2. اسلامی محرم (1388). تکیه در زبان فارسی. دو فصل ماهۀ پردازش علائم و داده‌ها، 1: 11-3.
3. اگرادی ویلیام، دابروولسکی مایکل، آرنف مارک (1380). درآمدی بر زبان‌شناسی معاصر. ترجمه ع درزی، جلد دوم، تهران: سمت.
4. انوری حسن (1382). فرهنگ فشرده سخن. 2 ج، تهران: سخن.
5. باطنی محمدرضا (1380). نگاهی تازه به دستور زبان. چاپ نهم. تهران: انتشارات آگاه.
6. جافری سیمین (1385). وندافزایی به ستاک‌های سادۀ فعلی در زبان فارسی نوشتاری و گفتاری معیار (طبق نظریۀ حاکمیت و مرجع‌گزینی). پایان‌نامه ارشد. دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس.
7. حیدری پریوش و ایرجی مریم (1397). بررسی تأثیر فرآیندهای واجی بر غلط‌های املایی در انشاهای فارسی دانش آموزان کردزبان. فصل‌نامه اورمزد. 43: 21- 4.
8. دهخدا علی‌اکبر (1390). فرهنگ متوسط دهخدا. چاپ دوم. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
9. رحمانی جواد و اروجی محمدرضا (1396). بررسی فرایندهای واژ- واجی واژه بست ها و حذف همخوان ها پایانی گویش تاتی تاکستان بر اساس نظریه بهینگی. پنجمین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های کاربردی در مطالعات زبان. تهران، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، 26 بهمن، ص 13-1.
10. رحمانی جواد، اروجی محمدرضا، رهبر بهزاد (1397). فرآیندهای واژ- واجی پیشوندهای گویش تاتی تاکستان بر پایۀ نظریۀ بهینگی. فصلنامه مطالعات زبان‌ها و گویش‌های غرب ایران، 23: 36-21.
11. رحمانی جواد، اروجی محمدرضا، رهبر بهزاد (1398). بررسی فرایندهای واژ- واجی پسوندهای گویش تاتی تاکستان بر مبنای نظریه بهینگی، پژوهش‌های زبان‌شناسی تطبیقی، 17: 218-199.
12. رحمانی جواد، اروجی محمدرضا، رهبر بهزاد (1398). فرایندهای واژ- واجی واژه بست ها و حذف همخوان های پایانی گویش تاتی تاکستان بر اساس نظریه بهینگی. ادبیات و زبان‌های محلی ایران‌زمین، 2: 16-1.
13. رضایی والی (1391). نمود استمراری در فارسی معاصر. فنون ادبی. ﺳﺎل ﭼﻬﺎرم، 1: 92-79.
14. طباطبائی علاءالدین (1376). فعل بسیط فارسی و واژه‌سازی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
15. فتاحی مهدی و کامبوزیا عالیه (1392). فرایند حرکت تکواژ به دلایل صرفی- واجی: بررسی نمونه‌ای دز کردی کلهری. مجله آشنا، 18: 87-74.
16. کرد زعفرانلو کامبوزیا عالیه و هادیان بهرام (1388). طبقات طبیعی در واکه‌های زبان فارسی. مجله پژوهش زبان و ادبیات فارسی، 15: 144-117.
17. کرد زعفرانلو کامبوزیا عالیه (1392). واج‌شناسی رویکردهای قاعده بنیاد. چاپ پنجم، تهران: سمت.
18. کرد زعفرانلو کامبوزیا عالیه، تاج‌آبادی فرزانه، عاصی مصطفی، آقا گل زاده فردوس (1394). بررسی واژ- واجی ستاک گذشته در زبان فارسی. دوماهنامه جستارهای زبانی، 4: 228-201.
19. کرد زعفرانلو کامبوزیا عالیه، کابینی شبنم، ملکی مقدم اردشیر (1397). محدودیت‌های حضور خیشومی [n] در پایانۀ ریشۀ فعل ساده پس از افزودن وند گذشته در زبان فارسی: نظریۀ بهینگی. دوماهنامه جستارهای زبانی، 4: 252-227.
20. کلباسی ایران (1380). ساخت اشتقاقی واژه در فارسی امروز. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
21. نغزگوی کهن مهرداد، حکیم آرا زهرا (1389). از بین رفتن بعضی امکانات تصریفی فعلی در زبان فارسی جدید و پیامدهای آن. مجله پژوهش‌های زبان‌شناسی، 1: 113- 97...
22. هایمن، لاری (1368). نظام آوایی زبان: نظریه و تحلیل. ترجمه دکتر یدالله ثمره، تهران: انتشارات فرهنگ معاصر. 430 صفحه.
1. Carr, Ph & Montreuil, JP. (2013). Phonology. 2nd ed, New York: Palgrave Macmillan.
2. Crystal, D. (1994). The Cambridge Encylopedia of the English Language. Cambridge: The Cambridge University press.
3. Crystal, D. (2008). A Dictionary of Linguistics and Phonetics. 6th ed, Oxford: Blackwell.
4. Gray S. (2015). The Effects of Morpho- Phomemic and Whole Word Instruction on the Literacy skills of Adult Struggling Readers. The degree of Doctor of philosophy. New York: University Press. https://academicworks.cuny.edu/gc_etds/565.
5. Gray S. H, Ehri L. C, Locke J. L. (2018). Morpho- phonemic analysis boosts word reading for adult struggling readers. Springer, Published online: 23 September 2017. 31: 75- 98, https://doi.org/10.1007/s11145-017-9774-9.
6. Katamba, F (1993). Morphology. London: Macmillan Press.
7. Kenstowicz, M. (1994). Phonology in Generative Grammar. Oxford: Blackwell.
8. Lee Ch-D & Gasser M. (1991). Learning morphophonemic process without underlying representations and explicit rules. Language Research, 27 (2): 303-317.
9. Minanda D & Salsabila A. (2017). Morphophonemic {ber-} in Indonesian language. International seminar on sociolinguistics and dialectology: Changes and development of language in social life. Variation and Language Change (VLC), University of Indonesia.
10. Nurhayati, WA, Dwi. (2015). Morphological and morphophonemic process of alay variation. Lingua, 12(1):59-70.
11. O’Grady W, Dobrovolky M, Aronoff M. (1989). Contemporary Linguistics: An Introduction. Translated by: Darzi A. Tehran: Institute of humanities and cultural research [In Persian].
12. Roca, I & Johnson, W. (1999). A Course in Phonology. Oxford: Blackwell.
13. Spencer, A.(1991). Morphological Theory. Oxford: Blackwell.
14. Wieczorek J.A. (2015). Naturalness I morpho- phomemic alternations: The case of Spanish [k]- [s].Word, 41: 185-201, DOI: 10.1080/00437956.1990.11435819, https://doi.org/10.1080/00437956.1990.11435819.