تصمیم نموذج لتوجه النساء نحو الریاضه العامه مع الترکیز علی دور وسائل الإعلام الجماهیریه

نوع المستند : مقالات علمی پژوهشی

المؤلفون
1 قسم علم الاجتماع، فرع طهران المرکزی، جامعه آزاد إسلامی، طهران، ایران
2 قسم دراسات المرأه والأسره، کلیه العلوم الاجتماعیه والاقتصادیه، جامعه الزهراء، طهران ، إیران
3 قسم علم الاجتماع، فرع زنجان، جامعه آزاد اسلامی، زنجان، إیران.
المستخلص
نظراً إلی تأثیر الریاضه فی أبعاد الحیاه المختلفه؛ الفردیه منها والاجتماعیه؛ بالإضافه إلی أهمیتها علی المستوی الوطنی فإنّ هذا البحث یسعی لدراسه دور وسائل الإعلام الجماهیریه (الإذاعه، التفلزیون، المجلات والإنترنت) فی توجه النساء فی مدینه طهران نحو الریاضه العامه. یعتمد البحث الراهن علی المنهج المسحی، وأما طریقتنا فی جمع المعلومات والبیانات فهی طریقه الاستماره. اخترنا 384 امرأه کعینه ممثله لمجتمع البحث وذلک وفق طریقه أخذ العینات العنقودیه المتعدده المراحل. وقد حصلنا علی أفراد عینه البحث خلال جولات فی الحدائق العامه والأندیه الریاضیه فی المناطق المختلفه من العاصمه "طهران". إنّ منهجنا الأساسی فی تحلیل البیانات هو الاعتماد علی معامل بیرسون، وأما طریقه إنشاء المعادله فی الإطار النظری للبحث فسنستفید من نظریات غیدنز وجان بودریار ونظریه ترتیب الأولویات. أظهرت نتائج البحث عن وجود علاقه بین متغیرات السن ومستوی تنمیه المنطقه السکنیه والدخل المعیشی وبین توجه النساء نحو الریاضه العامه. ولکن لم یجد البحث علاقه بین متغیرات مثل المستوی الدراسی وتوفّر المرافق والمعدات الریاضیه وبین توجه النساء نحو الریاضه العامه. کما أظهرت النتائج وجود علاقه مباشره وداله بین أبعاد أداء وسائل الإعلام (التعلیم، والإعلان والدعایه، والإداره الشخصیه للجسم) وبین التوجه نحو الریاضه. وقد کان "الإعلام والدعایه" أکثر معامل الارتباط حضوراً من بین هذه الأبعاد وذلک بنسبه (471/0) فیما کانت الإداره الشخصیه علی الجسم من أقل معامل الارتباط حضوراً فی هذا الصدد وذلک بنسبه (177/0).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


منابع
[1]آقاجانی، نوشین. نادری نژاد، پریچهر.(1390)."بررسی نقش وسایل ارتباط جمعی نشریات رادیو و تلویزیون در اشاعه فرهنگ ورزش همگانی". فصلنامه فرهنگ و ارتباطات،دوره 1، شماره 1،ص‌‌‌‌ص 139-167.
[2] امینی، حجت الله. و مبینی کشه.(1393). "بررسی تاثیر آموزش از طریق رسانه های تصویری در ارتقا سطح گرایش زنان به فعالیت های ورزشی". فصلنامه مدیریت و ارتباطات در رسانه ورزشی .شماره 3، ص‌ص 25-30.
[3] رضوی،سید محمد حسین. قاسمی،مرتضی. سیانی،مجتبی.(1394). "نقش رسانه های گروهی در گرایش مردم به ورزش همگانی با تاکید بر آمادگی جسمانی (مطالعه موردی:شهر بابلسر)". پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی سال چهارم ،شماره1، ‌‌ص‌ص71-80.
[4] روشندل اربطانی،طاهر.(1386). "تبیین جایگاه رسانه‌های همگانی در نهادینه کردن ورزش همگانی درکشور". مجله حرکت، شماره 33، ص‌ص 165-177.
[5] شعبانی، عباس. رضایی صوفی، مرتضی.(1394). "تأثیر رسانه ها بر ورزش همگانی و تفریح". مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی. سال سوم، پیاپی 9، پاییز 1394، 24-29.
[6] عرب نرمی،بتول.(1395). "تلویزیون ورزش در زندگی روزمره (تحلیلی پیوند رسانه و ورزش در ایران)". مدیریت ورزشی.مهر و آبان .دوره8، شماره4، ص‌ص 603-589.
[7] صادقیان،زهرا.(1390). "بررسی نقش رسانه های جمعی در گرایش مردم شهر همدان به ورزش همگانی". پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی. دانشگاه مازندران.
[8] عادلخانی،امین و همکاران(1391). "سرمایه فرهنگی شرکت کنندگان در ورزش همگانی(سیاست گذاری و راهکارها )". فصلنامه مجلس و راهبرد. دوره 19، شماره 69، ص‌ص5-32.
[9] فرامرزیانی،سعید. غفاری، آذر.(1396). "تاثیر مصرف رسانه های جمعی بر مدیریت بدن (مورد مطالعه جوانان ساکن در شهر ارومیه". فصلنامه علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد.پاییز و زمستان، ص‌ص 140-117.
[10] فاتحی،ابوالقاسم. اخلاصی،ابراهیم.(1387). "مدیریت بدن و رابطه آن با پذیرش اجتماعی بدن،مطالعه موردی زنان شهر شیراز. مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان"). دوره 11، شماره 41، ص‌ص 9-42.
[11] قاسمی،حمید. فراهانی ،ابوالفضل. شاکری، زهرا. حسینی، سید سعید.(1392). "تحلیل محتوای برنامه های ورزشی سیمای استان ها با تاکید بر پوشش ورزش بانوان". مدیریت ارتباطات در رسانه ها های جمعی. سال اول، شماره 2، ص‌ص30-23.
[12] گائینی،عباسعلی.(1387)."چشم انداز ورزش همگانی".فصلنامه رشد و آموزش تربیت بدنی.شماره28، ص‌ص21-34.
[13] منظمی،مریم. علم،شهرام. شتاب بوشهریی،سیده ناهید.(1390). "تعیین عوامل مؤثر بر توسعه تربیت بدنی و ورزش بانوان جمهوری اسلامی ایران". مدیریت ورزشی. شماره 10، ص‌ص168-151.
[14] مهدویان مشهدی،مریم. همتی نژاد،مهر علی. احمدی،عبدالحمید. احسانی،محمد.(1391)."مقایسه وضعیت مطلوب نقش رادیو ،تلویزیون و مطبوعات در ورزش بانوان از دیدگاه صاحبنظران". فصلنامه پژوهش های ارتباطی. سال نوزدهم. شماره69، ص‌ص 53-39.
[15] مظفری،سید امیر احمد. قره، محمد علی.(1386)."وضعیت ورزش همگانی ایران و مقایسه آن با چند کشور منتخب جهان".فصلنامه علوم حرکتی و ورزشی. شماره6، ص‌ص 151-171.
[16] نوروزی،علی.(1397). "بررسی تأثیر تصویر بدن و مدیریت بدن بر مشارکت ورزشی زنان در استان ایلام" جامعه شناسی کاربردی دانشگاه اصفهان. مقاله 7، دوره 29، شماره 4، شماره پیاپی 72، زمستان 1397،ص‌ص 99-122.
[17] Abioye, Ajibola , Kaveh Hajifathalian, and Goodarz Danaei.2013. “Do mass media campaigns improve physical activity? a systematic review and meta-analysis.” Archives of Public Health 71 (1): 20. Do I :10.1186/0778-7367-71-20. http://dx.doi.org/10.1186/0778-7367-71-20.
[18] Boise, Jo Ann. Walter, Sarah (2013). Gender Representation in 2010 NCAA Division I [21] Media Guides:” The Battle for Equity was only Temporarily Won”, Journal of Issues in Intercollegiate Athletics, 6.
[19] Elijah. Peter, W. Mwisukha, A.(2011). "The influence of mass media in socialization into sport of Kenya secondary school athletes", International Journal of Current Research, no.3.
[20] Farzalipour, Salman, Aklan, Cengiz (2012). “The Role of Mass Media in Women’s Sport”. European Journal of Sports and Exercise Science. 1(1): PP-C-B.
[21] Gulam Afaid (2016)Role of mass media in sports communication International Journal of Advanced Educational Research ISSN: 2455-6157; Impact Factor: RJIF 5.12
www.educationjournal.org Volume 1; Issue 5; September 2016; Page No. 51-53
[22] Honey Bourne, J. Hill, M. Moors, H. (2000). Physical Education and Sport, Stanley Thorne's 2. ND ED.
[23] Ritzer, George. (2011). Sociological Theory. Eighth Edition. New York: Mcgraw-Hill
[24] Lisec John Phillip S.(2010). “ Gender inequality in the new millennium :A narrative analysis of WNBA representations in the new media, department of Kinesiology and Health Miami University
[25] Smith B, J. & Bonfiglioli C,M,F. (2015). "Physical activity in the mass media: an
audience ". HEALTH EDUCATION RESEARCH, 30 (2), 359–369.
[26] Sabo, D. & Veliz ,P. ,(2018).Go out and play, Youth sport in America , women sport foundation
المجلد 28، العدد 2
نوفمبر 1442
الصفحة 93-123