Designing a Model of Women's Orientation Towards Public Sports with Emphasis on the Role of Mass Media

Document Type : مقالات علمی پژوهشی

Authors
1 Department of Sociology, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, ,Tehran, Iran
2 Department of Women and Family Studies, Faculty of Social Sciences Economics, Alzahra University,Tehran,Iran.
3 Department of Sociology, Islamic Azad University, Zanjan Branch, Zanjan, Iran
Abstract
Considering the effect of sports on different aspects of individual and social life and its importance at the national level, the present study seeks to examine the role of mass media (radio, television, magazines and internet) in the tendency of women in Tehran. The research method is based on survey and questionnaire data collected from the women statistical society of Tehran. For that matter, 384 people were selected by multi-stage cluster sampling. They were those practicing in public parks and sports clubs in different part of Tehran. The main method in data analysis was Pearson and structural equation modeling and factor analysis with SPSS and AMOS software. Giddens and Budrillard were taken into account to explain the subject in a theatrical framework. The results show that there was a relationship between variables (age and level of development of residential area and women tendency to public sports, but there was no relationship between (academic levels, access to of sports facilities). The results also show that there was a direct and significant relationship between the dimension of media function (eduction, information and advertising, personal body management) and the tendency to public sports, among which information and advertising have the highest correlation coefficient i.e. 0/471 and personal body management had the lowest correlation coefficient of 0/171.












Keywords

Subjects


منابع
[1]آقاجانی، نوشین. نادری نژاد، پریچهر.(1390)."بررسی نقش وسایل ارتباط جمعی نشریات رادیو و تلویزیون در اشاعه فرهنگ ورزش همگانی". فصلنامه فرهنگ و ارتباطات،دوره 1، شماره 1،ص‌‌‌‌ص 139-167.
[2] امینی، حجت الله. و مبینی کشه.(1393). "بررسی تاثیر آموزش از طریق رسانه های تصویری در ارتقا سطح گرایش زنان به فعالیت های ورزشی". فصلنامه مدیریت و ارتباطات در رسانه ورزشی .شماره 3، ص‌ص 25-30.
[3] رضوی،سید محمد حسین. قاسمی،مرتضی. سیانی،مجتبی.(1394). "نقش رسانه های گروهی در گرایش مردم به ورزش همگانی با تاکید بر آمادگی جسمانی (مطالعه موردی:شهر بابلسر)". پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی سال چهارم ،شماره1، ‌‌ص‌ص71-80.
[4] روشندل اربطانی،طاهر.(1386). "تبیین جایگاه رسانه‌های همگانی در نهادینه کردن ورزش همگانی درکشور". مجله حرکت، شماره 33، ص‌ص 165-177.
[5] شعبانی، عباس. رضایی صوفی، مرتضی.(1394). "تأثیر رسانه ها بر ورزش همگانی و تفریح". مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی. سال سوم، پیاپی 9، پاییز 1394، 24-29.
[6] عرب نرمی،بتول.(1395). "تلویزیون ورزش در زندگی روزمره (تحلیلی پیوند رسانه و ورزش در ایران)". مدیریت ورزشی.مهر و آبان .دوره8، شماره4، ص‌ص 603-589.
[7] صادقیان،زهرا.(1390). "بررسی نقش رسانه های جمعی در گرایش مردم شهر همدان به ورزش همگانی". پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی. دانشگاه مازندران.
[8] عادلخانی،امین و همکاران(1391). "سرمایه فرهنگی شرکت کنندگان در ورزش همگانی(سیاست گذاری و راهکارها )". فصلنامه مجلس و راهبرد. دوره 19، شماره 69، ص‌ص5-32.
[9] فرامرزیانی،سعید. غفاری، آذر.(1396). "تاثیر مصرف رسانه های جمعی بر مدیریت بدن (مورد مطالعه جوانان ساکن در شهر ارومیه". فصلنامه علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد.پاییز و زمستان، ص‌ص 140-117.
[10] فاتحی،ابوالقاسم. اخلاصی،ابراهیم.(1387). "مدیریت بدن و رابطه آن با پذیرش اجتماعی بدن،مطالعه موردی زنان شهر شیراز. مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان"). دوره 11، شماره 41، ص‌ص 9-42.
[11] قاسمی،حمید. فراهانی ،ابوالفضل. شاکری، زهرا. حسینی، سید سعید.(1392). "تحلیل محتوای برنامه های ورزشی سیمای استان ها با تاکید بر پوشش ورزش بانوان". مدیریت ارتباطات در رسانه ها های جمعی. سال اول، شماره 2، ص‌ص30-23.
[12] گائینی،عباسعلی.(1387)."چشم انداز ورزش همگانی".فصلنامه رشد و آموزش تربیت بدنی.شماره28، ص‌ص21-34.
[13] منظمی،مریم. علم،شهرام. شتاب بوشهریی،سیده ناهید.(1390). "تعیین عوامل مؤثر بر توسعه تربیت بدنی و ورزش بانوان جمهوری اسلامی ایران". مدیریت ورزشی. شماره 10، ص‌ص168-151.
[14] مهدویان مشهدی،مریم. همتی نژاد،مهر علی. احمدی،عبدالحمید. احسانی،محمد.(1391)."مقایسه وضعیت مطلوب نقش رادیو ،تلویزیون و مطبوعات در ورزش بانوان از دیدگاه صاحبنظران". فصلنامه پژوهش های ارتباطی. سال نوزدهم. شماره69، ص‌ص 53-39.
[15] مظفری،سید امیر احمد. قره، محمد علی.(1386)."وضعیت ورزش همگانی ایران و مقایسه آن با چند کشور منتخب جهان".فصلنامه علوم حرکتی و ورزشی. شماره6، ص‌ص 151-171.
[16] نوروزی،علی.(1397). "بررسی تأثیر تصویر بدن و مدیریت بدن بر مشارکت ورزشی زنان در استان ایلام" جامعه شناسی کاربردی دانشگاه اصفهان. مقاله 7، دوره 29، شماره 4، شماره پیاپی 72، زمستان 1397،ص‌ص 99-122.
[17] Abioye, Ajibola , Kaveh Hajifathalian, and Goodarz Danaei.2013. “Do mass media campaigns improve physical activity? a systematic review and meta-analysis.” Archives of Public Health 71 (1): 20. Do I :10.1186/0778-7367-71-20. http://dx.doi.org/10.1186/0778-7367-71-20.
[18] Boise, Jo Ann. Walter, Sarah (2013). Gender Representation in 2010 NCAA Division I [21] Media Guides:” The Battle for Equity was only Temporarily Won”, Journal of Issues in Intercollegiate Athletics, 6.
[19] Elijah. Peter, W. Mwisukha, A.(2011). "The influence of mass media in socialization into sport of Kenya secondary school athletes", International Journal of Current Research, no.3.
[20] Farzalipour, Salman, Aklan, Cengiz (2012). “The Role of Mass Media in Women’s Sport”. European Journal of Sports and Exercise Science. 1(1): PP-C-B.
[21] Gulam Afaid (2016)Role of mass media in sports communication International Journal of Advanced Educational Research ISSN: 2455-6157; Impact Factor: RJIF 5.12
www.educationjournal.org Volume 1; Issue 5; September 2016; Page No. 51-53
[22] Honey Bourne, J. Hill, M. Moors, H. (2000). Physical Education and Sport, Stanley Thorne's 2. ND ED.
[23] Ritzer, George. (2011). Sociological Theory. Eighth Edition. New York: Mcgraw-Hill
[24] Lisec John Phillip S.(2010). “ Gender inequality in the new millennium :A narrative analysis of WNBA representations in the new media, department of Kinesiology and Health Miami University
[25] Smith B, J. & Bonfiglioli C,M,F. (2015). "Physical activity in the mass media: an
audience ". HEALTH EDUCATION RESEARCH, 30 (2), 359–369.
[26] Sabo, D. & Veliz ,P. ,(2018).Go out and play, Youth sport in America , women sport foundation