Study of the Effect of Entrepreneurial Marketing-Mix on Organization Brand with Mediating Role of Entrepreneurial Organizational Culture in Iranian Automotive Industry (Case Study: Pars Khodro Company)

Document Type : مقالات علمی پژوهشی

Author
Assistant Professor Islamic Azad University ،Department of usiness Administration - South Tehran Branch, Iran
Abstract
Entrepreneurs need to develop marketing strategies and tools that go beyond conventional customer definitions and target any organization or individual that can have a positive impact on a venture entrepreneurial business. In this sense, one of the important roles of entrepreneurial marketing is to focus on its impact on the brand of an organization and the entrepreneurial organizational culture. Assessing the existing backgrounds, a lack of research in this field is felt especially about the mediating role of entrepreneurial organizational culture. The present study is descriptive-correlation based on the applied purpose and based on the nature and method. In the analysis of Kolmogorov-Smirnov test results, the data distribution was not normal; therefore, Smart Pls software was used for the data analysis. The PLS method for fitting and evaluating the validity of structural equation models covers three parts. Fitting of measurement models, fit of structural model, fit of general model. The results showed that the conceptual model has a good fit. Also, to test the research hypotheses, the path coefficient and statistical value of t were used, all of which were confirmed, and we concluded that the entrepreneurial marketing mix has an effect on the brand of the organization and entrepreneurial culture Entrepreneurship affects the relationship between the entrepreneurial marketing mix and the brand of the organization.

Keywords

Subjects


1) احمدی،عبدالله؛رضوانی،مهران؛چیت‌سازان،هستی؛کاظمی،رضامحمد(۱۳۹۷). واکاوی آمیخته بازاریابی کارآفرینانه در تامین مالی از فرشتگان کسب‌وکار، توسعه کارآفرینی، دوره۱۱، شماره۴،ص۶۴۰-۶۲۱.
2) بصیرت،مهدی؛اکبری،مرتضی؛ایمانی،صاحب؛دهقان،عامر(۱۳۹۵). تاثیر فرهنگ سازمانی بر تعهد سازمانیک نقش میانجی گرایش کارآفرینانه در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره۱۴، شماره۳، ص۶۴۷-۶۲۵
3) ترکاشوند،زهرا(۱۳۹۸). آمیخته بازاریابی کارآفرینانه کسب‌کارهای هنری، محلی زنان روستایی، مجله پژوهش و برنامه‌ریزی روستایی، ۸(۴).۴۸-۳۵.
4) تکلی،همیلا؛حمیدی،مهرزاد؛خبیری،محمد؛سجادی،نصراالله(۱۳۹۶). طراحی دیاگرام تحلیل مسیر عوامل موثر در تصویر برند سازمانی کمیته ملی المپیک، رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، دوره۵، شماره۱۶، صص۸۸-۷۷.
5) حمیدی‌پور،شیوا؛تیموری،هادی؛شائمی،علی؛انصاری، آذرنوش(۱۳۹۴). بررسی رابطه ابعاد آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و یادگیری سازمانی در شرکت گاز اصفهان، فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین،سال۵، شماره۲،ص۸۶-۷۳.
6) رفعتی، سولماز (1396)، تأثیر فرهنگ کارآفرینانه بر کارآفرینی سازمانی صنعت بانکداری ، پایان‌نامه ارشد ، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران.
7) روشن،علیقلی؛شهریاری،ملیحه(۱۳۹۸). طراحی الگوی فرهنگ سازمانی کارآفرینانه مبتنی بر نظریه‌پردازی داده‌بنیاد: مطالعه‌ای در شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان،فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت،سال۱۰، شماره۴۰
8) زارعی‌متنین،حسن؛مقیمی،محمد؛غفوریان،هادی(۱۳۹۲). تحلیل رابطه فرهنگ سازمانی کارآفرینانه و هوش عاطفی، مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره۱۱، شماره۴، ص۳۱-۵.
9) عابدی، احسان؛جمالو،فاطمه(۱۳۹۶). بررسی عوامل موثر بر هویت برند سازمانی و تاثیر آن بر عملکرد برند و رضایت کارکنان بیمه البرز،مدیریت بازرگانی، دوره۹، شماره۳، صص۶۲۰-۶۱۷.
10) علی پور، سکینه ، اوجی نژاد، احمدرضا (1397). نقش واسطه سرمایه روان‌شناختی در رابطه میان فرهنگ‌سازمانی و کیفیت زندگی کاری معلمان زن ، فصلنامه علمی پژوهشی زن و جامعه ، سال نهم، شماره نخست، بهار.
11) عملدار،مریم؛نعامی،عبدالله؛ تقی‌پور، محمد(۱۳۹۷). تاثیر ارتباطات یکپارجه بازاریابی بر ارزش برند با نقش واسطه شهرت سازمان در بیمه ایران، مجله مهندسی فرآیندها
12) فلاح حق محمدی، نوید(1391). بررسی رابطه آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و کارآفرینی سازمانی در شرکتهای کوچک و متوسط(مطالعه موردی: شهرک صنعتی فرامان کرمانشاه). پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه ایلام. دانشکده علوم انسانی.
13) قدسی،پرستو؛الهی،علیرضا؛رسولی،مهدی(۱۳۹۸). کاربرد کهن الگوها برای تعیین شخصیت برند سازمان، مطالعات مدیریت ورزشی، شماره۵۴ صص۱۹۰-۱۷۱.
14) کوسه‌غراوی،شهرام؛صفاریان،سعید(۱۳۹۸). طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه استراتژیک در صنعت ساختمان با رویکرد آمیخته، توسعه کارآفرینی، دوره۱۲، شماره۱،ص۱۴۰-۱۲۱.
15) محبت‌طلب،علی؛رضوانی،مهران(۱۳۹۷).مدل‌یابی تاثیر بازاریابی کارآفرینانه بر ارزش ویژه برند مشتری‌محور در صنایع غذایی لبنی، تحقیقات بازاریابی نوین، سال۸، شماره۲،صص۱۳۸-۱۲۳.
16) مزروعی،اسماعیل؛فتاحی،حمیدرضا؛دولتشاه پیمان(۱۳۹۹). تاثیر آمیخته بازاریابی کارآفرینانه بر موفقیت کارآفرینانه بنگاه‌های دانش‌بنیان با تبیین نقش تعدیل‌گر بازارگرایی، توسعه کارآفرینی، دوره۱۳، شماره۱، ص۱۶۰-۱۴۱.
17) مصدق راد، علی‌محمد، سخنور، مبین (1398). فرهنگ‌سازمانی بخش‌های پرستاری بیمارستان‌های شهر تهران، نشریه پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی.
18) یزدان‌شناس،مهدی(۱۳۹۲). بررسی وضعیت فرهنگ سازمانی کارآفرینانه در بخش دولتی ایران و پیشنهاد راهکارهایی برای ارتقای آن، مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره۱۱، شماره۴، صص۱۵۸-۱۳۷.
19) Anis Khedhaouria, WALID A. SAMIHA GHARBI and CHAIMA BAHRI(2020) The Relationship between Organizational Culture and Small-firm Performance: Entrepreneurial Orientation as Mediator, European Management Review DOI: 10.1111/emre.12383
20) Baumgarth, Carsten (2010)“Living the brand: brand orientation in the business- to business sector”, European Journal of Marketing, Vol.44, No. 5, 2010, pp.653-671
21) Chen Qian ,Yaobin Lua,⁎,Yeming Gong ,Qing Tang (2019). Why do users resist service organization’s brand mobile apps? The force of barriers versus cross-channel synergy, International Journal of Information Management
22) Cherchem, Naima (2017), the relationship between organizational culture and entrepreneurial orientation in family firms: Does generational involvement matter? Journal of Family Business Strategy
23) Cornwall Jeffrey & Perlman Baron(1990).organizational entrepreneurship, Richard Irwin, pp.82-3.
24) Datta, H., Ailawadi, K. L., & van Heerde, H. J. (2017). How well does consumer-based brand equity align with sales-based brand equity and marketing-mix response? Journal of Marketing, 81(3), 1-20
25) Hatch, M., Schultz, M. (2003). “Bringing the corporation into corporate branding”. European Journal of Marketing, 37(7/8), pp: 1041-1064.
26) Ismail Mohammad, Fakhrul Anwar Zainol, Wan Norhayate Wan Daud, Norfadzilah Rashid, Asyraf Afthanorhan(2018) Application of Entrepreneurial Marketing to the Marketing Mix: Why it Matters to SMEs in Malaysia?, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 8(12), 850–865.
27) Ling Yan & María Concepción López-Fernández & Ana María Serrano-Bedia & Franz W. Kellermanns(2020) Organizational culture and entrepreneurial orientation: examination through a new conceptualization lens, International Entrepreneurship and Management Journal https://doi.org/10.1007/s11365-019-00600-w
28) Lorenz, J. G. (2010). “Corporate brand management: Aligning core values, strategic vision, corporate culture and image”. Master's Thesis, University of Twente, Enschede, Netherlands, pp: 1-32.
29) Vito, Rosemary (2019). Key Variations in Organizational Culture and Leadership Influence: A Comparison between Three Children’s Mental Health and Child Welfare Agencies, Children and youth services review.
30) Yang, M. (2018). International entrepreneurial marketing strategies of MNCs: Bricolage as practiced by marketing managers, International Business Review, 27(5): 1045- 1056.