Islamic architecture has long been recognized as one of the most important part of architecture in the history of world architecture, and despite the statement expressed by many scholars and historians in this field; the question that is always concerned is that, what is Islamic architecture? What are the different interpretations raised regarding this architecture? What was the status of the Orientalists' view on Islamic architecture, and what was the difference in their interpretations? The history of art and Islamic architecture in the world dates back to about half a century, and the origin of "Islamic architecture" can be attributed to the beginning of the Orientalism movement in the West. Orientalists and Western theorists in defining Islamic architecture have expressed many different interpretations. The study of different perspectives in this field shows that not all interpreters and theorists are in the same position and have a different perception associated to the works of Islamic architecture. Considering the two historical (historiographer) and the legal (epistemological) views of this architecture shows the difference in their approach on this issue. In each of these approaches, the order of form and meaning are examined. The historical approach, in terms of form and framework, interprets the Islamic works and what was important for them to be considered has been the change in the form of architecture. However, legal approach, considers art and Islamic architecture as one of the manifestations of Islamic thought that has richness within itself, so that this architecture, as a language that tells the truth, has emerged from the level of meaning to the level of emergence. Using interpretive-historical methods as well as library and documentary information, this article seeks to review the Islamic architecture from the perspective of historians and Orientalists and provide a clear interpretation of Islamic architecture for today’s audience.
1. بورکهارت، ابراهیم (تیتوس) (1365)، « هنر اسلامی، زبان و بیان»، ترجمه مسعود رجب نیا، تهران، انتشارات سروش.
2. ایمانی، نادیه(1384)، «معماری اسلامی در نگاه معاصر»، تهران، مجله آبادی، شماره 48.
3. مهدوینژاد، محمدجواد(1381)، «هنر اسلامی، در چالش مفاهیم معاصر و افق های جدید»، مجله هنرهای زیبا، شماره 12.
4. مهدوینژاد، محمدجواد(1383)، «حکمت معماری اسلامی، جستجو در ژرف ساخت های معنوی معماری اسلامی ایران»، نشریه هنرهای زیبا، شماره 19.
5. ایمانی، نادیه(1384)، «آیا معماری اسلامی می شود؟»، اولین و دومین هم اندیشی مباحث معماری ،موزه حمام علی قلی آقا.
6. فیروزان، مهدی(1380)، «راز و رمز هنر دینی»، مقاله «معنی رمزی صورت در معماری اسلامی»، خالد عزام، (مقالات ارائه شده در اولین کنفرانس بین المللی هنر دینی)، تهران، سروش، چاپ دوم.
7. بورکهارت، تیتوس(1381)، مقاله « سهم هنرهای زیبا در تعلیم مسلمانان »، ترجمه سید علاء الدین طباطبائی، فصلنامه فرهنگستان هنر، مجله خیال شماره 3.
8. متدین، حشمت الله(1386)، «چهار طاقی گنبد دار نقطه عطف معماری مساجد اسلامی»، مجله هنرهای زیبا، شماره 16.
9. حیدری، محمد مهدی(1387)، «جستاری در باب منار»، مجله هنرهای زیبا، شماره 34 .
10. داداشی، ایرج(1383)، «جستجوی مبانی فراتاریخی هنر اسلامی(2)»، فصلنامه فرهنگستان هنر، خیال، شماره 11
11. ذوالفقارزاده، حسن(1393)، «تحلیلی بر شیوههای نگرش به معماری اسلامی»، فصلنامه پژوهشهای معماری اسلامی، شماره سوم.
12. مطیع، مهدی، منصوریان، مریم، سعدوندی، مهدی(1392)، «بازنمود مفاهیم و ساختار ادبی قرآن در معماری اسلامی»، دوفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات تطبیقی هنر، سال سوم، شماره ششم.
13. گرابار، اولگ(1379)، « شکل گیری هنر اسلامی»، ترجمه مهرداد وحدتی دانشمند، چاپ اول، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
14. مددپور، محمد(1374)، « تجلیات حکمت در هنر اسلامی»، چاپ اول، تهران، امیرکبیر.
15. معماریان، غلامحسین(1384)، سیری در مبانی نظری معماری، چاپ دوم، تهران، سروش دانش.
16. ملازاده، کاظم(1390)، سابقه و نقش چهارطاق در معماری ایران، مجموعه مقالات «باستان شناسی ایران در دوره اسلامی»، به کوشش محمد ابراهیم زارعی، همدان، دانشگاه بوعلی سینا، صص885-868
17. محمدی، مریم، نیستانی، جواد، موسوی کوهپر، سیدمهدی، هژبرینوبری، علیرضا، (1390)، مطالعه گونهشناسی، عناصر و اجزای معماری ایران در دوره ساسانی، مجله نامهی باستانشناسی، شماره 1.
18. ملکی، حسن، ملکی، یاسر(1389)، ایمان دینی در اندیشه شهید مطهری، مجله پژوهش و اندیشه.
19. نجفی، محمدجواد، محمدی، جواد(1391)، معناشناسی واژه «اسلام» در قرآن، با تاکید بر بررسی رابطه آن با پلورالیزم دینی، مجله الهیات تطبیقی، شماره هشتم.
Omidvari,S. (2025). Reading the Concept of Islamic Architecture in the Contemporary Era from the Perspective of Historians and Orientalists. The Journal of Research in Humanities, 28(1), 23-35.
MLA
Omidvari,S. . "Reading the Concept of Islamic Architecture in the Contemporary Era from the Perspective of Historians and Orientalists", The Journal of Research in Humanities, 28, 1, 2025, 23-35.
HARVARD
Omidvari,S. (2025). 'Reading the Concept of Islamic Architecture in the Contemporary Era from the Perspective of Historians and Orientalists', The Journal of Research in Humanities, 28(1), pp. 23-35.
CHICAGO
S. Omidvari, "Reading the Concept of Islamic Architecture in the Contemporary Era from the Perspective of Historians and Orientalists," The Journal of Research in Humanities, 28 1 (2025): 23-35,
VANCOUVER
Omidvari,S. Reading the Concept of Islamic Architecture in the Contemporary Era from the Perspective of Historians and Orientalists. The Journal of Research in Humanities, 2025; 28(1): 23-35.