تقدیم نموذج للکرامه الإنسانیه وجوده الحیاه المهنیه لمعلمی التربیه البدنیه

نوع المستند : مقالات علمی پژوهشی

المؤلفون
1 دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین , ایران
المستخلص
یسعی البحث الراهن إلی تقدیم نموذج للکرامه الإنسانیه وجوده الحیاه المهنیه لمعلمی التربیه البدنیه. والبحث من النوع المسحی ومن حیث الهدف هو من النوع الوظیفی- التنموی. أما مجتمع البحث فیشمل معملی التربیه البدنیه فی البلاد خلال عام 1396 وقد تم اختیار 370 معلما وفق قانون کوکران کعینه نهائیه للبحث، وجری تقسیم هذا العدد إلی خمس مجموعات من المحافظات الشمالیه، والجنوبیه، والغربیه، والشرقیه، والمرکزیه وذلک علی أساس الطریقه العنقودیه- العشوائیه. وکانت أدوات جمع المعلومات هی الاستماره المحققه للکرامه الإنسانیه أما استماره جوده الحیاه المهنیه فهی استماره والتون. وللإجابه علی أسئله البحث والتأکد من صحه الفرضیات وتحلیل البیانات استفدنا من تقنیه لیزرل ( تحلیل العوامل الاکتشافیه والمؤیده وصانعه النماذج) وکذلک تقنیه spss الإحصائیات التوصیفیه، النماذج الإحصائیه ذات المجموعات الواحده وذات المجموعتین المستقلتین، لی هی وتحلیل واریانس). .قد أظهرت نتائج البحث أن الکرامه الإنسانیه لمعلمی التربیه الریاضیه هی فوق المتوسط فیما کانت جوده الحیاه المهنیه أقل من المتوسط، والنتائج المترتبه علی تصنیف أبعاد الکرامه الإنسانیه أظهرت أن الأبعاد السلوکیه والجسمیه والوظیفیه والذهنیه کانت حسب الترتیب أکثرها تأثیرا علی جوده الحیاه المهنیه للمعلمین. وإن متغیری البحث کانت لهما علاقه متبادله ومؤثره کما أن نموذج البحث تم التأکد من مصداقیته.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1. قرآن کریم
2. آرمسترانگ ، مایکل(1391): مدیریت استراتژیک منابع انسانی راهنمای عمل، ترجمه محمد صائبی ،انتشرات مرکز آموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری،تهران،چاپ 1.
3. امیرنژاد ، سعید، آذرمی ، سوسن، فرزان ، فرزام(1395): بررسی رابطه هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی در معلمان تربیت بدنی استان اردبیل، پژوهش نامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، سال 12، شماره 24.
4. بنیسی،پریناز(1396): بررسی رابطه بین مدیریت دانش و هوش هیجانی با کیفیت زندگی کاری، فصلنامه علمی پژوهشی آموزش علوم دریاییهدوره4، شماره 2.
5. جنا آبادی،حسین(1392): رابطه کیفیت زندگی با کیفیت زندگی کاری در کارکنان مرکز آموزشی، درمانی و تحقیقاتی روان پزشکی بهاران زاهدان،مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین ، دوره 17، شماره 1.
6. جوادی،رحم خدا و همکاران(1396): پیش بینی کیفیت زندگی کاری معلمان زن بر اساس تعارض کار- خانواده و تعهد سازمانی ،نشریه علمی آموزشی و ارزشیابی، سال 10، شماره 38.
7. حبیب زاده ، محمد جعفر؛رحیمی نژاد ، اسماعیل (1386): کرامت انسانی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،فصلنامه مدرس علوم انسانی ،دوره 11،شماره 4.
8. حمیدیان پور ، فخریه، الله یاری بوزنجانی ، احمد(1392):سبک مدیریت مبتنی بر کرامت انسانی و معرفی الگویی برای بکارگیری آن درسازمان ها ،فصلنامه معرفت،سال22، شماره 185.
9. داوودی،رسول(1396): مطالعه رابطه شاخص‌های کیفیت زندگی کاری و هویت سازمانی اعضای هیئت علمی، نشریه مدیریت فرهنگ سازمانی ، دوره 15،شماره 2،ص 253-371.
10. داودی ، سید محمدرضـا (1377): بررسی تاثیر کیفیت زندگی کاری بر رضایت شـغلی و حوادث شغلی در بین کارکنان عملیاتی شاغل در مجتمع فولاد مبارکه ،دانشکه مدیریت، دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران.
11. روحانی ،حسین و همکاران (1393): تدوین شاخص های کرامت انسانی در سازمان، مدیریت دانشگاه اسلامی ، سال 3،شماره 1.
12. سیدی نیا،سید اکبر(1387).کرامت انسانی و اقتصاد،فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد اسلامی،سال 8،شماره 29.
13. فروتنی، زهراو بحرانی، عطیه(1396). تحلیل تاثیر مدیریت مبتنی بر کرامت انسانی بر کیفیت زندگی کاری،فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی - دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 22.
14. فلسفی ، علی، موسی خانی ، مرتضی، معمارزاده ، غلامرضا (1395): طراحی الگوی کرامت انسانی در سازمان های دولتی، فصلنامه مدیریت نظامی،سال 15، شماره 60.
15. فلسفی ، علی، موسی خانی ، مرتضی، معمارزاده ، غلامرضا(1395): ارائه الگوی کرامت انسانی کارکنان در اسلام ،فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت اسلامی ، سال 24 ، شماره 4.
16. عبدالله زاده،فرحناز(1395): عوامل پیشگویی کننده کیفیت زندگی کاری در پرستاران اتاق عمل، مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان،دوره 25، شماره 99.
17. کامینگز ، توماس ج. و اورلی ، کریستوفر ج (1375): توسـعه سـازمان و تحـول ، ترجمـه عباس محمدزاده ، چاپ اول ، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی.
18. منصف ، علی، حسین نژاد ، علی عباس(1394): بررسی رابطه عزت نفس و توسعه سازمانی با رضایت شغلی معلمان تربیت بدنی شهر کرمانشاه ، نشریه مدیریت منابع انسانی در ورزش، سال3، شماه 1.
19. نادریان جهرمی ، مسعود، جابری ، اکبر(1391): عوامل موثر در موفقیت اجتماعی دبیران تربیت بدنی از دیدگاه دانش آموزان متوسطه شهر اصفهان، فصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی،سال 1 ، شماره 4 .
20. Akter, N., Akkadechanunt, T., Chontawan, R., & Klunklin, A. (2018). Factors predicting quality of work life among nurses in tertiary‐level hospitals, Bangladesh. International nursing review, 65(2), 182-189.
21. Clark, J. (2010). Defining the concept of dignity and developing a model to promote its use in practice. Nursing times, 106(20), 16-19.
22. De Koninck, T. (2009). Protecting human dignity in research involving humans. Journal of Academic Ethics, 7(1-2), 17.
23. Ebrahimnejad.M, Zare'.Farjam, Rezaei.Zahra, & S, H. (2016). Investigating the Relationship between Quality of work life (QWL) and Professional Ethical Culture Among Managers of Technical and Vocational training Organization of Kerman. General management research, 9(34), 115-134. .(persian)
24. Falsafi.A, Me'marzadeh.GH, Muosakhani.M, & Alvani.M. (2015). Provide a pattern of human dignity of employees in Islam. Islamic Management, 1395(4). Retrieved from http://ensani.ir/fa/article/366745. .(persian)
25. Furtoni, Z., & Bahrani.Atiee. (2017). Impact of management based on human dignity on the quality of working life. Organizational Behavior Studies, 6(2), 149-178.
26. Gomer.A. (1991). Blacks Law Dictionary.
27. Hojman, D. A., & Miranda, Á. (2018). Agency, human dignity, and subjective well-being. World Development, 101, 1-15.
28. Isidori, E., & Benetton, M. (2015). Sport as education: Between dignity and human rights. Procedia-
29. Social and Behavioral Sciences, 197, 686-693.
30. Isidori, E., & Benetton, M. (2015). Sport as education: Between dignity and human rights. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 686-693.
31. Jacoson, N. (2009). A taxonomy of dignity: a grounded theory study. BMC International health and human rights, 9(1), 3.
32. Kyle, R. G., Medford, W., Blundell, J., Webster, E., Munoz, S.-A., & Macaden, L. (2017). Learning and unlearning dignity in care: Experiential and experimental educational approaches. Nurse education in practice, 25, 50-56.
33. Monsef.Ali, abbas, H. N. A., Eid'.Hossin, & reza, S. G. (2016). The Relationship between Self-esteem and Organizational Development with Job Satisfaction of Kermanshah Physical Education Teachers. Human Resources Management in Sport, 3, 1-12. (Persian)
34. Mozaffari, A., Mostahfezyan.M, & Amirtash.A. (2009). Comparison of general health and quality of working life of faculty members with non active Iranians in Islamic Azad universities. Sport Management Studies, 1388(4). Retrieved from http://ensani.ir/fa/article/309960. (Persian)
35. Naderian, & al, E. (2012 ). Factors Affecting the Social Position of Physical Education Teachers from the Viewpoint of High School Students in Isfahan. Research in Sport Management, 1391(4). Retrieved from http://ensani.ir/fa/article/355242. (Persian)
36. Nordenfelt, L. (2004). The varieties of dignity. Health care analysis, 12(2), 69-81.
37. Pardakhtche.M, & joibari.Y, G. (2009). Quality of Life: Behavaran. (Persian)
38. Rohani.Hossin, A., Shirazei, Mortazavi, Vaaseti, Lotfi.M, & Masuodi. (2014). Development of indicators of human dignity in the organization: (with emphasis on Islamic attitudes). Management at Islamic University, 3. (Persian)
39. Tapola, Anna. M. (2011). Human dignity within teacher education: A matter of individualism, competitiveness, and strategic rationality. Teaching and Teacher Education, 27(8), 1245-1254.
40. Vuksanovic, D., Green, H., Morrissey, S., & Smith, S. (2017). Dignity therapy and life review for palliative care patients: a qualitative study. Journal of pain and symptom management, 54(4), 530-537. e531.
المجلد 27، العدد 2
نوفمبر 1441
الصفحة 69-89