Offering a Paradigm for Human Dignity and Work Life of Physical Education Teachers

Document Type : مقالات علمی پژوهشی

Authors
1 Physical Education Management and Sport Sciences.
2 Faculty Member of Islamic Azad University, Qazvin Branch
3 Islamic Azad University, Qazvin Branch
Abstract
The present research intends to offer a paradigm for the human dignity and the work life of teachers of physical education. The study is survey-based, with an objective of reaching an applied – developmental research. The statistical population is teachers of physical education from all around the country who were serving 2017. Considering Cochran Formula, 370 persons were selected as specimens and distributed using randomized cluster sampling, in 5 groups based on their province of residence which could be from 1-northern, 2-southern, 3-eastern, 4-western or 5-central provinces. The tools used for gathering data were the human dignity self-made questionnaire along with Walton’s quality of work life (QWL) questionnaire. To answer the research’s questions, hypotheses and data analyses, following software packages were used: LISREL for exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis and modeling SPSS for descriptive statistics, t- statistical models for single group and two independent groups, Lea hey Method and variance analysis.

The research’s finding showed that the human dignity of the teachers of physical education was higher than the average level but their quality of work life was lower than the average level. The results of the ranking of human dignity dimensions showed that physical, behavioral, functional and mental dimensions had the most impact on the quality of work life, respectively

These two variables have a mutual relation and can affect each other. So the research’s pattern is confirmed.

Keywords

Subjects


1. قرآن کریم
2. آرمسترانگ ، مایکل(1391): مدیریت استراتژیک منابع انسانی راهنمای عمل، ترجمه محمد صائبی ،انتشرات مرکز آموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری،تهران،چاپ 1.
3. امیرنژاد ، سعید، آذرمی ، سوسن، فرزان ، فرزام(1395): بررسی رابطه هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی در معلمان تربیت بدنی استان اردبیل، پژوهش نامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، سال 12، شماره 24.
4. بنیسی،پریناز(1396): بررسی رابطه بین مدیریت دانش و هوش هیجانی با کیفیت زندگی کاری، فصلنامه علمی پژوهشی آموزش علوم دریاییهدوره4، شماره 2.
5. جنا آبادی،حسین(1392): رابطه کیفیت زندگی با کیفیت زندگی کاری در کارکنان مرکز آموزشی، درمانی و تحقیقاتی روان پزشکی بهاران زاهدان،مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین ، دوره 17، شماره 1.
6. جوادی،رحم خدا و همکاران(1396): پیش بینی کیفیت زندگی کاری معلمان زن بر اساس تعارض کار- خانواده و تعهد سازمانی ،نشریه علمی آموزشی و ارزشیابی، سال 10، شماره 38.
7. حبیب زاده ، محمد جعفر؛رحیمی نژاد ، اسماعیل (1386): کرامت انسانی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،فصلنامه مدرس علوم انسانی ،دوره 11،شماره 4.
8. حمیدیان پور ، فخریه، الله یاری بوزنجانی ، احمد(1392):سبک مدیریت مبتنی بر کرامت انسانی و معرفی الگویی برای بکارگیری آن درسازمان ها ،فصلنامه معرفت،سال22، شماره 185.
9. داوودی،رسول(1396): مطالعه رابطه شاخص‌های کیفیت زندگی کاری و هویت سازمانی اعضای هیئت علمی، نشریه مدیریت فرهنگ سازمانی ، دوره 15،شماره 2،ص 253-371.
10. داودی ، سید محمدرضـا (1377): بررسی تاثیر کیفیت زندگی کاری بر رضایت شـغلی و حوادث شغلی در بین کارکنان عملیاتی شاغل در مجتمع فولاد مبارکه ،دانشکه مدیریت، دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران.
11. روحانی ،حسین و همکاران (1393): تدوین شاخص های کرامت انسانی در سازمان، مدیریت دانشگاه اسلامی ، سال 3،شماره 1.
12. سیدی نیا،سید اکبر(1387).کرامت انسانی و اقتصاد،فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد اسلامی،سال 8،شماره 29.
13. فروتنی، زهراو بحرانی، عطیه(1396). تحلیل تاثیر مدیریت مبتنی بر کرامت انسانی بر کیفیت زندگی کاری،فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی - دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 22.
14. فلسفی ، علی، موسی خانی ، مرتضی، معمارزاده ، غلامرضا (1395): طراحی الگوی کرامت انسانی در سازمان های دولتی، فصلنامه مدیریت نظامی،سال 15، شماره 60.
15. فلسفی ، علی، موسی خانی ، مرتضی، معمارزاده ، غلامرضا(1395): ارائه الگوی کرامت انسانی کارکنان در اسلام ،فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت اسلامی ، سال 24 ، شماره 4.
16. عبدالله زاده،فرحناز(1395): عوامل پیشگویی کننده کیفیت زندگی کاری در پرستاران اتاق عمل، مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان،دوره 25، شماره 99.
17. کامینگز ، توماس ج. و اورلی ، کریستوفر ج (1375): توسـعه سـازمان و تحـول ، ترجمـه عباس محمدزاده ، چاپ اول ، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی.
18. منصف ، علی، حسین نژاد ، علی عباس(1394): بررسی رابطه عزت نفس و توسعه سازمانی با رضایت شغلی معلمان تربیت بدنی شهر کرمانشاه ، نشریه مدیریت منابع انسانی در ورزش، سال3، شماه 1.
19. نادریان جهرمی ، مسعود، جابری ، اکبر(1391): عوامل موثر در موفقیت اجتماعی دبیران تربیت بدنی از دیدگاه دانش آموزان متوسطه شهر اصفهان، فصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی،سال 1 ، شماره 4 .
20. Akter, N., Akkadechanunt, T., Chontawan, R., & Klunklin, A. (2018). Factors predicting quality of work life among nurses in tertiary‐level hospitals, Bangladesh. International nursing review, 65(2), 182-189.
21. Clark, J. (2010). Defining the concept of dignity and developing a model to promote its use in practice. Nursing times, 106(20), 16-19.
22. De Koninck, T. (2009). Protecting human dignity in research involving humans. Journal of Academic Ethics, 7(1-2), 17.
23. Ebrahimnejad.M, Zare'.Farjam, Rezaei.Zahra, & S, H. (2016). Investigating the Relationship between Quality of work life (QWL) and Professional Ethical Culture Among Managers of Technical and Vocational training Organization of Kerman. General management research, 9(34), 115-134. .(persian)
24. Falsafi.A, Me'marzadeh.GH, Muosakhani.M, & Alvani.M. (2015). Provide a pattern of human dignity of employees in Islam. Islamic Management, 1395(4). Retrieved from http://ensani.ir/fa/article/366745. .(persian)
25. Furtoni, Z., & Bahrani.Atiee. (2017). Impact of management based on human dignity on the quality of working life. Organizational Behavior Studies, 6(2), 149-178.
26. Gomer.A. (1991). Blacks Law Dictionary.
27. Hojman, D. A., & Miranda, Á. (2018). Agency, human dignity, and subjective well-being. World Development, 101, 1-15.
28. Isidori, E., & Benetton, M. (2015). Sport as education: Between dignity and human rights. Procedia-
29. Social and Behavioral Sciences, 197, 686-693.
30. Isidori, E., & Benetton, M. (2015). Sport as education: Between dignity and human rights. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 686-693.
31. Jacoson, N. (2009). A taxonomy of dignity: a grounded theory study. BMC International health and human rights, 9(1), 3.
32. Kyle, R. G., Medford, W., Blundell, J., Webster, E., Munoz, S.-A., & Macaden, L. (2017). Learning and unlearning dignity in care: Experiential and experimental educational approaches. Nurse education in practice, 25, 50-56.
33. Monsef.Ali, abbas, H. N. A., Eid'.Hossin, & reza, S. G. (2016). The Relationship between Self-esteem and Organizational Development with Job Satisfaction of Kermanshah Physical Education Teachers. Human Resources Management in Sport, 3, 1-12. (Persian)
34. Mozaffari, A., Mostahfezyan.M, & Amirtash.A. (2009). Comparison of general health and quality of working life of faculty members with non active Iranians in Islamic Azad universities. Sport Management Studies, 1388(4). Retrieved from http://ensani.ir/fa/article/309960. (Persian)
35. Naderian, & al, E. (2012 ). Factors Affecting the Social Position of Physical Education Teachers from the Viewpoint of High School Students in Isfahan. Research in Sport Management, 1391(4). Retrieved from http://ensani.ir/fa/article/355242. (Persian)
36. Nordenfelt, L. (2004). The varieties of dignity. Health care analysis, 12(2), 69-81.
37. Pardakhtche.M, & joibari.Y, G. (2009). Quality of Life: Behavaran. (Persian)
38. Rohani.Hossin, A., Shirazei, Mortazavi, Vaaseti, Lotfi.M, & Masuodi. (2014). Development of indicators of human dignity in the organization: (with emphasis on Islamic attitudes). Management at Islamic University, 3. (Persian)
39. Tapola, Anna. M. (2011). Human dignity within teacher education: A matter of individualism, competitiveness, and strategic rationality. Teaching and Teacher Education, 27(8), 1245-1254.
40. Vuksanovic, D., Green, H., Morrissey, S., & Smith, S. (2017). Dignity therapy and life review for palliative care patients: a qualitative study. Journal of pain and symptom management, 54(4), 530-537. e531.