1- Associate , s_askari@semnan.ac.ir
2- Associate
3- semnan university
Abstract: (20 Views)
بررسی تطبیقی بوطیقای آیرونی تصویری و انواع آن در شعر فروغ فرخزاد
و غاده السّمّان
چکیده
آیرونی تصویری، پدیدهای بلاغی است، و از ویژگیهای آن، بیان تناقض بین دو ذات، برای اثبات صفتهای مثبت و منفی است، که از طریق تصویرهای متناقض، که در اصل با یکدیگر موافق و متناسب بودهاند، آشکار میشود. واین تناقض در تصویرها، نشان دهندهی القای مفاهیم نو ظهور در زندگی واقعی، و در نتیجه، فهم مشکلات پیچیده در جامعه است. و نظر به اهمیت و شیوع این تکنیک بلاغی در شعر معاصر، به بررسی آن در دو مجموعه شعری "تولدی دیگر" فروغ فرخزاد و "رقصیدن با جغد" غاده السّمّان، پرداختیم؛ تا با استفاده از روش تطبیقی با رویکرد نظریه دریافت مکتب آلمان عمق اندیشههای آنها پیرامون جامعه مرد سالار مثل عدم برابری حقوق زن و مرد، و مسائل اجتماعی دیگر، مثل ظهور روشنفکران دروغین، که پیشرفت جامعه را در گرو تقلید کورکورانه خویش از فرهنگ غرب میپندارند، بپردازیم. اما مهمترین یافتههای تحقیق، حاکی از کاربرد تصویر متناقض زن توسط دو شاعر است؛ همینطور، غاده السّمّان، تصویری متناقض از شخصیتهای مشهور در زمان گذشته، به کار میبرد؛ و سیف الدوله را حاکمی بیبند و بار تصور میکند؛ و فروغ فرخزاد، تصویری متناقض از ویژگیهای پیامبرانی ارائه میدهد، که هدف تبلیغ آنها، هدایت مردم بوده است، و آن را به صورت نمادی متناقض، در روشنفکران دروغینی تصور میکند که هویت دینی و فرهنگی خود را فراموش کردهاند.
واژگان کلیدی: آیرونی تصویری، فروغ فرخزاد، غاده السّمّان، تولدی دیگر، رقصیدن با جغد.
Article Type:
Original Research |
Subject:
Arts and Humanities (General) Received: 2024/02/24 | Accepted: 2024/10/17 | Published: 2025/06/7