استادیار دانشگاه قم
Abstract: (9087 Views)
از نقطه نظر بسیاری از عالمان و صاحب نظران علوم اسلامی، مسأله خداباوری امری فطری است. شهرت این نظریه بیشتر به خاطر دلایل نقلی فراوانی است که در آغاز تصور می شود که مراد از آن فطری بودن خدا باوری است چنان که از دیرباز در کتب روایی بابی مربوط به این جهت وجود داشته و دارد.
در این مقاله ملاحظه می گردد که خدا باوری نه فطری به معنای احساسی است و نه به معنای ادراکی چرا که هیچ کدام از معیارهای فطری احساسی تمام نیست همانطور که فطری ادراکی بودن هم به خاطر نیازمندی به کندوکاو عقل برای تصدیق رد شبهات، قابل قبول نیست و این در حالی است که مفهوم خدا در مرحله تصور نیازمند دقت و بررسی فراوان است که این ثابت می کند مفهوم مزبور جزو مفاهیم نظری است . با این تفاصیل مشخص می گردد که مراد از دلایل نقلی هم آنچه که در ابتدا به نظر می رسد، نمی باشد.
Received: 2009/03/6 | Accepted: 2010/03/17 | Published: 2011/03/18