دانشگاه شاهد
Abstract: (9444 Views)
سبکهای یادگیری نقش مهم و اساسی در فرایند یادگیری دارند . فلدر (1996)بر این عقیده است که، میزان یادگیری دانشجویان در کلاس عمدتا به تواناییها و آمادگی قبلی دانشجویان و سبک یادگیریشان، همچنین به نحوه تدریس اساتید بستگی دارد. اساتید نباید اهمیت انتخاب روش تدریس مناسب و سازگار با سبکهای یادگیری دانشجویان را نادیده بگیرند. از آنجایی که در بسیاری از موسسات و تشکیلات آموزشی، نحوه یادگیری فراگیران و نحوه تدریس اساتید چندان مورد توجه قرار نمیگیرد، این تحقیق سعی دارد ضمن شناسایی سبکهای یادگیری دانشجویان ایرانی در یادگیری زبان عربی، تفاوت سبکهای یادگیریشان را بر اساس جنسیت و رشته تحصیلی تعیین نماید. دادههای تحقیق از بین دانشجویان و با استفاده از پرسشنامه "ترجیحات سبکهای یادگیری"(LSI) وینتر گرست، و دیکاپیوا(2000) جمعآوری شدهاند. نتایج نشان دادند که سبکهای یادگیری متمایز و برجسته دانشجویان ایرانی فراگیر زبان عربی، سبک گروهی بود. درحالیکه آنها علاقه اندکی به سبک یادگیری فردی نشان دادند. زنان از سبکهای شنیداری و حرکتی بیش از مردان استفاده میکردند در حالیکه اختلافی بین دو جنس در استفاده از سبک دیداری مشاهده نشد .
Received: 2009/10/1 | Accepted: 2009/11/13 | Published: 2010/08/1