Volume 20, Issue 3 (2013)                   AIJH 2013, 20(3): 19-36 | Back to browse issues page

XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

میرقادری ف ا, جمشیدی ل. مواضع تربیتی و نکات اصلاحی در ادب ابن مقفع. AIJH 2013; 20 (3) :19-36
URL: http://aijh.modares.ac.ir/article-31-3404-en.html
Abstract:   (9144 Views)
یکی از رویکردهای مهم در ادبیات، رویکرد تربیتی است. در عرصه­ی ادبیات، بزرگانی وجود دارند که آثارشان رنگ اخلاقی و تربیتی به خود گرفته است. ابن مقفع از جمله ادیبانی است که در آثار خویش، رفتار انسان را در زمینه­های گوناگون مورد توجه قرار داده و به مسائل تربیتی عنایت ویژه­ای داشته است. اگرچه پژوهشگران بسیاری با هدف کشف جنبه­های زبانی و بلاغی، آثار وی را مورد بررسی قرار داده­اند؛ ولی به جنبه تربیتی این آثار چندان توجهی نشده است. این در حالی است که ابن مقفع در آثار ادبی خویش به مسائل تربیتی و ارائه اصول و تبیین مبانی توجهی در خور داشته  و کوشش وی در تعیین اهداف تربیتی و پیش بینی راه­کارهای تحقق آن بسیار قابل توجه است. در این مقاله با بکارگیری شیوه توصیفی- تحلیلی، سعی بر آن است که اندیشه­ها و مبانی تربیتی ابن مقفع در زمینه اصلاح و تربیت با دستیابی به آرای پراکنده وی در کتاب­ها و نامه­هایش، استخراج و مورد تحلیل قرارگیرد و در پایان به این نتیجه دست یابد که ابن مقفع به عنوان یک ادیب از مربیان و اصلاح­گرانی است که در دو زمینه نظری وعملی اثر گذار بوده و مضامین تربیتی که او در آثارش بدان پرداخته، از بهترین نمونه­ها برای راه­یابی جامعه­ی انسانی به سوی زندگی برتری است که سعادت دو جهانی انسان را تضمین می­کند.
Full-Text [PDF 3818 kb]   (3172 Downloads)    

Received: 2013/02/5 | Accepted: 2013/07/23 | Published: 2013/11/22

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.