Abstract: (9144 Views)
یکی از رویکردهای مهم در ادبیات، رویکرد تربیتی است. در عرصهی ادبیات، بزرگانی وجود دارند که آثارشان رنگ اخلاقی و تربیتی به خود گرفته است. ابن مقفع از جمله ادیبانی است که در آثار خویش، رفتار انسان را در زمینههای گوناگون مورد توجه قرار داده و به مسائل تربیتی عنایت ویژهای داشته است. اگرچه پژوهشگران بسیاری با هدف کشف جنبههای زبانی و بلاغی، آثار وی را مورد بررسی قرار دادهاند؛ ولی به جنبه تربیتی این آثار چندان توجهی نشده است. این در حالی است که ابن مقفع در آثار ادبی خویش به مسائل تربیتی و ارائه اصول و تبیین مبانی توجهی در خور داشته و کوشش وی در تعیین اهداف تربیتی و پیش بینی راهکارهای تحقق آن بسیار قابل توجه است. در این مقاله با بکارگیری شیوه توصیفی- تحلیلی، سعی بر آن است که اندیشهها و مبانی تربیتی ابن مقفع در زمینه اصلاح و تربیت با دستیابی به آرای پراکنده وی در کتابها و نامههایش، استخراج و مورد تحلیل قرارگیرد و در پایان به این نتیجه دست یابد که ابن مقفع به عنوان یک ادیب از مربیان و اصلاحگرانی است که در دو زمینه نظری وعملی اثر گذار بوده و مضامین تربیتی که او در آثارش بدان پرداخته، از بهترین نمونهها برای راهیابی جامعهی انسانی به سوی زندگی برتری است که سعادت دو جهانی انسان را تضمین میکند.
Received: 2013/02/5 | Accepted: 2013/07/23 | Published: 2013/11/22