1- دانشگاه تربیت معلم تهران
2- دانشگاه تربیت معلم
Abstract: (9728 Views)
شریف رضی تصویرپردازی هنرمند وخلّاق است که قلم را همچون قلم مونقاش به دست میگیرد و با کمک انواع تصاویرشعری و بخصوص تصاویر بیانی تابلوهایی زیبا از سیمای درونی واحساسات و تفکّراتش ترسیم می کند، و تلاش دارد شعر خود را از افتادن در ورطه تکلّف و تصنّع برهاند. در میان مراثی سیّد قصیدهای را نمیتوان یافت که در آن، انواع تصاویر تشبیهی و یا استعاری و ... به کار گرفته نشده باشد و این بدان دلیل است که او مجاز را بالاتر از حقیقت میداند. البتّه این تصاویر تنها برای زیبایی کلام و نیکو نمودن تصویر کلّی شاعر چاشنی سخن نمیشود، بلکه برای نزدیک و ملموس کردن معنی در ذهن شنونده و یاری کردن او در تجسّم امور معنوی مورد استفاده قرار میگیرد.
در این مقاله به دنبال آنیم تا با تحلیل مراثی شریف رضی انواع تصاویر استعاری و دلایل بکار گیری آنها را در اشعار او مورد بررسی قرار دهیم .این نوع تصویر بر پایه های تشخیص و تجسیم استوارشده است و شاعر با کمک گرفتن از آن تابلوهای بلاغی زیبایی خلق می کند که بخشی از آن ، امور معنوی چون :روزگار ،مرگ ، بخشش، غم و اندوه و ...را در چارچوب تصویر استعاری بررسی میکند، و بخشی دیگرنیز برای ملموس کردن امور حسّی و واضحتر و دقیقتر ساختن تصویر آنها در ذهن مخاطب، این امور محسوس را در قالب استعاره به تصویر میکشد. در پایان بحث نیزبه تحلیل نقش استعاره در ترسیم احساسات و افکار شاعر پرداختهایم.
Received: 1970/01/1 | Accepted: 1970/01/1 | Published: 2014/01/1