Volume 19, Issue 3 (0)                   AIJH 0, 19(3): 95-112 | Back to browse issues page

XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

قائمی اصل ح, شاملی ن, سلیمانزاده نجفی س. تأثیر تمدّن ایرانی در شعر عدیّ بن زید عبادی از دیدگاه روان‌شناختی اجتماعی. AIJH 0; 19 (3) :95-112
URL: http://aijh.modares.ac.ir/article-31-6333-en.html
1- دانشجوی دکترای زبان و ادبیات عربی دانشگاه اصفهان
2- دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه اصفهان
3- استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه اصفهان.
Abstract:   (10353 Views)
عدیّ بن زید عبادی یکی از بزرگ ترین شعرای عصر جاهلی عرب است و باتوجه به این که با دو زبان عربی و فارسی آشنایی داشت، یکی از مترجمان و نویسندگان دربار ساسانی شد و بعد از آن به عنوان سفیر میان پادشاه ساسانی و دربار روم منسوب گردید. این ارتباط او با محیط متمدّن ایرانی و آشنایی با فرهنگ جدید، رشد و بالندگی را در روح وجان شاعر پرورش داد و او را از آداب و سنت های غلط رایج میان اعراب جاهلی دور ساخت وچنان تحوّل فرهنگی بزرگی در رفتار و اندیشه این شاعر پدید آورد که اصول، آرمان ها و الگوهای اجتماعی والایی در سطوح فردی، اجتماعی، و شغلی برای خود برگزید. چنین تغییر رفتاری، مصداق همان چیزی است که اریک اریکسون در نظریه روان شناختی اجتماعی خود درباره هر انسانی به آن اشاره کرده است که در طی مراحل زندگی با الگوهای جدید اجتماعی وفرهنگی روبه رو می شود. اخبار و اشعار عدیّ بن زید عبادی در کتب ادبی حکایت از وجود یک ارتباط آشکار میان مراحل زندگی این شاعر در دربار ساسانی و پایبندی او به الگوهای اجتماعی متمدّن دارد که طبق نظریه مشهور اریکسون ناشی از تأثیرپذیری این شاعر از محیط فرهنگی خود دارد. مقاله حاضر به روش وصفی به دنبال بررسی ابعاد این ارتباط در اشعار او از بعد مفاهیم، موضوعات وتصاویر شعری بوده تا نشانه های تمدّن ایرانی را در سبک شعری او که تا حدودی در قیاس با شعرای عصر جاهلی متفاوت است هرچه بیش تر اثبات نماید.
Full-Text [PDF 255 kb]   (5512 Downloads)    

Received: 2012/01/19 | Accepted: 2012/07/9 | Published: 2012/08/11

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.