1- تهران- دانشگاه تربیت مدرس
2- تهران - دانشگاه تربیت مدرس
3- تهران- دانشگاه تهران
Abstract: (8834 Views)
همه پیامبران الهی از طرف خداوند مأموریت داشتتد ضمن ابلاغ رسالت خود مردم را به عبادت خدا و اجتناب از طاغوت فرا بخوانند. میزان موفقیت أنبیا در جذب مخاطبین و همچنین سرعت گسترش دینی که آوردهاند با هم تفاوت میکند. چرا حضرت نوح (ع) پس از نهصد و پنجاه سال دعوت موفق به جذب تعداد اندکی از مخاطبینش میشود ؟ عوامل مختلفی در این تفاوت موفقیت دخیل هستند. یکی از این عوامل نحوه گفتگو و خطابهای پیامبران با مخاطبین خود بوده است. تأکید پیامبران سلف به استفاده از شیوههایی همچون تهدید و نصیحت بوده است. در حالی که رسول گرامی اسلام بیش از هر چیز از بشارت استفاده کرده و هرگز به تهدید قوم نپرداخته است. مهمترین و مؤثرترین عامل موفقیت پیامبر(ص) در دعوت و تبلیغ همانا حسن خلق آن حضرت میباشد که ریشه نحوه مخاطبه و تعامل ایشان است .
Received: 2009/01/16 | Accepted: 2009/04/22 | Published: 2010/05/3