Abstract: (10736 Views)
نشانهشناسان در نقد جدید، برای عنوان در متن ادبی اهمیت زیادی قائل هستند، چرا که نخستین اشارهای است که متوجه مخاطب می گردد وهمچون کلیدی دلالی است که ساختار متن را در یک یا چند کلمه خلاصه می کند. از طریق عنوان، خواننده به منظور کشف دلالتها و مفهوم و گشودن رمزهای آن، وارد اعماق متن میگردد و به خواننده، امکان شناسایی ماهیت و مضمون متنی را میدهد که برای آن عنوان انتخاب میکند. لیوهوک، ژرار ژنت، هنری میتران، شارل گریفل، راجر روفر و دیگر ناقدان غربی تأثیر زیادی در گشودن این زمینه در برابر ناقدان معاصر، به منظور بررسی، تعریف و تحلیل عنوان داشتهاند، به گونهای که پژوهشهای معاصر به ویژه در دهههای اخیر، به بررسی و نقد همه جانبهی عنوان پرداختهاند. در این مقاله، عنوان دو قصیدهی "شبگیر"، اثر شاعر ایرانی، احمد شاملو و "لیل یفیض من الجسد" اثر شاعر فلسطینی، محمود درویش، تحلیل شده و دلالت کلمهی "شب" در عنوان هر دو قصیده مقایسه می گردد. روش کاربردى در این مقاله توصیفی- تحلیلی و در پرتو ادبیات تطبیقی و مکتب آمریکایی است. نتایج بررسی وتحلیل این دو قصیده حاکی از این است که واژگان"شب" دلالت نمادین آشفتگی و نابسامانی اوضاع جامعهی دو شاعر است.
Received: 2012/12/19 | Accepted: 2013/03/18 | Published: 2013/03/21