Volume 20, Issue 1 (0)                   AIJH 0, 20(1): 19-38 | Back to browse issues page

XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

بخیت ف, بزرگ بیگدلی س, نیکوبخت ن, روشنفکر ک. نشانه شناسی عنوان در دو قصیده‌ی "شبگیر" احمد شاملو و "لیل یفیض من الجسد" محمود درویش(بررسی تطبیقی). AIJH 0; 20 (1) :19-38
URL: http://aijh.modares.ac.ir/article-31-11782-en.html
Abstract:   (10736 Views)
نشانه­شناسان در نقد جدید، برای عنوان در متن ادبی اهمیت زیادی قائل هستند، چرا که نخستین اشاره­ای است که متوجه مخاطب می گردد وهمچون کلیدی دلالی است که ساختار متن را در یک یا چند کلمه خلاصه می کند. از طریق عنوان، خواننده به منظور کشف دلالت­ها و مفهوم و گشودن رمزهای آن، وارد اعماق متن می­گردد و به خواننده، امکان شناسایی ماهیت و مضمون متنی را می­دهد که برای آن عنوان انتخاب می­کند. لیوهوک، ژرار ژنت، هنری میتران، شارل گریفل، راجر روفر و دیگر ناقدان غربی تأثیر زیادی در گشودن این زمینه در برابر ناقدان معاصر، به منظور بررسی، تعریف و تحلیل عنوان داشته­اند، به گونه­ای که پژوهش­های معاصر به ویژه در دهه­های اخیر، به بررسی و نقد همه جانبه­ی عنوان پرداخته­اند. در  این مقاله، عنوان دو قصیده­ی "شبگیر"، اثر شاعر ایرانی، احمد شاملو و "لیل یفیض من الجسد" اثر شاعر فلسطینی، محمود درویش، تحلیل شده و دلالت کلمه­ی "شب" در عنوان هر دو قصیده مقایسه می گردد. روش کاربردى در این مقاله توصیفی- تحلیلی و در پرتو ادبیات تطبیقی و مکتب آمریکایی است. نتایج بررسی وتحلیل این دو قصیده حاکی از این است که واژگان"شب" دلالت نمادین آشفتگی و نابسامانی اوضاع جامعه­ی دو شاعر است.  
Full-Text [PDF 491 kb]   (5116 Downloads)    

Received: 2012/12/19 | Accepted: 2013/03/18 | Published: 2013/03/21

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.