2024-03-29T16:49:03+04:30 http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?mag_id=506&slc_lang=ar&sid=31
506-10304 2024-03-29 10.1002
The Journal of Research in Humanities AIJH 2383-4269 2538-2160 0 10 2 شیوه زمامداری علی (ع) در حکومت و قدرت عطاء الله مهاجرانی امام علی بن ابی طالب علیه السلام هم برای اداره حکومت و تعیین خط مشی سیاسی داراینظریه هستند و هم فرصت یافته اند – هر چند فرصتی محدود – تا در دوران حکومت و خلافت نظریه خود را مطرح و اعمال کنند . از این رو می توان گفت ایشان نظریه و ایده خود را در آزمون واقعیتهای سیاسی و اجتماعی محک زده اند . بررسی و توجه امام علی ( ع) به مقولاتی از جمله ، قدرت ، حقوق ملّت ، آزادی ، شیوه رفتار با اقلیّتهای دینی و سیاسی حاکی از دیدگاه مبتنی بر نظریه ایشان است . می توان مهمترین مبانی نظریه امام علی ( ع ) در قلمرو حکومت را چنین تعبیر کرد . الف : مبنای حکومت و قدرت سعادت و کمال جامعه و انسان است از این رو قدرت اصالت ندارد بلکه قدرت و حکومت وسیله است و طریقیّت دارد . ب : کنترل کننده قدرت و حکومت « عدالت » است عدالت عیاری است که با آن قدرت و حاکم سنجیده می شود . ج : شریعت معیاری است که حاکم در ارتباط با آن و در تنظیم رابطه خویش با خداوند اعمال حاکمیت می نماید . دیدگاه امام علی ( ع ) و شیوه عمل او در تقابل با دیدگاه و شیوه رفتار معاویه است . این تقابل اصالت و حقّانیّت دیدگاه و روش امام علی ( ع ) را بهتر نشان می دهد . در این پژوهش تلاش شده است که کلمات امام علی ( ع ) در نهج البلاغه به عنوان مستند بررسی استفاده شود . - 0 1 01 1 49 http://aijh.modares.ac.ir/article-31-10304-en.pdf
506-8227 2024-03-29 10.1002
The Journal of Research in Humanities AIJH 2383-4269 2538-2160 0 10 2 آموزش زبان عربی در ایران حامد صدقی هدف از این مقاله بیان جایگاه زبان عربی و آموزش آن در ایران پیش از انقلاب اسلامی ایران و پس از آن ، جاهایی که مشغول تدریس این زبان هستند روشها و ابزارها و کتابهایی که مورد استفاده در آموزش این زبان و نتایج آن است می باشد . این مقاله با نگاهی گذرا به روابط ایران و عرب از عصر جاهلی تا زمان حاضر به بررسی آموزش زبان عربی در حوزه های علمیه و مدارس راهنمایی ، دبیرستانها و دانشگاههای دولتی و آموزشگاههای غیر رسمی پیش از انقلاب و پس از آن پرداخته است . در این راستا با اشاره و به مهمترین کتابهایی که در این زمینه تألیف شده بعضی نتایج و پیشنهادهاارائه شده است . - 0 1 01 19 38 http://aijh.modares.ac.ir/article-31-8227-en.pdf
506-10414 2024-03-29 10.1002
The Journal of Research in Humanities AIJH 2383-4269 2538-2160 0 10 2 ویژگیهای داستان اسلامی خلیل پروینی صدیقه زود رنج هنر در اشکال و فنون مختلف آن ، در پی ارائه و تصویر گری حقایق هستی در قالب و شکل زیبا به صورت الهام انگیز و موثر می باشد . ادبیات ، از فنون و شاخه هایهنر است که در قالبهای مختلفی چون شعر ، قصه ، نمایشنامه و غیره به شکل نوشتاری با گفتاری ارائه می شود . ادبیات اسلامی در مفهوم عام آن ، تعبیری هنری ، هدفمند و براساس بینش اسلامی صاحب آن است ، لذا ادبیات اسلامی دیدگاهها و مکاتب ادبی منحرف و نیز نقد ادبی آکنده از ابهام و غموض و رموز را ، مردود می داند . ادبیات اسلامی در پی آن است که ادبیات را در خدمت نشر و تحکیم عقاید اسلامی در آورده و بنا به گفته نجیب گیلانی از آن به عنوان وسیله ای موثر برای افزایش فرهنگ توحیدی و کلمه الله در جامعه استفاده کند . داستان اسلامی از شاخه های ادبیات اسلامی است که این مقاله در صدد بیان ویژگیهای مفهومی و هنری آن می باشد . - 0 1 01 39 40 http://aijh.modares.ac.ir/article-31-10414-en.pdf
506-10473 2024-03-29 10.1002
The Journal of Research in Humanities AIJH 2383-4269 2538-2160 0 10 2 بذله گویی و تمسخر در شعر بشاربن برد ، ابن الرومی و ابی العلاء المعری سعید شعبانی در این مقاله برآن شدم که پدیده بذله گویی و تمسخر را در شعر سه شاعر یعنی بشاربن برد ، ابن الرومی و ابوالعلاء المعری با دقت و ظرافت مورد بررسی قرار دهم . با این توضیح که بذله گویی و تمسخر ، نوعی نقد و آگاه سازی و عاملی از عوامل ایجاد انگیزه و دلجویی است که با ورود در زندگی عامه مردم ، اشراف و بزرگان ، اخلاق و رفتار انسانها با یکدیگر را تبیین می نماید . این پدیده در انجام یک وظیفه اجتماعی بسیار موثر ، موضوعات مردمی معمول و مرسوم را با شیوه ای مردم پسند و آسان به خدمت گرفته و بی پیرایه و صادقانه از نا هماهنگی و ناسازگاری گسترده بین قدرتمندان ، صاحبان مقام و فقیران پرده بر می دارد و نقش بسیار مهمی را در اصلاح اجتماعی ایفا می کند . بذله گویی و تمسخر سلاحی است که شاعران و ادیبان به وسیله آن طبقه های ستمگر و بورژواز را با تمسخر عادتها، خود پسندیها و آزمندیشان در استفاده نابجا و نامطلوب ( از قدرت ، منصب و ثروت ) مورد طعن و کنایه قرار می دهند . - 0 1 01 41 49 http://aijh.modares.ac.ir/article-31-10473-en.pdf