2024-03-29T16:49:03+04:30
http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?mag_id=506&slc_lang=ar&sid=31
506-10304
2024-03-29
10.1002
The Journal of Research in Humanities
AIJH
2383-4269
2538-2160
0
10
2
شیوه زمامداری علی (ع) در حکومت و قدرت
عطاء الله
مهاجرانی
امام علی بن ابی طالب علیه السلام هم برای اداره حکومت و تعیین خط مشی سیاسی داراینظریه هستند و هم فرصت یافته اند – هر چند فرصتی محدود – تا در دوران حکومت و خلافت نظریه خود را مطرح و اعمال کنند . از این رو می توان گفت ایشان نظریه و ایده خود را در آزمون واقعیتهای سیاسی و اجتماعی محک زده اند . بررسی و توجه امام علی ( ع) به مقولاتی از جمله ، قدرت ، حقوق ملّت ، آزادی ، شیوه رفتار با اقلیّتهای دینی و سیاسی حاکی از دیدگاه مبتنی بر نظریه ایشان است . می توان مهمترین مبانی نظریه امام علی ( ع ) در قلمرو حکومت را چنین تعبیر کرد .
الف : مبنای حکومت و قدرت سعادت و کمال جامعه و انسان است از این رو قدرت اصالت ندارد بلکه قدرت و حکومت وسیله است و طریقیّت دارد .
ب : کنترل کننده قدرت و حکومت « عدالت » است عدالت عیاری است که با آن قدرت و حاکم سنجیده می شود .
ج : شریعت معیاری است که حاکم در ارتباط با آن و در تنظیم رابطه خویش با خداوند اعمال حاکمیت می نماید .
دیدگاه امام علی ( ع ) و شیوه عمل او در تقابل با دیدگاه و شیوه رفتار معاویه است . این تقابل اصالت و حقّانیّت دیدگاه و روش امام علی ( ع ) را بهتر نشان می دهد .
در این پژوهش تلاش شده است که کلمات امام علی ( ع ) در نهج البلاغه به عنوان مستند بررسی استفاده شود .
-
0
1
01
1
49
http://aijh.modares.ac.ir/article-31-10304-en.pdf
506-8227
2024-03-29
10.1002
The Journal of Research in Humanities
AIJH
2383-4269
2538-2160
0
10
2
آموزش زبان عربی در ایران
حامد
صدقی
هدف از این مقاله بیان جایگاه زبان عربی و آموزش آن در ایران پیش از انقلاب اسلامی ایران و پس از آن ، جاهایی که مشغول تدریس این زبان هستند روشها و ابزارها و کتابهایی که مورد استفاده در آموزش این زبان و نتایج آن است می باشد .
این مقاله با نگاهی گذرا به روابط ایران و عرب از عصر جاهلی تا زمان حاضر به بررسی آموزش زبان عربی در حوزه های علمیه و مدارس راهنمایی ، دبیرستانها و دانشگاههای دولتی و آموزشگاههای غیر رسمی پیش از انقلاب و پس از آن پرداخته است . در این راستا با اشاره و به مهمترین کتابهایی که در این زمینه تألیف شده بعضی نتایج و پیشنهادهاارائه شده است .
-
0
1
01
19
38
http://aijh.modares.ac.ir/article-31-8227-en.pdf
506-10414
2024-03-29
10.1002
The Journal of Research in Humanities
AIJH
2383-4269
2538-2160
0
10
2
ویژگیهای داستان اسلامی
خلیل
پروینی
صدیقه
زود رنج
هنر در اشکال و فنون مختلف آن ، در پی ارائه و تصویر گری حقایق هستی در قالب و شکل زیبا به صورت الهام انگیز و موثر می باشد .
ادبیات ، از فنون و شاخه هایهنر است که در قالبهای مختلفی چون شعر ، قصه ، نمایشنامه و غیره به شکل نوشتاری با گفتاری ارائه می شود .
ادبیات اسلامی در مفهوم عام آن ، تعبیری هنری ، هدفمند و براساس بینش اسلامی صاحب آن است ، لذا ادبیات اسلامی دیدگاهها و مکاتب ادبی منحرف و نیز نقد ادبی آکنده از ابهام و غموض و رموز را ، مردود می داند .
ادبیات اسلامی در پی آن است که ادبیات را در خدمت نشر و تحکیم عقاید اسلامی در آورده و بنا به گفته نجیب گیلانی از آن به عنوان وسیله ای موثر برای افزایش فرهنگ توحیدی و کلمه الله در جامعه استفاده کند .
داستان اسلامی از شاخه های ادبیات اسلامی است که این مقاله در صدد بیان ویژگیهای مفهومی و هنری آن می باشد .
-
0
1
01
39
40
http://aijh.modares.ac.ir/article-31-10414-en.pdf
506-10473
2024-03-29
10.1002
The Journal of Research in Humanities
AIJH
2383-4269
2538-2160
0
10
2
بذله گویی و تمسخر در شعر بشاربن برد ، ابن الرومی و ابی العلاء المعری
سعید
شعبانی
در این مقاله برآن شدم که پدیده بذله گویی و تمسخر را در شعر سه شاعر یعنی بشاربن برد ، ابن الرومی و ابوالعلاء المعری با دقت و ظرافت مورد بررسی قرار دهم . با این توضیح که بذله گویی و تمسخر ، نوعی نقد و آگاه سازی و عاملی از عوامل ایجاد انگیزه و دلجویی است که با ورود در زندگی عامه مردم ، اشراف و بزرگان ، اخلاق و رفتار انسانها با یکدیگر را تبیین می نماید .
این پدیده در انجام یک وظیفه اجتماعی بسیار موثر ، موضوعات مردمی معمول و مرسوم را با شیوه ای مردم پسند و آسان به خدمت گرفته و بی پیرایه و صادقانه از نا هماهنگی و ناسازگاری گسترده بین قدرتمندان ، صاحبان مقام و فقیران پرده بر می دارد و نقش بسیار مهمی را در اصلاح اجتماعی ایفا می کند .
بذله گویی و تمسخر سلاحی است که شاعران و ادیبان به وسیله آن طبقه های ستمگر و بورژواز را با تمسخر عادتها، خود پسندیها و آزمندیشان در استفاده نابجا و نامطلوب ( از قدرت ، منصب و ثروت ) مورد طعن و کنایه قرار می دهند .
-
0
1
01
41
49
http://aijh.modares.ac.ir/article-31-10473-en.pdf