2024-03-28T20:41:57+04:30 http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?mag_id=323&slc_lang=ar&sid=31
323-1935 2024-03-28 10.1002
The Journal of Research in Humanities AIJH 2383-4269 2538-2160 2012 19 4 بررسی موضوعی قاعده «تعلیق دعوای حقوقی توسط دعوای کیفری» هاشم رضائی محمد واصل چنانچه دعوایی حقوقی در برابر دادگاه های حقوقی مطرح شود، باید تا رسیدگی و صدور حکم نهایی در دعوای کیفری که قبلاً یا هنگام رسیدگی به آن مطرح شده است، دعوای حقوقی متوقف گردد. آیا قاعده «تعلیق دعوای حقوقی به وسیله  دعوای کیفری» در دعوای حقوقی برای قاضی وطرفین دعوی الزام آور است؟ آیا این قاعده برای مصلحت طرفین دعوا یا مصلحت عمومی وضع شده است؟ قانون گذار، قاضی دادگاه حقوقی را ملزم به توقف دعوای حقوقی تا رسیدگی نهایی به دعوای کیفری نموده است. بنابراین قاعده مذکور از لوازم قاعده اعتبار و حجیت احکام کیفری در دعوای مدنی است. در این مقاله با تأکید بر روش توصیفی، موضوع بحث را در سه قسمت بررسی می کنیم، در قسمت اول درباره مبنای قاعده مذکور سخن می گوییم و اسباب وجود قاعده مذکور و ارتباط این قاعده با نظم عمومی را روشن می کنیم. در قسمت دوم شرایط تطبیق این قاعده و چگونگی اقامه دعوای کیفری و وحدت وقایع در دو دعوای کیفری و حقوقی را توضیح می دهیم. سپس در مورد این که آیا وحدت طرفین در دعاوی جزایی ومدنی لازم است، سخن می گوییم. در قسمت سوم آثار این قاعده  توضیح داده می شود. 2012 9 01 1 15 http://aijh.modares.ac.ir/article-31-1935-en.pdf
323-4109 2024-03-28 10.1002
The Journal of Research in Humanities AIJH 2383-4269 2538-2160 2012 19 4 سید قطب و نمودهای رمانتیکی در شعر او علی سلیمی فاروق نعمتی گرایش به مکتب رمانتیک در شعر سید قطب، ادیب مصری که پیش از این که یک مفسّر و اندیشمند اسلامی باشد، یک شاعر و نقاد بوده– غلبه داشته است. او توانسته است نظامی کامل و گسترده­ در شعر خود ترسیم نماید که در آن، تصویری کلی از مهم ترین نشانه­ها و ویژگی­های رمانتیک همراه با عرفان شرقی نمود پیدا کرده است. تأثیر شاعر از مدرسه­ی رمانتیکی عقاد و نیز نگاه عمیق و عاطفی او به هستی، موجب گرایش وی به مذهب رمانتیک بوده است که در سروده­هایش تبلور یافته است. شوق به وطن و خاطرات گذشته، احساس به غربت روحی عمیق، ذوب در طبیعت و هم­آوایی با آن، عشق و غزل، گردش در دنیای خیال، انقلاب بر علیه باورهای جامعه، ستایش آزادی، احساس درد و اندوه از بارزترین موضوعات رمانتیکی در شعر سید قطب است. در بیشتر این مضامین، غلبه­ی قوای روحانی در شاعر جلوه­گر است؛ به گونه­ای که وی خود را با هستی و ماورای آن پیوند داده است. این مقاله به شیوه­ی تحلیلی- توصیفی، جنبه­های رمانتیکی در شعر وی را بررسی می­نماید. 2012 9 01 17 35 http://aijh.modares.ac.ir/article-31-4109-en.pdf
323-5687 2024-03-28 10.1002
The Journal of Research in Humanities AIJH 2383-4269 2538-2160 2012 19 4 خلیل مطران، شعر تاریخی ومبارزه سیاسی منصوره زرکوب زهرا سلیمانپور شعر از دیر باز تصویرگر وقایع زمان خود بوده و هست و شاعران زیادی از جمله مطران در شعر خود به ثبت وقایع تاریخی پرداخته اند. ما در این مقاله ضمن بررسی شعر تاریخی مطران، نظر وی را در زمینه ی ارتباط بین تاریخ وسیاست مورد بحث قرار داده ایم. این مقاله به موضع گیری مطران در برابر ستمگران تاریخ می پردازد و نقش مطران را در رهبری جنبش نوآوری در قصائد تاریخی وی تبیین می کند و سبک شعری را که برای بیان نگاهش از آن استفاده کرده بررسی می کند. نتیجه ی تحقیق نشان می دهد که شاعر به شعر تاریخی به عنوان ابزاری برای ثبت حوادث تاریخی نگاه نمی کند بلکه از آن برای تقدیس آزادی و  مقابله با ظلم واستبداد استفاده می کند. او ملت هایی را که با خضوع و تسلیم در برابر ستمکاران، حاکمان ظالم را ساخته وپرورش داده اند محکوم می نماید و در مقابل ملت هایی را که در برابر ظلم و ستم ایستادگی کرده و در این راه به دعا و امید واهی بسنده نکرده اند مورد تمجید قرار می دهد. او نه تنها موضوع شعر تاریخی خود را از تاریخ مصر - گذشته وحال آن – می گیرد بلکه به تاریخ ملت های دیگر مانند ایران و روم توجه دارد، چه او معتقد به وجود رابطه ای مستحکم میان ملت هاست و این رابطه همانا انتقام از ستمگران است. مطران در شعر تاریخی خود از جنبه دیگری نیز پیشتازی خود را در نو آوری در شعر به اثبات می رساند. او از سبک داستانی استفاده می کند تا ضمن جذب مخاطب - در هر زمان ومکان- از تأثیر گذاری کافی برخوردار باشد. شیوه های بیانی دیگری مانند ریشخند را نیز در کلام خود به کار برده، از تصویرگری در القای پیامش غافل نیست. 2012 9 01 37 53 http://aijh.modares.ac.ir/article-31-5687-en.pdf
323-10483 2024-03-28 10.1002
The Journal of Research in Humanities AIJH 2383-4269 2538-2160 2012 19 4 تصویرهای اشاری (بینامتنی) مرگ در شعر خلیل حاوی علی بشیری عیسی متقی زاده کبری روشنفکر ابوالحسن امین مقدسی   تصویرهای اشاری تصویرهایی هستند که شاعر با استفاده از متون دیگر به آفرینش آن ها پرداخته است و تجربه های ادبی خویش را برای رساندن معنی مقصود خویش به کار بسته است. در نظام های مفهومی پژوهش های نقدی معاصر این مفهوم با نام هایی چون بینامتنیت، فراخوانی شخصیات، به کارگیری میراث ونقاب نمایان شده وهمه ی آن ها را شامل می شود. این پژوهش بر آن است تا با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی آنچه را که شاعر معاصر لبنانی خلیل حاوی از مصادر میراث عربی وجهانی به کار برده تا به کمک آن ها تصاویر اشاری خود را درباره ی مرگ و مفاهیم و مسائلی که به آن مربوط است بیافریند، در حد توان بررسی و از آن ها پرده بردارد. نتایج بحث گویای آن است که اشعار خلیل حاوی مالامال از اندیشه ی برخاسته از میراث ادب عربی، اسطوره های بومی و غیربومی با بهره گیری از الگوهای ادبیات عربی و جهانی (متنبی، معری، جبران خلیل جبران، الیوت و لورکا) و متون دینی (انجیل و قرآن کریم) می باشد که شاعر با خلاقیت این متون را در تار و پود شعر خویش جای داده و با تبدیل آن ها به جزئی از شعر خود به نوآوری سبکی و مضمونی همت گماشته است.   2012 9 01 55 72 http://aijh.modares.ac.ir/article-31-10483-en.pdf
323-2156 2024-03-28 10.1002
The Journal of Research in Humanities AIJH 2383-4269 2538-2160 2012 19 4 دیدگاه اندیشمندان درزمینه رویکرد قرآن به عوامل جغرافیایی قصص بخش قابل ملاحظه­ای از متن قرآن کریم را داستان ها (قصص) تشکیل داده که ابعاد تربیتی، هدایتی، واعجازی خاصی در آن لحاظ شده است. در این نوشتار دو دیدگاه طرح شده، که دیدگاه اول (خلف­الله) معتقد است قرآن کریم به عوامل جغرافیایی قصص توجه نکرده چون فایده هدایتی وتربیتی بر آن مترتب نیست؛ ودیدگاه دوم (بی­آزار شیرازی وعبدالعزیز کامل و...) بر خلاف آن بر این باور است که قرآن به این عوامل توجه داشته وآنها را ذکر کرده است. با استناد به شواهد موجود، دیدگاه دوم (یعنی اهمیت عنصر مکانی قصص از دیدگاه قرآن) ترجیح داده شد. در این روند به این نتیجه دست یافته که قرآن نه تنها به عنصر مکان وعوامل جغرافیایی در ساختار قصص رویکرد هدفمند، روشمند وویژه­ای دارد؛ بلکه آن را به سه شکل روشن، نیمه­روشن، ومبهم طرح نموده وعلل مؤثر بر ابهام نسبی یا کلی عوامل جغرافیایی در قصص قرآنی عبارتند از: ناشناخته بودن رشته علمی جغرافیا برای مخاطب اولیه، احتیاج مخاطب هزاره بعد به کشف جنبه­های جدید اعجاز علمی، عدم ضرورت تصریح به­دلیل روشن شدن ابهامات با مطالعه منابع دیگر، اعجاز بیانی در صنعت ایجاز، وارجاع مخاطب به احادیث معصومان علیهم السلام. این پژوهش کتابخانه­ای به روش تحلیلی توصیفی وبه هدف فهم بهتر متن ومحتوای قرآن کریم می­باشد. 2012 9 01 73 87 http://aijh.modares.ac.ir/article-31-2156-en.pdf
323-6912 2024-03-28 10.1002
The Journal of Research in Humanities AIJH 2383-4269 2538-2160 2012 19 4 رئالیسم جادویی در آثار ابراهیم کونی (مورد مطالعه رمان الورم) salah addin abdi ادبیات عجیب، ادبیات غریب، ادبیات فانتزی یا ادبیات جادویی همگی اسمی برای یک عنوان می باشد که عبارت از وجود موجودی طبیعی در مقابل حوادثی غیر طبیعی است. این ادبیات بستگی به حضور یا عدم حضور واقعیت در انواع واقعگرایی می گنجد. در این نوع گفتمان، واقعیت با غیرواقعیت باهم سرشته شده و جدایی آن دو از همدیگر غیرممکن است. این مکتب ثمره ی اندیشه ی نویسندگان آمریکای جنوبی بوده و براساس مقتضیات محیطی آن دیار شکل گرفته است. از بین نویسندگان عرب، بارزترین نویسنده ای که بیانگر این دیدگاه باشد؛ می توان به ابراهیم کونی اشاره کرد که تابه حال بیش از 40 رمان در این چهارچوب دارد. بی شک محیط زندگی نویسنده باعث گردیده که افکارش براساس این مکتب ارائه شود. از مهم ترین ویژگی های این مکتب در آثار کونی، تلفیق خیال با واقعیت بشکلی معقولانه و تغییر حوادث روزانه در بافت داستان به طوری که خواننده آن را باور کند، می باشد. نویسنده از طریق تکنیک های دوگانگی، لحن، مفهوم شاعرانه و به ویژه توصیف و روایت شیوا خواننده را با محیط مورد نظر، آشنا می کند. ابراهیم کونی برای غنای خیال عربی و باروری چهارچوب های دلالتی و شکلی از این مکتب استفاده نموده است. این پژوهش به شیوه ی تحلیلی- توصیفی انجام گرفته است. 2012 9 01 89 108 http://aijh.modares.ac.ir/article-31-6912-en.pdf