2024-03-29T13:29:47+04:30
http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?mag_id=317&slc_lang=ar&sid=31
317-7698
2024-03-29
10.1002
The Journal of Research in Humanities
AIJH
2383-4269
2538-2160
0
17
4
ادبیات نامهنگاری درپاسخ امام علی(ع) به نامه معاویه
محمد
خاقانی
سیده ریحانه
میرلوحی
نامه 28نهج البلاغه، مشتمل بر نکات بلاغی مهمی است که دراین مقاله به آن پرداخته شده وبه منظورتبیین بلاغت نامه امام علی(ع) مقایسهای ازجهت اخلاقی وبلاغی با نامه معاویه گردیده است دراین راستا از نامه امام علیه السلام میتوان بهعنوان الگویی در نامهنگاری به خصوص نامههای جوابیه بهره برد، از طرف دیگر این تحقیق همخوانی بلاغت دو کاتب با اهداف اخلاقی، سیاسی آنان را بیان میدارد وبر این اساس مشخص میگردد: اخلاق بهعنوان امری معنوی عهدهدار زیباییهای روحی وشخصیتی انسان است ، وبلاغت به عنوان یک پدیده زبانی متولّی زیباییهای زبان میباشد و بین آن دو ارتباطی پایدار برقرار است.
0
9
01
1
18
http://aijh.modares.ac.ir/article-31-7698-en.pdf
317-11538
2024-03-29
10.1002
The Journal of Research in Humanities
AIJH
2383-4269
2538-2160
0
17
4
بررسی و نقد کتاب «مغنی اللبیب عن کتب الأعاریب»، اثر ابن هشام انصاری
سید علی
میر لوحی
اخـتـر
علـوی
نام علامه بزرگ ابن هشام انصاری، پیشاپیش دانشمندان برجسته ای که در راه حفظ میراث گرانبهای نحو متحمل رنج های طاقت فرسایی شده اند می درخشد. حیات این دانشمند بزرگ، حیاتی علمی و سرشار از تألیفات مهم است که مشهور ترین آنها کتاب « مغنی اللبیب عن کتب الاعاریب » می باشد. باید اذعان نمود که این کتاب علی رغم ارزشمندی و جایگاه رفیع مؤلف آن از جهات مختلفی قابل بررسی و نقد است.
مقالهای که در برابر شماست تحقیقی است پیرامون بررسی و نقد این کتاب که بر أساس استقصاء آراء مؤلف و مقایسه آنها با یکدیگر و نیز با آراء دیگر نحویان و سپس تحلیل موارد استقصاء شده، صورت گرفته است.
این مقاله با توجه به اقتضای مجال به موضوعات زیر پرداخته است.
1 – مختصری از زندگی ابن هشام.
2 – معرفی کتاب مغنی اللبیب.
3 – روش ابن هشام در نحو.
4 – نقد مغنی اللبیب از چهار جهت زیر:
الف - تناقض و لغزش دربیان وجوه اعرابی.
ب – برخورد دو گانه در تمسک به رسم الخط مصحف شریف.
ج – استفاده از آراء نحویان بدون اسناد آن به صاحبانش.
د - خطا در نسبت آراء نحوی به صاحبانش.
0
9
01
19
31
http://aijh.modares.ac.ir/article-31-11538-en.pdf
317-1987
2024-03-29
10.1002
The Journal of Research in Humanities
AIJH
2383-4269
2538-2160
0
17
4
بِگََََََََََـُمها یاملکههای مسلمان بهوپال واستعمار انگلیس
محمد حسین
منظور الاجداد
هاشم
آقاجری
حسین
مفتخری
منصور
طرفداری
حکومت مسلمان بهوپال یکی از چندحکومت مسلمانی است که بر ویرانه های امپراتوری مغول درنیمه اول سده هجدهم میلادی در هند شکل گرفت. این حکومت که توسط دوست محمدخان از امرای افغانِِ امپراتوری مغول درسال1723م تاسیس شد ابتدا تحت سلطه نظام های مسلمان حیدرآباد دکن وسپس تحت فشار هندوها بویزه قوم ماراتا که قصد نابودی اش را داشتند درسال1818 طی قراردادی، تحت الحمایگی کمپانی هندشرقی نماینده استعمار انگلستان درهند را پذیرفت.
بعد از مرگ نظر محمدخان حاکم بهوپال که اندکی بعد از انعقاد معاهده مذکور روی داد، همسرش قدسیه بیگم به نیابت از دخترش خردسالش سکندر قدرت را به دست گرفت وبه این ترتیب یک قرن حاکمیت زنان مسلمان برقلمرو بهوپال آغاز گردید.بگم ها یا ملکه های مسلمان به رغم مخالفت شدید انگلیسی ها با حکومت زنان، با سماجت وزیرکی قدرت را به دست گرفته وازآن حراست کردند. حکومت آنها که با قدسیه بیگم آغاز شد توسط سکندر بیگم وشاه جهان بیگم تداوم یافت وبا مرگ سلطان جهان بیگم اخرین ملکه مسلمان بهوپال در سال 1926 م به پایان آمد
0
9
01
32
41
http://aijh.modares.ac.ir/article-31-1987-en.pdf
317-3983
2024-03-29
10.1002
The Journal of Research in Humanities
AIJH
2383-4269
2538-2160
0
17
4
ترجیحات سبکهای یادگیری دانشجویان ایرانی فراگیر
زبان عربی به عنوان زبان دوم
طاهره
اختری
سبکهای یادگیری نقش مهم و اساسی در فرایند یادگیری دارند . فلدر (1996)بر این عقیده است که، میزان یادگیری دانشجویان در کلاس عمدتا به تواناییها و آمادگی قبلی دانشجویان و سبک یادگیریشان، همچنین به نحوه تدریس اساتید بستگی دارد. اساتید نباید اهمیت انتخاب روش تدریس مناسب و سازگار با سبکهای یادگیری دانشجویان را نادیده بگیرند. از آنجایی که در بسیاری از موسسات و تشکیلات آموزشی، نحوه یادگیری فراگیران و نحوه تدریس اساتید چندان مورد توجه قرار نمیگیرد، این تحقیق سعی دارد ضمن شناسایی سبکهای یادگیری دانشجویان ایرانی در یادگیری زبان عربی، تفاوت سبکهای یادگیریشان را بر اساس جنسیت و رشته تحصیلی تعیین نماید. دادههای تحقیق از بین دانشجویان و با استفاده از پرسشنامه "ترجیحات سبکهای یادگیری"(LSI) وینتر گرست، و دیکاپیوا(2000) جمعآوری شدهاند. نتایج نشان دادند که سبکهای یادگیری متمایز و برجسته دانشجویان ایرانی فراگیر زبان عربی، سبک گروهی بود. درحالیکه آنها علاقه اندکی به سبک یادگیری فردی نشان دادند. زنان از سبکهای شنیداری و حرکتی بیش از مردان استفاده میکردند در حالیکه اختلافی بین دو جنس در استفاده از سبک دیداری مشاهده نشد .
0
9
01
43
56
http://aijh.modares.ac.ir/article-31-3983-en.pdf
317-6590
2024-03-29
10.1002
The Journal of Research in Humanities
AIJH
2383-4269
2538-2160
0
17
4
فراخوانی شخصیتهای ساسانی در شعر بحتری
فرامرز
میرزایی
یعقوب
محمدی فر
مریم
رحمتی ترکاشوند
نباید تاریخ را تنها سلسله حوادث رخ داده ای دانست که در کتابهایی گردآوری شده تا خوانندگان را سرگرم کند، بلکه حوادث و شخصیتهای تاریخی، نقش اصلی را در آفرینش شخصیت اجتماعی هر فرد دارد. شاعران توانمند با بهره گیری از تاریخ، شعر خود را با عاطفه و ذهنیت تاریخی خوانندگان گره زده، و با فراخوانی شخصیتهای تاریخی که ویژگیهای بارزی دارند، در شعر خود پلی میسازند تا امروز مردمان را به گذشته باشکوهشان پیوند دهند، و ذهنیت و شخصیت تاریخی آنان را بازآفرینی و توانمند کنند. بحتری شاعر دوره عباسی شیفتگی شگفت انگیزی به مظاهر تمدن ساسانی نشان داده است، با آنکه شاعری است با ریشه عربی و طرفدار سنتهای شعری گذشته عرب، اما را در شعرش نام سران و بزرگان تمدن ساسانی را به وفور آورده است، تا ملت عرب را به مجد و بزرگی آنان فراخواند. وی نام « اردشیر»، «بهرام گور»، «انوشیروان»، «خسروپرویز»، «قباد»، «هرمز» و «یزدگرد» را در شعرش ذکر کرده و آنان را مایه فخر و مباهات دانسته تا آنجا که خود را از ملت فارس میداند و عزت آنان را برتر میشمارد. وی این شخصیتها را رمز تمدن ملتی میداند که در روزگار سخت جنگ «اریاط»، اجداد عرب شاعر را کمک کردهاند، بلکه بالاتر اینکه از نظر بحتری انسان باید مردمان شریف را از هر جنس و ریشهای که هستند، دوست داشته باشد. به همین دلیل ملت فارس برای این شاعر عرب دوست داشتنی بوده است.
0
9
01
57
73
http://aijh.modares.ac.ir/article-31-6590-en.pdf
317-2504
2024-03-29
10.1002
The Journal of Research in Humanities
AIJH
2383-4269
2538-2160
0
17
4
نقد و بررسی روایات اسباب نزول در تفسیر صافی
ماشاءالله
جشنی ارانی
اسباب نزول در تفاسیر روایی جایگاه ویژهای دارد. نگرش مفسران در این تفاسیر از زوایای مختلفی قابل بررسی است. بهرهگیری آنها از روایات در این زمینه و همچنین میزان اعتماد آنها به این قبیل روایات میتواند بیانگردیدگاههای مفسر در ارتباط با اسباب نزول باشد.
تفسیر گران سنگ فیض کاشانی (تفسیر صافی) در حلقه تفاسیر روایی، دارای ویژگیهایی از این جهت است. بهرهگیری از روایات تفسیری در ابعاد گسترده و زوایای گوناگونی چون: بیان سبب نزول در مورد فرد یا افراد، در بیان فرایض و احکام، درشأن ائمه ، در بیان فضای نزول آیات، در بیان تدریجی احکام، در تبیین سؤال مردم، در دفع توهم از مدلول ظاهری آیات و مانند آن از گستردگی و دامنه استفاده از این قبیل روایات در تفسیر یاد شده حکایت دارد. از سوی دیگر نحوه تعامل این مفسر با روایات به ظاهر متعارض در این باب برخاسته از مبنای فقهالحدیثی اوست که در این گونه موارد معمولاً به جمع وتوفیق بین این روایات روی میآورد.
بنابراین، وی نه به شیوه متداول اصولیان که در رویارویی با تعارض اخبار بر اساس قاعده تعادل و تراجیح به دنبال اخبار مورد وثوق می گردند و جز آنچه را که پذیرفتند از اعتبار ساقط می دانند، بلکه بر اساس شیوه خاص خود در روایات تفسیری همواره در جستجوی محملی است، تا به شکلی اینگونه تعارض ها را از میان بردارد . بر این اساس وی با حمل برخی روایات بر تنزیل و برخی دیگر بر تأویل و همچنین به شیوه جری و تطبیق و مانند آن در صدد است به این هدف دست یابد . این پژوهش برای تبیین این شیوه در گونه های مختلف روایات اسباب النزول در تفسیر فیض کاشانی است.
0
9
01
75
89
http://aijh.modares.ac.ir/article-31-2504-en.pdf
317-7208
2024-03-29
10.1002
The Journal of Research in Humanities
AIJH
2383-4269
2538-2160
0
17
4
در دفاع از نهجالبلاغه و پاسخی به شبهات دکتر شوقی ضیف
تورج
زینیوند
دکتر شوقی ضیف در برخی از آثارش بر این دیدگاه است که کتاب نهج البلاغه از آثار و نوشته های شریف رضی می باشد نه حضرت علی (علیه السلام). ایشان در این نظریه سست برای اثبات برهانهای خود و به عبارتی برای اثبات شبهات خویش، به ذکر دلایلی درون متنی و بیرون متنی روی آورده است.
نکته مهمی که آن نویسنده در نوشتههایش به روشنی بر آن تاکید ورزیده است این است که نهجالبلاغه نوشته شریف رضی بوده، اما ایشان آن را به حضرت علی (علیه السلام) اسناد داده است. بنابراین، او با قاطعیت بر این عقیده است که جز با تکیه بر منابع نخستین، نمی توان به سخنان نقل شده از آن حضرت در نهج البلاغه موجود، اعتماد نمود.
این پژوهشگر در این گفتار برآن است تا در ژرفای اندیشههای دکتر شوقی ضیف به جستجو پرداخته و تصویر روشنی از حقیقت و درستی نهج البلاغه و باطل بودن اندیشه های آن مؤلف، ارائه دهد. حقیقتی که دکتر شوقی ضیف آن را در پرتو روش معروف «دکارت» وارونه تفسیر نموده است، از ویژگیهای بارزی همچون، تردید، تناقض، سرگردانی، پراکنده گویی، دشمنی، عصبّیت و نداشتن برهان و استدلال، برخوردار است.
0
9
01
91
107
http://aijh.modares.ac.ir/article-31-7208-en.pdf
317-9215
2024-03-29
10.1002
The Journal of Research in Humanities
AIJH
2383-4269
2538-2160
0
17
4
گرایشهای حکَمی در شعر جاهلی
غلامرضا
کریمی فرد
أمید
جهان بخت لیلی
واژه «حکمت » در20 مورد از آیات قرآن وارد شده و بیانگر یکی از الطاف خداوند نسبت به بندگان است. از این روست که وقتی جنبه هایی از«حکمت» نزد یک شاعر پدیدار میگردد، کلام را قدرت تاثیر ونفوذ می بخشد. حضرت رسول اکرم (ص) فرمودهاند که: «حکمت گمشده ی مومن است» پس مومن در جستجوی اوست.
نگارندگان در این پژوهش، پیرامون حکمت در شعر جاهلی به بحث پرداخته و پارهای از این گونه شعر را که برخوردار از مضامین حکَمی بوده و بیانگر فضایل مردان آن روزگار است، بررسی نموده اند. حکمت در شعر جاهلی حاصل تجربه ی شخصی و برگرفته از رویدادها و تعاملات محیطی پیرامون شاعر است. این گونه شعرها معمولاً دارای معانی ساده، روانی الفاظ و متانت سبکاند.
0
9
01
109
125
http://aijh.modares.ac.ir/article-31-9215-en.pdf