ar
jalali
1425
7
1
gregorian
0
7
1
10
34
online
1
fulltext
fa
العلاقات الإیرانیه الأندلسیه
روابط ایرانیان و اندلسیان
-
یکی از روشن ترین نمونه های تضامن ، همبستگی و پیوستگی میان ملل مختلف را در روابط و پیوند های استوار میان دو ملّت ایرانی و اندلسی – در عصر اسلامی اندلس – می یابیم . تا بیش از اسلام هیچ رابطه ای میان این دو ملّت دیده نمی شود چنانکه پس از جدا شدن اندلس از دنیای اسلام نیز همه پیوند های عصر اسلامی میان آنان از هم گسست .
دیدار های مکرّر ایرانیان از اندلس و اندلسیان از ایران از اوایل قرن دوم هجری آغاز شد و تا یورش مغولان به دنیای اسلام ادامه یافت . روابط این دو ملت تا آنجا رسید که مسلمان اندلسی لغت نامه ای از زبان فارسی به عربی تدوین کرد و یک مسلمان ایرانی شیوه های زندگی و آداب و رسوم و حتی فنون موسیقی و آرایشگری ایرانیان را به اندلسیان آموخت ، و اینک گفتاری پیرامون این ارتباط دو سویه :
-
تضامن اسلامی,ایرانیان در اندلس,اندلسیان در ایران,روابط فرهنگی میان ایران و اندلس در عصر اسلامی
1
10
http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-8421&slc_lang=ar&sid=31
2003/08/5
1382/5/14
2003/09/5
1382/6/14
فاطمه سادات
التهامی
-
فاطمه سادات
التهامی
00319475328460048192
00319475328460048192
No
-
fa
نقد الکتب الدراسیه فی أقسام اللغه العربیه فی ایران معاییر و تطلعات
نقد کتابهای درسی گروههای زبان و ادبیات عربی دانشگاهها
« معیار ها و انتظار ها »
-
در دهه های اخیر بعضی از موسسات دانشگاهها و گروهی از استادن مبادرت به تألیف و نشرکتابهایی در زمینه زبان و ادبیات عربی ، جهت تدریس در محافل دانشگاهی نوده اند . به ناچار باید حرکتی فعال موازی با حرکت تألیف و نشر ایجاد شود که محوریت آن نقد و بررسی این حرکت و جنبش باشد و این به خاطر بالا بردن سطح فعالیت و سیر آن به سوی هدف نهایی و مطلوب می باشد .
هدف این مقاله تبیین و آشکار ساختن اساس و معیار هایی است که هنگام نقد و بررسی باید به دیده اعتبار به آن نگریسته شود ، و تعیین افقهای نه چندان دور و چار چوبهای کلی برای چنین تألیفاتی می باشد تا از جانب مولفان و موسساتی که اقدام به تألیف و نشر کتابها می کنند ، رعایت شود .
این مقاله به بررسی موضوعات زیر می پردازد :
کتاب در میراث ، نقد در میراث ، رابطه میان تألیف و نقد ، معیارهای ارزیابی متون و کتابهای درسی ، افقهای نقد و بررسی متون و کتابهای درسی در زمینه بررسی و نقد کتابهای درسی دانشگاهی .
-
نقد,کتابهای درسی دانشگاهی,زبان و ادبیات عربی
11
26
http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-9018&slc_lang=ar&sid=31
2003/08/52003/08/5
1382/5/14
2003/09/52003/09/5
1382/6/14
حامد
صدقی
جامعه تربیت معلم
حامد
صدقی
00319475328460048950
00319475328460048950
No
جامعه تربیت معلم
fa
دور الشعراء الایرانیین فی الحوار بین الحضارتین الفارسیه و العربیه
نقش شاعران ایرانی عربی سرا در گفتگوی میان تمدنهای ایران و عرب
-
گفتگوی میان تمدنها از دیر باز یک ضرورت بوده و است . تعاریف مختلفی که در خصوص تعیین چارچوب « گفتگو » عوامل و عناصر آن ارائه شده است هر چند به ظاهر متنوع می باشد ولی نباید تردید نمود که ملتها در راستای یک انگیزه درونی و برآوردن نیازی ذاتی به این موضوع پرداخته اند ، اگر چه با ارائه خاص و تحت عنوان گفتگوی تمدنها انجام نگرفته باشد . بر همین اساس ولید مشوح می گوید : کسانی که سعی کرده اند تا با تورق در تاریخ به پیشینه موضوع گفتگوی تمدنها دست یابند سابقه آن را به اسکندر مقدونی – قرن سوم قبل از میلاد – باز می گردانند .
بدون شک تمدن کهن فارسی در برهه ای از زمان بر تمدن عربی تأثیر گزار بوده است . « ایرانیان با اتکا به تمدن خود بر شعر و شعرای عرب احاطه پیدا کرده و میراث ادبی – ایرانی و اعتقادات خود را منتقل نموده اند » . این تأثیر و تأثر همان چیزی است که امروزه از آن به گفتگو و تبادل نام می بریم . در این میان ادبیات و بخصوص شعر ، نقشی انگار نا پذیر ایفا نموده است ، لذا در این نوشتار به تحلیل و کندو کاو نقش شعرای ایرانی عربی سرا پرداخته است که با زبان شعر به تبادل و گفتگوی ادبی ، فرهنگی و تاریخی پرداخته اند .
-
شعر,زبان عربی,ادبیات,تمدن,نثر,زبان فارسی
27
34
http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-2442&slc_lang=ar&sid=31
2003/08/52003/08/52003/08/5
1382/5/14
2003/09/52003/09/52003/09/5
1382/6/14
علی باقر
طاهری نیا
جامعه بوعلی سینا
علی باقر
طاهری نیا
00319475328460049333
00319475328460049333
No
جامعه بوعلی سینا
fa
افتقار المناهج النّحویه الحدیثه إلی إعاده النظر فی التراث النحوی واللغوی بُغیه إنماء اللغه الفصحی وإثرائها بما یواکب المتغیرات المعاصره
فقر روشمندی نحوی جدید برای اعاده نظر در میراث نحوی و لغوی
-
در اینکه اکتشافات جدید و پیشرفتهای علمی حاضر نیاز لغت به کاربرد ها وواژه های جدید را در زمینه های مختلف چند برابر کرده ست ، شکی نیست . بر طرف کردن این نیاز مبرم بار سنگینی است که بر دوش پژوهشگران متخصص در علم اصول نحو و لغت است ؛ زیرا که فقط آنها می توانند این امر خطیر و ظریف را به نحو احسن و کامل انجام دهند ، تا لغت بتواند پیشرفت کند و با زندگی انسان کمک و همراهی کند .
این مقاله بر این امر تأکید می کند که متخصصان علم اصول نحو قبل از اینکه به راههای مانند ترجمه ( تعریب ) پناه ببرند ، باید تمام اصول ، قواعد نحو ، صرف و لغت را کاملاً مورد بررسی دقیق ، همچنین همه کاربرد های مختلف زبان عربی – اعم از مشهور و غیر مشهور – را مورد تحقیق کامل قرار دهند .
به نظر می رسد که این تجدید نظر و بررسی شامل دو مورد زیر می باشد :
1 – انواع مختلف سماعه و قیاس ؛
2 – چگونگی استفاده علمی صحیح از مسائل خلافی نحوی و صرفی که بین علمای نحو وجود دارد ؛
این مقاله به بررسی مورد اول اختصاص دارد که تمام موارد سماع و قیاس و همه انواع مختلف آنها را مورد بررسی و مناقشه علمی و احیاناً اظهار نظر مستدل قرار داده است که شامل موضوعات اصولی قابل توجه می باشد .
-
نحو,روشمند,متغیرات,لغت
35
54
http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-3388&slc_lang=ar&sid=31
2003/08/52003/08/52003/08/52003/08/5
1382/5/14
2003/09/52003/09/52003/09/52003/09/5
1382/6/14
محمد ابراهیم
محمد حسین خلیفه
جامعه الشهید بهشتی- کلیه الأدب
محمد ابراهیم
محمد حسین خلیفه
00319475328460049334
00319475328460049334
No
جامعه الشهید بهشتی - کلیه الأدب
fa
ابن شُهید الأندلسی شاعراً و ناثراً و ناقداً
ابن شهید اندلسی شاعر ، ناثر ناقد
-
ابو عامر احمد بن عبدالملک بن شهید از بزرگان ادب عربی در اندلس قرن پنجم هجری است ، وی شاعر و نویسنده و ناقدی چیره دست بود و مقاله ای حاضر ابعاد مختلف این شخصیت بر جسته یعنی نظم و نثر و آراء نقدی همچنین رساله ای زیبای وی « التوابع والزوابع » را که بیانگر خلاقیت ذهن شاعر است مورد بررسی قرار می دهد .
-
شعر,نقد,نثر,ابن شهید اندلسی,ادب اندلسی,تاریخ ادبیات عرب
55
66
http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-3574&slc_lang=ar&sid=31
2003/08/52003/08/52003/08/52003/08/52003/08/5
1382/5/14
2003/09/52003/09/52003/09/52003/09/52003/09/5
1382/6/14
مرضیه
آباد
جامعه فردوسی
مرضیه
آباد
00319475328460049335
00319475328460049335
No
جامعه فردوسی
fa
الرمزیه فی الحیاه والأدب
رمز در زندگی و ادب
-
رمز در لغت به معنی اشاره و در اصطلاح اهل ادب به معنی کلمه یا کلامی است که بدون وجود هیچ قرینه و یا بدون اتکا به وضع واضح لغت معانی بسیاری را می رساند .
در درک معانی نماد دو اندیشه نقش دارد :
الف : اندیشه نویسنده یا گوینده . ب : اندیشه مخاطب یا شنونده .
اما نماد حاصل از اندیشه اول در ادبیات امروز نماد واقعی خوانده نمی شود . بلکه بدلیل محصور شدنش به خواست نویسنده یا گوینده ، نماد گونه خوانده می شود نه نماد ، اما نمادی که معانی آن بر خواسته از اندیشه شنونده باشد نماد واقعی و حقیقی است .
اگر چه رمز خود نوعی از صورتهای بیان است ولی بدلیل دارا بودن ویژگیهایی چون خالی بودن از هر نوع قرینه و عدم محدودیت در معانی خاص سبب شد از صورتهای بیانی چون استعاره ، کنایه ، مجاز مرسل و ...... متمایز شود .
نماد در دوره های مختلف زندگی بشر بر اساس چگونگی بر داشتها از جهان اطراف و سطح اندیشه مردم جایگاه قابل توجه داشته است و غالباً نماد های تاریخی بر خواسته از اندیشه های افسانه ای و یا واقعی بوده است .
-
ادب,رمز,زندگی
67
75
http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-1643&slc_lang=ar&sid=31
2003/08/52003/08/52003/08/52003/08/52003/08/52003/08/5
1382/5/14
2003/09/52003/09/52003/09/52003/09/52003/09/52003/09/5
1382/6/14
سید اباذر
میر کریمی
-
سید اباذر
میر کریمی
00319475328460049336
00319475328460049336
No
-