ar
jalali
1425
10
1
gregorian
0
7
1
11
4
online
1
fulltext
fa
ظاهره التضمین فی القرآن
پدیده تضمین در قرآن
التضمین عباره عن: تصحیح تعلق منصوب فعل او شبهه من الاسم وشبه الجمله بتقدیر عامل مناسب معنىً وعملا واضافه معناه الى العامل المذکور، او على ما اعتقده الکوفیون: تصحیح تعلق حرف بالعامل السابق بواسطه تقدیر معنى حرف او ظرف متعلق بالعامل من حیث المعنى.
التضمین من الظواهر التی تلعب دورا وظیفیا هاما فی اللغه العربیه لا سیما فی القرآن الکریم وفی حقل التفسیر. قد عنی علماء کثیرون عبر التاریخ بهذه الظاهره فاننا نجد البصریین والکوفیین والبغدادیین والمصریین والاندلسیین من النحویین قد حاولوا ان یجدوا حدا علمیا دقیقا لهذه الظاهره لکنهم مع هذه الجهود الجباره لم یصلوا بعد الى تحدید علمی یجعل الباحث مکتفیا به. اهمیه هذه الظاهره من جانب والدور الایجابی الذی تلعبه من جانب آخر، بعثانی وحفزانی لکی ابذل ما فی وسعی واشمر عن ساعدی فی الحصول على حلول علمیه تجاه مسائل التضمین العدیده.
اننی رکزت مسار هذا البحث على ثلاثه محاور:
1- هل یمکن تقدیم تعریف جدید لهذه الظاهره؟
2- ما هی الادوار الوظیفیه الهامه التی یلعبها التضمین؟
3- ما هی مکانه التضمین فی علم البیان؟
پدیده تضمین از جمله پدیدههای مهم در زبان عربی به شمار میآید چرا که نقش بسیار مهمی را در توجیه و تأویل پارهای از مشکلات نحوی و تفسیر و تأویل آیات قرآنی ایفا میکند. این پدیده در طول تاریخ مورد ارزیابی بزرگان لغت و نحو و ادب قرار گرفته و از دقایق متعدد آن پرده برداشته شده است اما به سبب وجود پارهای ابهامات هنوز مشکلاتی در قبال آن به چشم میآید از جمله: عدم وجود تعریفی جامع و مانع، نبود بررسی جامعی از نقش کاربردی آن در زبان، و عدم تعیین جایگاه آن در علم بیان. برای حل چنین مسائلی لازم میآمد که مقاله حاضر نگاشته آید و در آن محورهای سه گانه فوق الذکر مورد بررسی قرار گیرد.
در محور اول پس از بررسی تعاریف متعدد و نقد هریک، تعریف جدیدی در این مقاله ارائه شده که براساس آن تضمین بصری عبارت است از تصحیح تعلق یک معمول به عامل سابق، به وسیله تقدیر یک عامل متناسب و افزودن معنای آن به عامل مذکور، و تضمین کوفی نیز تصحیح تعلق یک حرف جر به عامل سابق، به وسیله تقدیر معنای حرف یا ظرفی متناسب با عامل، در آن میباشد. براساس این تعریف انواع تضمین چنین است:
الف) تضمین بصری: فعل با فعل/ اسم شبه فعل با اسم شبه فعل/ حرف با فعل.
ب) تضمین کوفی: حرف با حرف/ حرف با اسم (فقط ظرف).
در محور دوم که به بررسی نقش کاربردی آن اختصاص یافته سه موضوع کلی یعنی لزوم وتعدی، نیابت و جانشینی و اعراب و بنا ارزیابی شده است. بالاخره در محور سوم پس از رد نظریات متعدد که در آن تضمین گاهی مجاز، گاهی حقیقت، گاهی جمع بین حقیقت و مجاز، گاهی کنایه و گاهی از مستتبعات کلام شمرده شده، اثبات شده است که تضمین قسم خاصی از علم بیان به شمار میآید.
النحو,نحو,القرآن الکریم,ظاهره التضمین,قرآن کریم,پدیده تضمین
1
10
http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-4477&slc_lang=ar&sid=31
1999/11/30
1378/9/9
خلیل
پروینی
دانشگاه تربیت مدرس
خلیل
پروینی
00319475328460049212
00319475328460049212
No
دانشگاه تربیت مدرس
جمیل
جعفری
دانشگاه تربیت مدرس
جمیل
جعفری
00319475328460049213
00319475328460049213
No
دانشگاه تربیت مدرس
fa
نبذه موجزه حول مکانه ودور الثقافه والحضاره الایرانیه فی التقدم والرقی العلمی
جایگاه و نقش فرهنگ و تمدن ایرانی در پیشرفت و ترقی علوم
اجمع الباحثون کافه، سواء اکانوا من الایرانیین ام غیر الایرانیین، على ان للثقافه والحضاره الایرانیه النصیب الاکبر والدور الفاعل فی تقدم وسمو البشریه، مما یجعل الانسانیه جمعاء مدینه لها فی عصور ما قبل وما بعد الاسلام وهذه المساهمه الایرانیه فی النهوض بالانسان تسترعی الانتباه وتستوجب التأمل وهی من التألق بمکان لا ینتابه الانتقاد والجرح والتعدیل.
وفی هذه المقاله المختصره، التی یستند القسم الاکبر منها الى اقوال وشهادات الاجانب فی ایران والاسلام ویستلهم مادته منها، نعرض مجموعه الحقائق الداله على المدعى المذکور والمؤیده له، وذلک من خلال عرض مبحثین هما: (ما قبل الاسلام) و(ما بعد الاسلام)، مع عدم الاخذ بعین الاعتبار الترتیب التاریخی لمفردات وتفاصیل المسائل ودقائقهما التی ربما استدعى الامر مراعاتها.
پژوهشگران و محققین، اعم از ایرانی و غیر ایرانی، معتقداند که فرهنگ و تمدن ایرانی دارای سهمی مهم و نقش مؤثر در پیشرفت و ترقی جوامع بشری است، آنچه که منجر به اینکه جوامع بشری، پیش و پس از اسلام، بدهکار این تمدن و فرهنگ شود. گمان و شکی وجود ندارد که نقش این تمدن در پیشرفت بشر از جایگاه شایسته و قابل تأمل برخوردار است، و انتقادپذیر نیست.
در این تحقیق و بشکل مختصر به دلایل مختلف اشاره می شود که اکثرا از سخنان شرقشناسان غیر ایرانی و نظرشان راجع به ایران و اسلام است که از این دلایل حقایق را در می یابیم برای تأیید حرف ماست. به دو عنوان می پردازیم، پیش از اسلام و پس از اسلام، بدون توجه به تسلسل زمنی معانی و تفصیلات امور است که بهتر بود اگر به این تسلسل و تفصیلات مربوط توجه شده است.
اسلام,الاسلام,ایران,ایران,التاریخ,العلوم,علوم,شرق شناسان
11
25
http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-6374&slc_lang=ar&sid=31
1999/11/301999/11/30
1378/9/9
1999/11/30
1378/9/9
سید محمد باقر
حجتی
دانشگاه تهران
سید محمد باقر
حجتی
00319475328460049214
00319475328460049214
No
دانشگاه تهران
fa
آراء ابن سلام الجمحی فی الشعر والشاعر
آرا ونظریات ابن سلام درباره شعر و شاعر
یعتبر کتاب (طبقات فحول الشعراء) خیر مصدر لدراسه احوال الشعر والشاعر وتراجمهم من العصر الجاهلی الى زمن المؤلف کما یعتبر مصدراً نقدیاً حین یدرس احوال الشاعر دراسه تطبیقیه مشیراً الى الصحیح والمنحول من شعره ویعلل ذلک. فهذا المقال جهد متواضع للوصول الى ابرز اهداف ابن سلام من تألیف کتابه هذا والذی لیس یدور موضوعه الا حول محور هام من محاور الادب العربی ای الشعر وتحلیل المقولات النقدیه الوارده فی کتابه. فیرى ابن سلام ان هناک بعض الخصائص الممیزه لطبیعه الشعر مثل القریحه، وهیکل القصیده و.. کما یعتقد بأن الشعر صناعه ولا یقوم بالوزن فقط، فقد یوجد الوزن، ولا یعد المنظوم شعراً. وذلک لأن للشعر خصائصه الذاتیه فی الفاظه ومعانیه واستخداماته.
کتاب طبقات فحول الشعراء یکی از با ارزشترین منابع مطالعه مسائل مربوط به شعر و شاعر و شرح حال زندگی ابن سلام و از آغاز تا زمان حیات مؤلف به شمار میرود. این اثر برجسته همچنین مهمترین منبع نقدی این دوره قلمداد میگردد که احوال شعرا را به گونهای کاربردی بررسی کرده و به شعر درست یا ساختگی آنان با ذکر دلایل و مستندات اشاره داشته است. در این مقاله تلاش شده تا به اهداف نویسنده که تنها پیرامون مهمترین محور ادبیات یعنی شعر و تحلیل مقولههای نقدی آن است دست یابد.
نویسنده بر این باور است که در شعر برخی ویژگیهای منحصر به فرد مانند قریحه، ذوق، استخوانبندی قصیده و.. وجود دارد. همچنین عقیده دارد که شعر یک نوع فن و صنعت است که فقط متکی به وزن نیست زیرا گاهی با وجود وزن نمیتوان آن منظوم را شعر به حساب آورد به این دلیل که شعر از برخی ویژگیهای ذاتی در واژگان و معانی و کاربردهای آن برخوردار است.
الشعر,شعر,ادبیات عربی,الادب العربی,النقد,ابن سلام,ابن سلام,الشاعر,نقد,شاعر
27
33
http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-7963&slc_lang=ar&sid=31
1999/11/301999/11/301999/11/30
1378/9/9
حسین
شمس آبادی
دانشگاه تربیت معلم سبزوار
حسین
شمس آبادی
00319475328460049215
00319475328460049215
No
دانشگاه تربیت معلم سبزوار
fa
الغموض والابهام فی شعر ابی تمام
پیچیدگى وابهام در شعر ابوتمام
انّ ابا تمام یُعْرَفُ بأنّه مثقف ثقافهً واسعهً عمیقه، فقد نوّه بذلک کل من تحدث عنه من القدماء ووصفوه بأنه عالم وانه کان یتصل بکل ثقافات عصره المعروفه: العربیه والاسلامیه والفارسیه والیونانیه.
وشعره عمل عقلی یستمد مادّته من العاطفه کما یستمدّها من العقل وأن الشعر موجه للطبقه المثقفه الواسعه الاطلاع من الناس.
والغموض ظاهره قدیمه فی الشعر العربی بل هی فی الشعر بعامه. الغموض یمکن أن یغطی کل شیء ذی اهمیه ادبیه، هذا الغموض ناتج عن المجاز والاستعاره و.. ویمکن أن یتضمن اجتماع معنیین او اکثر فی معنی واحد یکون الشاعر قد قصده. ویمکن ان یتولد من اتّحاد عده معان بغرض توضیح حاله ذهنیه خفیه او معقده او حاله ذهنیه غیر ناضجه ومتکامله فی ذهن المؤلف. یمکن ان یکون فی قراءه القاریء فیذهب إلى عده دلالات فی تفسیراته لما یقرأ. اکثر الاحیان اسباب الغموض فی شعر ابی تمام تعود إلى قصور القارئ نفسه کالعجز عن مواکتبه للتطور فی بنیه القصیده الفنیّه.
ابوتمام شاعرى است با گستره ژرف فرهنگى، پیشینیان با اشاره به این موضوع او را دانشمندى توصیف نموده اند که با فرهنگ هاى معروف روزگارش پیوند داشته است. شعر او خردمندانه و منطقى است. وى همانگونه که عنصر اصلى و جوهره شعر خود را از عقل مى جوید، دست هاى یارى به سوى احساس و عاطفه نیز مى گشاید. این گونه اشعار، طبقاتى از مردم را متوجه خود مى سازند که از معلومات و فرهنگى گسترده برخوردار باشند.
پیچیدگى و ابهام پدیده اى قدیمى در شعر عربى و بطور کلى در شعر به مفهوم عام آن است و ممکن است هر اثر با ارزش ادبى را نیز دربر گیرد. این پیچیدگى و ابهام ناشى از بکارگیرى مجاز، استعاره و... (در شعر) است و ممکن است متضمن اجتماع دو معنا یا بیشتر، در معنایى باشد که شاعر آن را اراده کرده است و ممکن است مولود اتحاد و انسجام چند معنا با هدف توضیح حالت ذهنى ناپیدا یا حالت ادراکى ناپخته اى در ذهن مؤلف باشد و یا ممکن است ناشى از نحوه خواندن آن خواننده اى باشد که در تفسیرها و برداشت هاى خود به چند دلالت باور داشته باشد.
بیشتر اوقات، علت پیچیدگى و ابهام در شعر ابوتمام به کوتاهى و غفلت خود خواننده (همانند ناتوانى وى در همراهى با دگرگونى در ساختار فنى قصیده) بر مى گردد.
الشعر,شعر,الغموض,الابهام,ابوتمام,ابوتمام,پیچیدگى,ابهام
35
43
http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-8197&slc_lang=ar&sid=31
1999/11/301999/11/301999/11/301999/11/30
1378/9/9
سعید
شیبانى
دانشگاه تربیت معلم تهران
سعید
شیبانى
00319475328460049216
00319475328460049216
No
دانشگاه تربیت معلم تهران
fa
شرط حصانه غایه المشرّع
ضرورت لحاظ جهت عقد
من اختلافات آراء حقوقی الجمهوریه الاسلامیه الایرانیه جداره أو عدم جداره «الحافز والدافع» فی الحقوق المدنیه. حیث یعتبر عددُ من هؤلاء أن وجود «الدافع والحافز» وحسب تفسیر وتوضیح الماده 217 من القانون المدنی غیر منطقی، وعدها البعض الآخر خطاً أو هفوهً، فی الوقت الذی نرى «الحافز والدافع» فی القرآن والسُنه والحقوق الاسلامیه شریعه سائده یعمل بها؛ کما اتّخذت مکانها فی حقوق کافه الأقطار الاسلامیه. لهذا واستناداً الى الأدله والشواهد والبراهین المقدّمه یکون «الحافز» عملیه اجرائیه مناسبه ومطابقه لحقوق الدین الاسلامی. ویمکننا أن نعتبر رجوع دوائر القضاء الفرنسیه الى الشرعیه فی تنفیذ المعاملات متأثّر بالحقوق الاسلامیه.
با این که جهت عمل حقوقی در قرآن و سنت مد نظر بوده و به استناد فراز (لا تعاونوا علد الاثم والعدوان) (قرآن مجید، سوره مائده، آیه 2) و دیگر ادله دال بر آن در فقه شیعه و سنی ملحوظ نظر واقع شده و در صورت توافق و تبانی دو طرف عقد به جهت نامشروع، عقد واجد آن باطل اعلام و به این طریق از توطئه بر علیه اهداف شرع جلوگیری شده است و تنظیم کنندگان قانون مدنی در اقتباس از فقه با گنجاندن خصوصیت مذکور در شرایط اساسی صحت معامله ضابهای برای ممانعت از تراضی بر ضد اهداف قانونی از قبیل ایجاد نظم، آرامش، اخلاق حسنه و... به تصویب رساندهاند.
عدهای از حقوقدانان این عمل را غیر منطقی و عده دیگری جهت عقد را ناشی از اشتباه در ترجمه یا برداشت غیر صحیح از حقوق مدنی فرانسه دانسته و کوشیدهاند نادرستی عمل تنظیم کنندگان قانون مدنی را به اثبات برسانند. درحالیکه، با عنایت به واقعیات موجود و مستندات اسلامی، عمل تنظیم کنندگان قانون مدنی و قانونگذار در پیشبینی جهت عقد، نه تنها عملی پسندیده،بلکه ضروری نیز میباشد.
الشرط,الحصانه,الشرعیه (المتداول والمباح),الحافز (الدافع),شرط,احصان,جهت,انگیزه,مشروع,تعاون
45
53
http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-7629&slc_lang=ar&sid=31
1999/11/301999/11/301999/11/301999/11/301999/11/30
1378/9/9
على
علىآبادى
دانشگاه تهران
على
علىآبادى
00319475328460049217
00319475328460049217
No
دانشگاه تهران
fa
حکومه الشعب فی آراء الشیخ محمد مهدی شمس الدین والدکتور مهدی الحائری الیزدی ومقارنتها بنموذج الدیمقراطیه التکاملیه
مردم سالاری در آرای شیخ محمد مهدی شمسالدین و دکتر مهدی حائری یزدی و مقایسه آن با مدل دمکراسی تکاملی
هناک ثلاثه تیارات فی افکار العلماء السیایین المعاصرین، التیار الاول هم العلماء الذین لم یعتقدوا بوظیفه خاصه للمؤمنین فی المجالات العامه فی زمن الغیبه ویحصرون دور الفقهاء فی الشؤون التشریعیه، والتیار الثانی هم الذین یعتقدون بولایه الفقیه، والتیار الثالث هم العلماء الذین یرفضون أی حق خاص للفقهاء فی المجلات العامه ویعتقدون ان تحدید التکالیف فی المجلات العامه قد فوضت للناس بمراعاه النظمه الدینیه العامه. وان الشیخ محمد مهدی شمس الدین الفقیه اللبنانی المعاصر الذی طرح فکره (ولایه الامه علی نفسها) والدکتور مهدی الحائری الیزدی الذی طرح نظریه (التوکیل المشاع للمالک الخاص) هما من اهم العلماء التابعین للتیار الثالث. فقد منحا فی فکرتهما حق السیاده بشکل کامل الى الشعب وقدّما انموذجاً من الحکومه الاسلامیه یمکن التعبیر عنه (الحکومه المنتخبه الاسلامیه). من اهم المبادی المشهوده فی هذا النموذج هی العداله السیاسیه والحقوقیه للشعب وإنکار الحقوق الخاصه للرجال والمسلمین والشیعه والفقهاء فی المجالات العامه والمشارکه والرضی والقناعه العامه واصل استجواب الزعماء والنزعه القانونیه، وهو انموذج یمکن مقارنته بأنموذج الدیمقراطیه التکاملیه (روسو- میل) احدی النماذج التسعه للدیمقراطیه المطروحه من قبل دیوید هلد.
در اندیشه سیاسی اندیشمندان معاصر شیعه سه جریان دیده می شود، اول اندیشمندانی که به طور کلی در زمان غیبت در حوزه عمومی قائل به وظیفه خاصی برای مؤمنان نیستند و دخالت فقها در این حوزه را به امور حسبیه محدود می سازند. دوم اندیشمندانی که قائل به نظریه ولایت فقیه هستند و سوم اندیشمندانی که ضمن نفی حق ویژه برای فقها در حوزه عمومی، معتقدند با رعایت ضوابط کلی دین، تعیین تکلیف حوزه عمومی به خود مردم واگذار شده است. شیخ محمد مهدی شمس الدین فقیه معاصر لبنانی با نظریه ابتکاری (ولایت امت بر خود) و دکتر مهدی حائری یزدی با نظریه ابتکاری (وکالت مالکان شخصی مشاع) از مهمترین متفکران دسته سوم هستند. این دو اندیشمند در آراء خود با واگذاری کامل حق حاکمیت به مردم، مدلی از دولت اسلامی ارائه کرده اند که می توان آن را (دولت انتخابی اسلامی) نامید. این مدل که برابری سیاسی و حقوقی انسانها، نفی حق ویژه برای مردان، مسلمانان، شیعیان و فقهاء در حوزه عمومی، مشارکت و رضایت عمومی، اصل پاسخگویی حکومتگران و قانونگرایی از مهمترین مبانی آن است، قابل مقایسه با مدل دمکراسی تکاملی (روسو – میل) یعنی یکی از مدل های نه گاه دمکراسی ارائه شده توسط دیوید هلد میباشد.
مردم سالاری,الدیمقراطیه,افکار الشیعه السیاسیه,محمد مهدی شمس الدین,محمد مهدی شمس الدین,مهدی الحائری الیزدی,الدیمقراطیه التکاملیه,اندیشه سیاسی شیعه,مهدی حائری یزدی,دمکراسی تکاملی
55
67
http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-6653&slc_lang=ar&sid=31
1999/11/301999/11/301999/11/301999/11/301999/11/301999/11/30
1378/9/9
محسن
کدیور
دانشگاه تربیت مدرس
محسن
کدیور
00319475328460049218
00319475328460049218
No
دانشگاه تربیت مدرس
علی اکبر
کمالی اردکانی
دانشگاه تربیت مدرس
علی اکبر
کمالی اردکانی
00319475328460049219
00319475328460049219
No
دانشگاه تربیت مدرس
fa
القراءه الدینیه للمجتهد شبستری وعلاقتها بآرائه السیاسیه
قرائت دینى مجتهد شبسترى ورابطه آن با آراء سیاسى وى
إن محمد مجتهد الشبستری (1315ﻫ.ش) هو من جمله المجددین الدینیین المعاصرین الإیرانیین، حیث استفاد من علم تفسیر المتون المسمی بالهرمونیتیک لیعمل تأملاته فی الدین ویطالع النصوص الدینیه. وإن مرکز الثقل فی فکر الشبستری وعنایته إنما هو ما یسمی بالتجربه الدینیه، التی هی فی حقیقتها حصیله قراءته الدینیه ومطالعاته. من وجهه نظر شبستری، فإن هذه المقوله لها اعتبارها فی دائره الفرد (الدائره الخاصه). ومن جهه، فإن له نظراته الخاصه فی الدائره السیاسیه، حیث کشف عنها وأوضحها بجلاء. وهی نظرات متفاوته ومختلفه عما علیه تلک الآراء السیاسیه الرائجه فی الفکر الشیعی، وثمه سؤال مطروح ههنا من شقین ألا وهما: أولا- ما هی العلاقه فیما بین القراءه الدینییه للشبستری، والتی ظهرت فی قالب مقوله التجربه الدینیه وبین آرائه السیاسیه؟ وثانیا- هذه العلاقه لأی درجه والى أی حد منسجمه ومبنیه علی أساس منطقی؟ وللإجابه علی هذا السؤال: فإن هذه الفرضیه التالیه مطروحه ومقترحه للإفصاح عن هذا الاستفهام، وهی: إن القراءه الدینیه للشبستری وآراءه السیاسیه متوافقه ومؤتلفه ومنسجمه مع بعضها وفیما بینها، لکن هذا الانسجام لا یتفق مع الأسس المنطقیه ولا یستند إلیها، ذلک أن آراءه السیاسیه مبتنیه علی مطالعاته وتأمله لمسأله محوریه الإنسان فی المدنیه الحدیثه أی أنه مرکز الثقل فیها، حیث إن مضامین هذه المطالعات والقراءات متعارضه وغیر متفقه مع مبانی علم تفسیر المتون (هرمونیتیک) وخاصه المباحث الفلسفیه منها والتی کانت محل اهتمامه ومصدره فی دراسته.
محمد مجتهد شبسترى (1315 ه. ش) از جمله نوگرایان دینی ایران معاصر مىباشد که با استفاده از دانش هرمنوتیک به دین و متون دینى مىنگرد. مرکز ثقل نگرش شبسترى مقوله (تجربه دینى) است که خود محصول قرائت وى از دین است. از نظر شبستری، این مقوله در حوزه خصوصی جای دارد. از طرفى، شبسترى در حوزه سیاست نیز نظریاتی را ابراز کرده که متفاوت ومتمایز از آراء سیاسى رایج در اندیشه شیعی است. در اینجا، این سؤال مطرح شده که اولاً میان قرائت شبسترى از دین به عنوان تجربه دینى وآراء سیاسى وى چه رابطهای وجود دارد؟ ثانیاً این رابطه تا چه میزان از سازگاری واستحکام منطقی برخوردار است؟ در پاسخ به این سؤال، فرضیه زیر برای آزمون ارائه شده است: قرائت دینی شبستری وآراء سیاسی وی با یکدیگر مرتبط وسازگار بوده ولی این سازگاری از شفافیت واستحکام منطقی لازم برخوردار نیست. زیرا آراء سیاسی وی مبتنی بر نگرش سوژه محور مدرنیته بوده که تضمنات این نگرش با مبانی هرمنوتیک، خصوصاً هرمنوتیک فلسفى مورد استفاده وی، ناهمخوان و متعارض است.
القراءه الدینیه,التجربه الدینیه,السیاسه,الهرمونیتیک (علم تفسیر المتون ),حقوق البشر,قرائت دینى,تجربه دینى,سیاست,هرمنوتیک,حقوق بشر
69
82
http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-7016&slc_lang=ar&sid=31
1999/11/301999/11/301999/11/301999/11/301999/11/301999/11/301999/11/30
1378/9/9
سید خدایار
مرتضوى
دانشگاه تربیت مدرس
سید خدایار
مرتضوى
00319475328460049220
00319475328460049220
No
دانشگاه تربیت مدرس
عباس
منوچهری
دانشگاه تربیت مدرس
عباس
منوچهری
00319475328460049221
00319475328460049221
No
دانشگاه تربیت مدرس
fa
مصحف فاطمه علیها السلام دراسه موجزه
خلاصه مصحف فاطمه (س)
ورد هذا العنوان - أی: مصحف فاطمه - فی کثیر من الروایات والمصادر. وتتصف بعض هذه الروایات - على الأقل - بصحه السند والقبول مما یدفعنا إلى القول أنه لا ریب فی أصل وجود هذا المصحف.
وفی بدایه بحثنا إلیک بعض هذه الروایات: روى محمد بن یحیى، عن أحمد بن محمد، عن ابن محبوب، عن ابن رئاب، عن أبی عبیده قال: سأل أبا عبدالله (علیه السلام) بعض أصحابنا عن الجفر فقال: هو جلد ثور مملوء علماً، قال له: فالجامعه؟ قال: تلک صحیفه طولها سبعون ذراعاً فی عرض الأدیم مثل فخذ الفالج، فیها کل ما یحتاج الناس إلیه، ولیس من قضیه إلاّ وهی فیها، حتى أرش الخدش. قال: فمصحف فاطمه (علیها السلام)؟ قال: فسکت طویلاً ثم قال: إنکم لتبحثون عمّا تریدون وعمّا لا تریدون إنّ فاطمه مکثت بعد رسول الله (صلى الله علیه وآله) خمسه وسبعین یوماً وکان دَخَلها حزنٌ شدید على أبیها وکان جبرائیل (علیه السلام) یأتیها فیحسن عزاءها على أبیها، ویطیّب نفسها، ویخبرها عن أبیها ومکانه، ویخبرها بما یکون بعدها فی ذرّیّتها، وکان علیّ (علیه السلام) یکتب ذلک، فهذا مصحف فاطمه (علیها السلام)1.
نویسنده در این مقاله ابتدا طرح مبحث کرده و آنگاه واژه مصحف را به لحاظ لغت و اصطلاح تبیین کرده است تا نشان دهد این واژه به لحاظ کاربردی اعم از قرآن و غیر آن است. آنگاه به اصل موضوع پرداخته و درباره مصحف فاطمه (س) بحث کرده است که: املاء کننده کیست؟ مخاطب کدام است و محتوی اثباتی و سلبی آن چگونه است نویسنده در ضمن بحث از آنچه گفته شد آراء مختلف را آورده و فتاوی کرده است.
فاطمه(ع),مصحف,الروایات,مصحف فاطمه,علی,رسول,ملائکه
83
100
http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-5234&slc_lang=ar&sid=31
1999/11/301999/11/301999/11/301999/11/301999/11/301999/11/301999/11/301999/11/30
1378/9/9
محمدعلی
مهدوی راد
دانشگاه تربیت مدرس
محمدعلی
مهدوی راد
00319475328460049222
00319475328460049222
No
دانشگاه تربیت مدرس