ar
jalali
1425
4
1
gregorian
0
1
1
11
2
online
1
fulltext
fa
آراء میخائیل نعیمه النقدیه
دیدگاههاى انتقادى میخائیل نعیمه
ولد میخائیل نعیمه الأدیب اللبنانی الکبیر عام 1889 م، فی «بسکنتا» ودرس المرحله الإبتدائیه بهذا البلد، وبما أن بلده لم یکن قادراً على أن یلبی حاجات روحه المتعطشه للعلم والمعرفه، راح یجوب البلدان المختلفه من فلسطین وروسیا إلى أن وصل إلى أمریکا؛ وهناک انضم إلى أدباء المهجر الشمالی وساهم فی تأسیس جماعه أدبیه تُدعى الرابطه القلمیه وعاد إلى لبنان عام 1932 م حیث وافته المنیه عام 1976 م.
ترک نعیمه آثاراً قیمه فی الفنون المختلفه من المقاله والروایه والشعر وسائر الفنون والأدب تربو على ثلاثین أثراً وأبدى من خلالها آراءه العقائدیه والفلسفیه والاجتماعیه والسیاسیه إلى غیر ذلک، نعم إنّ آراءه هذه أضحت ذات قیمه بالغه، لکنه قد اشتهر بآراء أدلى بها فی مجال النقد الأدبی فی کتابه «الغربال» الّذی ذاع صیته فی عالم النقد. حیث اعتبر النقاد وأصحاب الرأی نعیمه واحداً من طلائع نقاد الأدب الحدیث الذین أحدثوا تطوراً هائلاً فی الأدب وکما یعتقدون أنّه لعب دوراً هاماً فی مسار النقد الأدبیّ.
میخائیل نعیمه، از ادیبان برجسته معاصر عرب، در سال 1889 م. در لبنان دیده به جهان گشود. شرایط جامعه عرب و سفرهای پی در پی، از او فیلسوفی صوفی مسلک، نویسندهای منقد، مصلحی اجتماعی و شاعری نوگرا ساخت. با وجود این که منتقدان زیادی در میدان نقد ادبی معاصر عربی حضور داشتند و دارند ولی دنیای عرب، نقد ادبی معاصر را با «میخائیل نعیمه» و کتاب مشهور «الغربال» میشناسد.
به رغم وجود ناهمگونی در دیدگاههای وی در زمینه معیارهای ارزیابی اثر ادبی، میتوان از لابلای نظرات ایشان پیرامون مفهوم ادبی، ویژگیها و وظایف منتقد و معیارهای ارزیابی ادبیات، نکات راهبردی گرانقدری را مورد استفاده قرار داد.
النقد الادبى,المعاصر,میخائیل نعیمه,میخائیل نعیمه,نقد ادبی,معاصر
0
0
http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-3181&slc_lang=ar&sid=31
2004/04/2
1383/1/14
2004/04/2
1383/1/14
حسن
دادخواه
دانشگاه شهید چمران اهواز
حسن
دادخواه
00319475328460049244
00319475328460049244
No
دانشگاه شهید چمران اهواز
سکینه
پرهیزگاری
دانشگاه شهید چمران اهواز
سکینه
پرهیزگاری
00319475328460049245
00319475328460049245
No
دانشگاه شهید چمران اهواز
fa
الخلیل بن أحمد الفراهیدى فى میزان العقلیه الفارسیه
خلیل بن احمد فراهیدی از دیدگاه فارس زبانها
تتکفل هذه المقاله بدراسه القضایا التالیه:
1. أفضل إبداعات الخلیل بن أحمد الفراهیدى على مستوى اللغه والشعر والأدب؛
2. ملاحظات حول نظریه الخلیل العروضیه؛
3. مقاربه الأوزان العروضیه العربیه التى اکتشفها الخلیل فى الشعر العربى، بالأوزان المطبقه فى الشعر الفارسى، و نقد مدى قدرات اللغتین العربیه والفارسیه فى هذا المجال؛
4. دراسه نقدیه للآراء القائله باقتباس العروض الفارسى من العروض العربى والآراء المخالفه؛
5. نقد الأخطاء المنهجیه التى ارتکبها خلال أعماله اللغویه والأدبیه.
این مقاله به بهترین ابداعات خلیل بن احمد فراهید در باب زبان، شعر و ادب میپردازد و درباره نظریات عروضی خلیل بحث میکند. همچنین درباره اکتشافات اوزان عروضی عربی خلیل در شعر عربی سخن گفته و آن را با اوزان شعر فارسی مقایسه کرده و به توان هر دو زبان در این موضوع اشاره دارد.
در این مقاله به نقد آرایی - که میگوید عروض فارسی از عروض عربی اقتباس شده است میپردازد و به خطاهای روش خلیل در زمینه لغت و ادب نیز اشاره کرده است.
العروض العربى,العروض الفارسى,الخلیل بن أحمد الفراهیدى,عروض عربی,عروض فارسی,خلیل بن احمد فراهیدی
0
0
http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-2438&slc_lang=ar&sid=31
2004/04/22004/09/23
1383/7/2
2004/04/22005/02/27
1383/12/9
محمد
خاقانی
دانشگاه اصفهان
محمد
خاقانی
00319475328460049243
00319475328460049243
No
دانشگاه اصفهان
fa
الصُلَیحیّون و آثارهم المعماریه فی الیَمنِ
صُلیحیون و آثار معماریشان در یمن
شهدت بلاد الیمن خلال عصر الدَولهُ الصُلیّحیه (439-532 هـ/1047-1137م) نهضه حضاریه عظیمه، إذ إهتم الصُلیحیّونَ إهتماماً عظیماً بالاعمار و البناء و ظهر ذلک على صنعاء عاصمه الدوله الصُلیحیّه وسایر المدن الیمنیه الهامه کذی جبله وتعکروإیب. لقد اهتم الصُلیحیّون بتعمیر و ترمیم و اصلاح و انشاء المدن و تشیید العمائر الدینیه و الحربیه على الاساس سیاستهم الراقیه الى اصلاح الیمن عامه. لهذا السبب یتمیز هذا العصر بکثره المساجد و الاماکن الدینیه الجمیله و المعالم العظمیه و ما ینسب للبناء الصُلیحی من فضل فی عماره المساجد فی الیمن هو إدخاله العناصر المتعدده و التقالید الجدیده فی بناء المساجد المتمثله فی عنصر المحراب کقطعه فنیه جمیله او البلاطه الوسطى و المآذن المزخرفه البدیعه.
در عصر دولت صلیحیون (439-532 هـ/1047-1137م) سرزمین یمن شاهد نهضت تمدنی عظیمی بود. صلیحیون اهتمام وافری به بناسازی و معماری مبذول داشتند و این سیاست در صنعا پایتخت دولت صلیحی و سایر شهرهای مهم یمنی چون ذی جبله و تعکر و إیب متجلی است. صلیحیون به تعمیر، ترمیم، بازسازی و تأسیس شهرها و یا ساختن بناهای دینی و نظامی براساس سیاست بالندهای که در بازسازی یمن بطور عمده داشتند، اهتمام ورزیدند. به همین دلیل این عصر با کثرت مساجد و اماکن دینی زیبا و آثار باستانی عظیم متمایز است و آنچه به معماری صلیحی منسوب است معماری مساجد در یمن است که با ورود عناصر متعدد و سبکهای جدیدی در معماری مساجد هم چون محراب و بخشهای هنری زیبا و صحن میانی و مأذنههای آراسته بدیع همراه است.
الصُلیحیّون,الیمن,صنعاء,العماره,صلیحیون,یمن,صنعا,معماری
0
0
http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-2466&slc_lang=ar&sid=31
2004/04/22004/09/232005/05/1
1384/2/11
2004/04/22005/02/272005/04/14
1384/1/25
فاطمه
جان احمدی
گروه تاریخ دانشگاه الزهرا،
فاطمه
جان احمدی
00319475328460049241
00319475328460049241
No
گروه تاریخ دانشگاه الزهرا،
fa
دراسه جوانب من اللهجه العربیه فى خوزستان
بررسى جنبه هایى از گویش عربى خوزستان
هذه المقاله فى الواقع هی ثمره و حصیله دراسه میدانیه قام بها الباحث فی منطقه خوزستان الإیرانیه، درس من خلالها اللغه المحکیه لدى عرب خوزستان، کما هى الیوم، وبحث فیها الکاتب الحدود الجغرافیه للهجه، والقبائل التی تتکلم بها. ثمَّ تطرق إلى مباحث صوتیه وصرفیه ونحویه، وأشار إلى الاقتراض اللغوی لهذه اللهجه من الفارسیه و غیرها فی إیران. والتغییرات التى طرأت علیها. مع ذکر أمثله توضیحیه لکلِّ ذلک. وکان منهج البحث فی هذه الدراسه هوالمنهج الوصفی، فقد سجَّلنا عینات متنوعه من هذه اللهجه على أشرطه الکاست، ثم درسناها واصفین جوانبها الصوتیه والصرفیه والنحویه، وقد استعنّا فی مواضع باللغه (الفصحى) لتوضیح الجوانب المشترکه بینها و بین اللهجه العامیه فی خوزستان.
این مقاله حاصل بررسیهای میدانی است که نگارنده پیرامون گویش عربی ایرانی خوزستان انجام داده است. این گویش در خلال قرنهای متمادی دچار تغییرات و دگرگونیهایی در این منطقه شده است. در این بحث گویش مورد استفاده در حال حاضر را با روش تحقیق کیفی و توصیفی مورد مطالعه قرار می گیرد.
نخست قلمرو جغرافیایی و قبایل و طوایفی که با آن گفتگو می کنند مطرح می نماید و سپس عوامل مؤثر در آن، و جنبه های آوایی و صرفی و نحوی، و لغت قرضیهای گویش از زبان فارسی بررسی می شود.
نحو,اللهجه العربیه,الاقتراض اللغوى,التصریف والاشتقاق,ابنیه الکلم,گویش عربی خوزستان,وامگیری,تصریف,واژه سازی
1
10
http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-9171&slc_lang=ar&sid=31
2004/04/22004/09/232005/05/12005/03/15
1383/12/25
2004/04/22005/02/272005/04/142005/03/15
1383/12/25
محمود
شکیب انصاری
دانشگاه شهید چمران اهواز
محمود
شکیب انصاری
00319475328460049240
00319475328460049240
No
دانشگاه شهید چمران اهواز
fa
مساهمه الامام علىّ و من قبله من الخلفاء فى تطور و ارتقاء التفسیر القرآنىّ
نقش حضرت على (ع) و خلفاى پیش از او در پیشبرد تفسیر قرآن
مِما لا جدال فیه أَنَّ الرسول (ص)* کان أوّل من فسَّرَ القرآن الکریم ثمّ أخذ صحابه الرسول على عاتقهم مسؤولیّه هذه المهمّه، وأشهر هؤلاء علیّ بن أبی طالب (ع) والخلفاء الثلاثه الذین سبقوه إلاّ أن تفاسیرهم للقرآن کانت تتفاوت فى الحجم والمقدار والکیفیه؛ إذ یتمیّز تفسیر علی علیه السلام – علاوه على کثرته وکمیّته واتساعه – فى الکیفیّه والمحتوى؛ لأنّ ما فسّره الخلفاء الثلاثه المتقدمون على علیٍّ له صبغهظاهره للآیات، امّا تفسیر علی (ع) فأنَّه یتجاوز الظاهر و ینبىء عن المعنى الباطنی؛ فسار مَنْ فضل الظاهر من التفسیر القرآنیِّ على هدی الخلفاء الثلاثه، واتبّع المفسرون الذین فضّلوا التفسیر العقلی، نمط علی فی التفسیر فى تفاسیرهم.
به شهادت قرآن، نخستین مفسر این کتاب الهی شخص پیامبر گرامی اسلام بوده است. پس از آن حضرت این مهم را صحابه عهدهدار شدهاند، و در این میان از مشهورترین صحابه که به تفسیر قرآن اشتغال داشتهاند از حضرت علی (ع) و سه خلیفه پیش از او یاد شده است. اما روایات تفسیری این چهار تن همانند نبوده و از نظر تعداد و نحوه تفسیر بکلی از یکدیگر متفاوت میباشد. صرفنظر از آنکه تعداد روایات تفسیری حضرت علی (ع) عمدتاً ناظر به جنبههای ظاهری آیات بوده لکن تفسیری که حضرت علی (ع) عمدتاً ناظر به جنبههای ظاهری آیات بوده لکن تفسیری که حضرت علی از آیات قرآن ارائه میدهد منحصر به ظاهر نبوده، و معانی باطنی آن را شامل میگردد، بیشتر مفسران تحت تأثیر شیوه تفسیری این چهار تن قرار گرفتهاند به گونهای که مفسران عقلگرا در تفسیر خود از شیوه حضرت علی (ع) در تفسیر قرآن بهره بردهاند و مفسران ظاهرگرا از مشی و شیوه تفسیری سه خلیفه پیشین تأسی نمودهاند.
تفسیر,التفسیر القرآنی,الإمام علی (ع),الخلفاء,حضرت علی (ع),خلفا,صحابه
41
53
http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-3232&slc_lang=ar&sid=31
2004/04/22004/09/232005/05/12005/03/152004/04/2
1383/1/14
2004/04/22005/02/272005/04/142005/03/152004/04/2
1383/1/14
بمانعلی
دهقان منگابادی
دانشگاه یزد
بمانعلی
دهقان منگابادی
00319475328460049246
00319475328460049246
No
دانشگاه یزد
fa
صدى المرأه فی الاعمال النقدیه الواقعیه لنجیب محفوظ
ندای زن در آثار نقد واقعگرایانه نجیب محفوظ
تهدف المقاله ابراز دور و مکانه المرأه فی الأعمال الأدبیه الواقعیه لنجیب محفوظ، من خلال اعماله الناقده و ذلک بتصویرها فی شتى طبقات المجتمع؛ السفلى و الوسطی و العلیا.
و ترى المقاله أن المرأه فی اعمال نجیب محفوظ من الناحیه الاقتصادیه تدور بدوران الحاله الاجتماعیه فی المجتمع بأسره و هی مرکز التنبه لنجیب محفوظ فى بمته عن تأثیر الإقتصاد فی المجتمع و ما یولده فی حاله ضعفه و قله موارده من تفشی الفساد و ذلک بتصویر المرأه الفقیره بأنها بائعه الجسد.
من جهه أخرى ترى المرأه فی الرجل منقذاً لها من همومها و احزانها الناجمه عن الشعور بالوحده و انعدام العلاقه مع الجنس الآخر.
هذه الحاله تصویر للمرأه فی الطبقه العلیا من المجتمع وکلا النوعین او الحالتین للمرأه (الفقیره، بائعه الجسد و البرجوازیه التی تبغی الخلاص علی ید الرجل) کانت هذه المرأه ضحیه للفساد الناجم عن الطبقیه غیر العادله.
اما المرأه فی الطبقه الوسطى فی تصویر نجیب محفوظ لها، فاکثر حظَاً من مثیلاتها فی الطبقتین السفلى و العلیا فهی فی الغالب امرأه شریفه التزمت التقالید و لم تهم وراء الرجل فلم تقع ضحیه المؤثرات الاقتصادیه بشکل واضح.
من جهه أخرى نجد أن اسلوب نجیب محفوظ الادبی قد صوّر المرأه فی الطبقه الوسطى تصویراً أعمق من غیرها فی الطبقتین الفقیره و البرجوازیه ذلک لأنه ینتمی إلى هذه الطبقه و قد عاش فی أوساطها لذلک نراه یستوفی حقّها من الوصف و بیان ما هو علیها.
در این مقاله میکوشیم تا نقش و جایگاه زن را در آثار انتقادی واقعگرایی نجیب محفوظ بررسی کنیم.
در آثار نجیب محفوظ زنان در بعد اقتصادی تابع شرایط اجتماعی هستند و از این جهت وقتی نجیب به مسأله تأثیر رکود اقتصادی بر جامعه و به ویژه بر اقشار فقیر جامعه میپردازد زنان را اولین و بزرگترین قربانیان آن میبیند که به خودفروشی مبادرت میورزند. از سویی در آثار وی یک راه رهایی زنان از مشکلات، پناه بردن به مردان معرفی میگردد.
در هر حال زن فقیر و ثروتمند قربانی اصلی فساد طبقاتی به شمار میرود، اما زن طبقه متوسط از دو گروه دیگر از وضعیت بهتری برخوردار است؛ زنی شریف که سنت را رعایت نموده به دنبال مرد نیست و به طور مستقیم قربانی معضلات اقتصادی نمیگردد.
از بعد ادبی نیز تصاویر نجیب از زن طبقه متوسط عمیقتر از زنان دو طبقه دیگر است. زیرا خود نجیب متعلق به این طبقه بوده، لذا حق مطلب را به خوبی ادا میکند.
المرأه,الطبقه الاجتماعیه,الروایه الأدبیه,الفلسفیه,الادب العربی المعاصر,الادب القصصی,القصه الواقعیه,نجیب محفوظ,نجیب محفوظ,ادبیات معاصر,داستان,رئالیسم (واقعگرایی),زن
55
64
http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-3315&slc_lang=ar&sid=31
2004/04/22004/09/232005/05/12005/03/152004/04/22004/04/2
1383/1/14
2004/04/22005/02/272005/04/142005/03/152004/04/22005/04/3
1384/1/14
کبری
روشنفکر
دانشگاه تربیت مدرس
کبری
روشنفکر
00319475328460049247
00319475328460049247
No
دانشگاه تربیت مدرس
صلاح الدین
عبدی
دانشگاه تهران
صلاح الدین
عبدی
00319475328460049248
00319475328460049248
No
دانشگاه تهران
fa
دور السید جمالالدین الأسد آبادی فی النهضه الأدبیه المعاصره
تأثیر سید جمالالدین اسدآبادی در بیداری ادبی جهان عرب
من أهم الموضوعات التى یعالجها الباحث فى الأدب المقارن هى دراسه مستوى تأثیر مفکر أو کاتبٍ ما فى أدب أمه أخرِى؛ فعلى الباحث فی هذا المضمار أَنْ یُحدّد نقطه البداء فی التأثیر، من مؤلفات الکاتب، أو من کتاب واحد، أو من شخصیه ذلک المفکر. و کذلک یجب تحدید الوسط المتأثر بلداً کان، أم مجموعه مؤلفین، أم مؤلف واحد. و أخیراً على الباحث أن یُحدّد مدى هذا التأثیر وإطاره. ثم إن هناک أنواعاً من التأثیر، وهناک التأثیر الشخصی و التأثیر الفنی، ثم التأثیر الفکری.
إن السید جمال الدین المشهور بالأوساط العربیه بجمال الدین الأَفغانی ککاتب فارسی و مفکر ایرانی قد أثر على العالم العربی تأثیراً مدهشاً. ولکن الباحثین فى حیاه السید جمال الدین قد عنوا عنایه بالغه بدراسه تأثیره السیاسی فی الصحوه الاسلامیه فی الشرق غافلین عن تأثیره الهام فى النهضه الادبیه المعاصره أو مرّوا علیه مرور الکرامِ. نحن نلاحظ أن هذا التأثیر قد اقتصر على تأثیر السید جمال الدین الشخصی والفکری فى الأدب العربی المعاصر. إذ أنه بشخصیته الفذّه وفکره العظیم استطاع أن یؤثر على رواد النهضه الأدبیه الحدیثه – شعراً ونثراً – تأثیراً هاماً.
لقد حدث التغییر الجذری والتطور الواسع فی الأدب العربی المعاصر فی الربع الأخیر من القرن التاسع عشر حیث تزامن مع دخول السید جمال الدین مصر واستقراره فی القاهره، وکان جمال الدین قد استطاع بفضل نشاطاته الفکریه و السیاسیه والاجتماعیه، أن یکوّن جماعه فذه من الأدباء والمثقفین الذین بدورهم قد أعدّوا الأجواء المناسبه للنهضه الأدبیه المعاصره. وبهذا لعب جمال الدین دوراً هاماً فى إعطاء دفعه قویه للنهضه الأدبیه الحدیثه وذلک بالطرق التالیه:
أ- إِعْدُاد الأجواء المناسبه للنهضه الأدبیه بواسطه الإصلاح الدینی والصحوه الإسلامیه والوعی القومی.
ب- کتابه مقالات سیاسیه فى الصحف والجرائد بلغه سهله تقل فیها الصنعه، والدعوه إلى تحریر الکتابه من التعقید والتقلید وجعلها فی خدمه الفکر لا فی خدمه الأسلوب، و بذلک فتح الطریق أمام الکتّاب والأدباء لتطویر الکتابه الأدبیه.
ج- إن محمود سامی البارودی کرائدٍ للعشر العربی المعاصر کان من تلامیذ السید جمال الدین وتأثر بأفکاره تأثیراً شدیداً
د- إنَّ محمد عبده رائد النثر المعتدل کان من أقرب تلامیذ السید جمال الدین و کان بدوره قد أثَّر على المنفلوطی والذی یعد رائد النثر العربی الحدیث
تأثیر سید جمالالدین اسدآبادی در بیداری ادبی جهان عرب را باید در چارچوب ادبیات تطبیقی بررسی کرد. یکی از مباحث مهم ادبیات تطبیقی، بررسی تأثیر یک نویسنده یا متفکر در زبان و ادبیات ملل دیگر است. در این مبحث، محقق باید نقطه آغاز تأثیر نویسنده یا متفکر و محفل یا محافل ادبی که تحت تأثیر او قرار گرفتهاند، و همچنین محدوده و مقدار این تأثیر را روشن کند.
علیرغم این که مورخان آغاز بیداری ادبی را در دنیای عرب اواخر قرن هیجدهم و اوائل قرن نوزدهم، یعنی هم زمان با حمله ناپلئون بناپارت به مصر، دانستهاند؛ اما حقیقت این است که تحول ادبی در ادبیات نوین عرب در یک ربع اخیر قرن نوزدهم رخ داده است. یعنی زمانی که سید جمالالدین اسد آبادی وارد مصر شد. وی، با فعالیتهای سیاسی و ادبی و تربیت گروهی از اندیشمندان و ادبای مصری، توانست زمینه تحول ادبی را در مصر فراهم نماید. بدین ترتیب سید جمالالدین به طرق زیر در بیداری ادبی جهان معاصر عرب نقش بهسزایی ایفا کرده است:
الف – با ایجاد بیداری سیاسی، و همچنین بیداری و اصلاحات دینی، زمینه را برای بیداری ادبی فراهم کند.
ب – شخصاً با نوشتن مقالاتی در روزنامهها و مجلات و دعوت به سادهنویسی و بیان مطالب سیاسی و اجتماعی در آنها، راه را برای تحول در نوشتار ادبی هموار کند.
در نتیجه:
1- پیشوای نوگرایان در شعر معاصر عرب یعنی محمود سامی بارودی از شاگردان سید جمالالدین و تحت تأثیر افکار وی بود.
2- پیشوای نثر معتدل یعنی محمد عبده از شاگردان او بود، که به نوبه خود تأثیر بسزایی در محمود لطفی منفلوطی پیشوای نثر نوین عربی داشت.
الادب المقارن,النهضه الادبیه,الادب العربى الحدیث,السیدجمالالدینالاسدآبادى,سید جمالالدین اسدآبادی,بیداری ادبی
65
73
http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-3959&slc_lang=ar&sid=31
2004/04/22004/09/232005/05/12005/03/152004/04/22004/04/22004/04/2
1383/1/14
2004/04/22005/02/272005/04/142005/03/152004/04/22005/04/32004/04/2
1383/1/14
فرامرز
میرزایی
دانشگاه بوعلیسینا
فرامرز
میرزایی
00319475328460049249
00319475328460049249
No
دانشگاه بوعلیسینا
على باقر
طاهرینیا
دانشگاه بوعلیسینا
على باقر
طاهرینیا
00319475328460049250
00319475328460049250
No
دانشگاه بوعلیسینا
fa
السلام فی الإسلام
صلح در اسلام
إن موضوع الصلح والسلام ومکانته فی الدین الإسلامی من أهم قضایا الساعه؛ إذ تثار قضیته بین الفینهو الفینه کمسأله ملحه یطلب لها جواباً ناجعاً ولما لم تکن تلک الأبحاث ملبیه بالغرض الذی إیاها استدعى ولها ارتجی، بقی السؤال عینه مطروحاً للحوار و البحث والمناقشه أکثر من ذی قبل؛ ذلکَ أن الهجمه الاستعماریه المستهدفه للإسلام أحکاماً ومفاهیم وأفکارا لم تستنکف عن محاوله النیل منه بشی مما عساه أن یحقق لها نصراً علیه إلا وقذفت بشُبَه ضلالها فی صراطه المستقیم علّها بذلک تضلل معتنقیه وتفتن مناصریه عن الإیمان به، فضلاً عن الذبّ عنه. هذا، وإن المقاله الحاضره تسلط الضوء على قضیه الصلح والسلام ونظره الإسلام لها بوصفها قضیه فرضت نفسها بتبعاتها وخاصه مع محاوله خلط الأوراق والتلبیس على العالم بأَسره من أن وجهه النظر الإسلامیه لا تغایر فی حقیقتها تلکَ الوجهه التی اختطتها الدول الإستعماریه لنفسها وفرضتها بقوه الحدید والنار على شعوب العالم لتُخضعها لمخططاتها فتنالَ منها ما شاءت وما لأجله سُعّرت الحرب. أقول: إن المقاله هذه تعید النظر تقییماً وتقویماً للرؤى المختلفه التی حاولت تفسیر سر العلاقه ما بین الجهاد والفتوحات الإسلامیه – وقل الحرب إن شئت على غرار العباره المعاصره – من جهه، وما بین الصلح والسلم – وقل السلام إن أردت وفقاً لما اصطلح علیه حالیاً – من جهه أخرى، أقول: العلاقه ما بین الحرب والسلام فی ضوء الرؤیه الإسلامیه الأصیله من منبعها الذی لا ینضب ولا ینکص عن الوفاء باحتیاجات المؤمنین به روحیاً ومسلکیاً، هذا المنبع المتمثل بکتاب الله تعالى سبحانه وسنه وسیره نبیه وآله الأطهار علیهم السلام جمیعاً. وعلیه، فلقد سلکت هذه المقاله نهج الاحتکام للکتاب وسنه وسیره النبی الأکرم صلى الله علیه وآله وسلم، من تناول للآیات الکریمه بنحو من التفسیر الموضوعی، وتتبع لأحداث السیره النبویه العطره على نهج التبویب التحلیلی لمجریاتها. وقد قدمت لهذا کله ببیان الآراء ووجهات النظر فی هذه المسائله مرجحه بذلکَ رأیها الذی تطمئن إلیه وترتضیه.
بحث صلح در اسلام و مکانت آن در دین اسلام از موضوعاتی است که امروز به جدّ مطرح است. مقاله حاضر مسأله فتوحات در اسلام و جهاد مسلمین را از نگاهی فنّی و علمی دور از نظرگاههای غربی و متداول بررسی میکند. مؤلف با تکیه بر قرآن کریم و سیره نبوی (ص) و ائمه اطهار (ع) به بررسی این موضوع مهم میپردازد و با استدلال و بر پایه روشی متین جهاد اسلامی را برای برپایی صلح پایدار در جهان تفسیر میکند و ارتباط متین بین این دو را با تکیه بر تاریخ اسلام روشن میکند.
الإسلام,اسلام,السیره النبویه,الحرب (الجهاد),السلام (الصلح والسلم),معاهدات,زندگی پیامبر,جنگ,صلح,صلحنامه
75
86
http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-4194&slc_lang=ar&sid=31
2004/04/22004/09/232005/05/12005/03/152004/04/22004/04/22004/04/22004/04/2
1383/1/14
2004/04/22005/02/272005/04/142005/03/152004/04/22005/04/32004/04/22004/04/2
1383/1/14
محمد
نصیری
حوزه دینى قم
محمد
نصیری
00319475328460049251
00319475328460049251
No
حوزه دینى قم