The Journal of Research in Humanities
دراسات فی العلوم الانسانیه
AIJH
Literature & Humanities
http://aijh.modares.ac.ir
1
admin
2383-4269
2538-2160
ar
jalali
1431
7
1
gregorian
0
5
1
17
3
online
1
fulltext
fa
علاقه المصادر المکتوبه بالروایات الشفویه فی القرون الثلاثه الأولی من التاریخ الهجری
پیوستگی منابع نوشتاری باروایات شفاهی درسه قرن نخستین هجری
کانت الروایه الشفویه والطریقه الإسنادیه هی الصوره الغالبه علی کثیر من کتب الحدیث والفقه والنصوص الرجالیه والتفسیریه وحتی المصادر التاریخیّه والأدبیّه التی دوّنت فی القرون الأولی من التاریخ الإسلامیّ. سیطره هذا الأسلوب علی روایه الحدیث إلی جانب الإعتقاد الذی کان سائداً باَنّ العرب کانوا یمتلکون ذاکرات قویّه تغنیهم عن کتابه ما یتلقون من تعالیم لفتره طویلة، جعل بعض الکتاب یعتقدَ بأن المصادر لهذه الکتب کانت شفویّه تماماً. وما نرمی إلیه فی هذا المقال هوالتعرف علی مصادر کتابه الحدیث والتأریخ الروائی معتمدین علی شواهد تثبت استخدام الکتابه فی عصر النبوه وشیوعها الواسع فی عصر الصحابه والتابعین، کما أوضحنا دور الکتابه التأریخی فی تسجیل وتدوین التراث العلمی والدینی للمسلمین. ثم بَینا ما أحدثته الذاکره العربیه المزعومه من إِبهامات ومشاکل فی التراث العلمی للقرون الإسلامیّه الأولی، وأوضحنا الجوانب المختلفه للنظریه القائله بأن معظم الراویات والأحادیث وصلت إلی جامعی الأحادیث وکتاب التأریخ عبر الکتابه المستمره للأساتذه والطلاب، إذاً هناک علاقه وتعامل بین الروایات الشفویّه فی القرون الأولی والمصادر المکتوبة.
«روایت شفاهی» و روش «اسنادی» صورت ادبیِ غالب برکتابهای حدیثی،فقهی، رجالی، تفسیری و بسیاری از منابع تاریخی وحتی ادبی نوشته شده در سدههای نخست تاریخ اسلام است. چنین روشی درکنار این گزاره که عرب به سبب قوت حافظه، برای مدتی نیازبه ثبت مکتوب آموختههای خود نداشته باعث شده است تاشماری ازنویسندگان، منابع این کتابها را صرفا «روایات شفاهی» تلقی کنند.
تحقیق حاضردراجرای وظیفه شناخت منابع حدیث نگاری وتاریخ نگاریِ روایی با استناد به شواهدی که تشریع سنت کتابت درعصرنبوی، رونق آن در عصر صحابه و تابعین و نقش تاریخی کتابت درضبط وثبت میراث دینی- علمی مسلمانان را اثبات می کند و با عطف توجه به ابهامات و مشکلاتی که در حافظه عرب وحفظ آثار علمی ِسدههای نخست به چشم میخورد، درصدد بررسی جوانب گوناگون این فرضیه است که همه یا بسیاری از روایات باقرائت، إملا وکتابت مستمر اساتید و دانشجویان به دست مؤلفان جوامع حدیثی وتاریخی رسیدهاند. بنابراین میان روایات شفاهی ومنابع مکتوب سدههای نخست، پیوند و تعامل معناداری دیده میشود.
تاریخ نگاری,الروایات الشفاهیة,الروایات المکتوبة,الکتابة,کتابه الحدیث,کتابه التاریخ,روایات شفاهی,روایات مکتوب,کتابت,حدیث نگاری
71
90
http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-7270&slc_lang=fa&sid=31
حسین
عزیزی
حسین
عزیزی
100319475328460049342
100319475328460049342
No
دانشگاه اصفهان
دانشگاه اصفهان
سید اصغر
محمودآبادی
سید اصغر
محمودآبادی
100319475328460049343
100319475328460049343
No
دانشگاه اصفهان
دانشگاه اصفهان
اصغر
منتظرالقائم
اصغر
منتظرالقائم
100319475328460049344
100319475328460049344
No
دانشگاه اصفهان
دانشگاه اصفهان
علیاکبر
کجباف
علیاکبر
کجباف
100319475328460049345
100319475328460049345
No
دانشگاه اصفهان
دانشگاه اصفهان