The Journal of Research in Humanities
دراسات فی العلوم الانسانیه
AIJH
Literature & Humanities
http://aijh.modares.ac.ir
1
admin
2383-4269
2538-2160
ar
jalali
1428
4
1
gregorian
0
1
1
14
2
online
1
fulltext
fa
المرأه فی «المثنوى» لجلال الدین الرومی
زن در مثنـــــوی
بالرغم من النظره المتسامیه التی أطل بها جلال الدین الرومی على المرأه سواء فی حیاته العائلیه (حیال الزوجه، والبنت، وزوجه الابن) أو فی الحیز الاجتماعی، وعلى الرغم من اشعاره الکثیره الزاخره بالاماحات والنقاط المعمقه حول المرأه (زوجهً، معشوقهً، أماً) فی سفره الکبیر(المثنوی)، الاّ أن بالمستطاع أن نلاحظ الى جانب کل ذلک حکایات وابیات لاتتلائم مع اسلوبه فی الحیاه العائلیه، ولا مع شطر من نتاجه الشعری. وبالنظر الى أن القران والحدیث الشریف مصدران اساسیان من مصادر الالهام الشعری عندالرومی، یلوح أن الاشعار المذکوره تتسق مع الاحادیث والروایات التی استترت تدریجیاً فی مطاوی الأعراف التی سادت عصره، اکثر من استلهامها القرآن الکریم أو تناغمها مع آیاته.
علیرغم نگاه ارزشمند و والای مولانا به زنان چه در زندگی خانوادگی خود( در قبال همسر، عروس و دختر) و چه در جامعه و به رغم بسیاری از اشعار نغز و پر نکته او پیرامون زنان ( درقالب همسر، معشوق و مادر) در مثنوی، شاهد حکایتها و اشعاری هستیم که نه با دید مولانا در زندگی خانوادگیاش تناسب چندانی دارد و نه با اشعار دیگر او.با توجه به اینکه قرآن و حدیث دو منشأ عمده اشعار مولانا محسوب میگردند، به نظر میرسد اشعار مورد نظر بیش از آنکه متاثر(از) و یا متناسب(با) آیات قرآنی باشد، همسو با احادیث و روایات است که بتدریج در عرف زمانه خود را مستتر کرده است.
العقل,عقل,المرأه,جنسها وماهیتها,النفس,المکر,الهبوط,المشوره,الجهاد الاکبر,الشرّ,جنس و ماهیت زن,نفس,مکر,هبوط,مشورت,جهاد اکبر,شر
63
82
http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-2478&slc_lang=fa&sid=31
جمیله
کدیور
جمیله
کدیور
100319475328460049172
100319475328460049172
No
دانشگاه الزهرا
دانشگاه الزهرا