The Journal of Research in Humanities
دراسات فی العلوم الانسانیه
AIJH
Literature & Humanities
http://aijh.modares.ac.ir
1
admin
2383-4269
2538-2160
ar
jalali
1388
4
1
gregorian
2009
7
1
16
3
online
1
fulltext
fa
شبهات المستشرقین حول الجهاد و القتال فی الإسلام و أجوبتها القرآنیه
شبهات مستشرقین پیرامون جهاد و قتال در اسلام و پاسخ قرآنی آن
یطرح الکاتب فی هذه المقاله بعض أهم شبهات المستشرقین حول الجهاد و الأمر به فی آیات القرآن بزعم أن الجهاد فی الاسلام بـ"شهاده القرآن" عمل عنیف و غیر منطقی مما ساعد علی انتشار الإسلام خوفاً، و لهذا فإن الإسلام هو دین الحرب و الرسول هو رسول السیف. و فی هذا المجال یشار إلی أشخاص من قبیل؛ جولد زیهر و بی جی فاتیکیوتیس P.j. Vatikiotis ، و برنالد لوئیس، و ویلیام موئیه، و ریون فایرستون، و ریزوی فایزر، و بلاشر، و رودنسون، و لامانس و نولدکه.
خلال دراسه قضیه الجهاد فی آیات القرآن استناداً إلی آیات القرآن نفسها أجاب عنها فی ثلاثه مجالات:
المجال الأول: دراسه الأسالیب المختلفه للقرآن فی مواجهه التیارات المخالفه علی أساس ترتیب نزول سور القرآن و بالإلتفات إلی أهداف و مقاصد السور، أثبتت أن القرآن أکد مراراً فی البدایه علی أسالیب الدعوه و البرهان و الموعظه و الجدال بالتی هی أحسن و جاء الجهاد کأسلوب أخیر.
المجال الثانی: دراسه استعمالات لفظه الجهاد و القتال فی القرآن تثبت أن الجهاد فی القرآن یختلف عن القتال. فالجهاد یعنی بذل الوسع و الجهد فی سبیل الله و غالباً ما یکون المراد هو العمل الثقافی. و علی هذا الأساس یجب القول؛ إن مقصود المسشترقین من استعمال لفظه الجهاد هو القتال و لیس الجهاد بالمعنی القرآنی.
المجال الثالث: فی جمیع موارد الأمر بالقتال فی آیات القرآن، جاء هذا الأمر تحت ظروف خاصه و وفقاً لشروط محدده.
نویسنده در این نوشتار ابتدا برخی از مهمترین شبهات مطرح شده از سوی مستشرقین درباره جهاد و امر به آن در آیات قرآن را خاطر نشان ساخته است مبنی بر این که جهاد در اسلام به استشهاد آیات قرآن یک عمل خشونت آمیز و غیر منطقی نیست که عامل مؤثر در گسترش اسلام بوده است و به همین جهت باید گفت که این دین و پیامبر آن – نعوذ بالله - دین جنگ و پیامبر شمشیر بوده است. در این میان نظرات کسانی چون: گولد زیهر، پی ـ جی ـ واتی کیوتیس P.J. Vatikiotis، برنالد لوئیس، ویلیام موئیه، ریون فایرستون، ریزوی فایزر، بلاشر، رودنسون، لامانس و نولدکه را آورده است و ذیل سه نکته کلی، ضمن بررسی مسأله جهاد در آیات قرآن، با استفاده از آیات به آنها پاسخ داده است:
نکته اول: بررسی روشهای مختلف مورد استفاده قرآن در رویارویی با جریانهای مخالف بر اساس ترتیب نزول سوره ها و با توجه به اهداف و مقاصد سور به خوبی نشان می دهد که قرآن ابتدا روشهای دعوت، برهان، موعظه و جدال أحسن را به کرات مورد استفاده قرار داده و جهاد آخرین روش می باشد.
نکته دوم: بررسی استعمالات واژه جهاد و قتال در قرآن نشان می دهد که در قرآن جهاد با قتال تفاوت دارد. جهاد به معنای به کاربردن تمام توان خود در راه خدا و بیشتر مقصود جهاد فرهنگی
می باشد. بر این اساس باید گفت که مقصود مستشرقان در واقع همان قتال می باشد.
نکته سوم: در تمام موارد امر به قتال در آیات قرآن این امر تحت شرایطی خاص و طبق شروطی چند صادر شده است.
الجهاد,القتال,المستشرقون,شبهات,القرآن,الإسلام.,اسلام,جهاد,قتال,مستشرقان,قرآن
93
112
http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-8298&slc_lang=fa&sid=31
کاظم
قاضی زاده
کاظم
قاضی زاده
100319475328460049096
100319475328460049096
Yes
استاد راهنما و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس
استاذ المشرف و عضو الهیئه العلمیه بجامعه «تربیت مدرس»
محمدعلی
مهدوی راد
محمدعلی
مهدوی راد
100319475328460049097
100319475328460049097
No
دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه تربیت مدرس
محمد علی
لسانی فشارکی
محمد علی
لسانی فشارکی
100319475328460049098
100319475328460049098
No
استاد مشاور و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس
استاذ المشرف المساعد و عضو الهیئه العلمیه بجامعه «تربیت مدرس»
علی رضا
حسنی
100319475328460049099
100319475328460049099
No
طالب الدکتوراه، فرع العلوم القرآنیه و الحدیث بجامعه «تربیت مدرس»