Volume 17, Issue 3 (0)                   AIJH 0, 17(3): 91-102 | Back to browse issues page

XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

قاضی زاده ک, آیینه وند ص, مهدوی راد م ع, رسولی ح ا. بررسی تفاوت خطابهای تبلیغی انبیای سلف و پیامبر اسلام (ص). AIJH 0; 17 (3) :91-102
URL: http://aijh.modares.ac.ir/article-31-6232-en.html
1- تهران- دانشگاه تربیت مدرس
2- تهران - دانشگاه تربیت مدرس
3- تهران- دانشگاه تهران
Abstract:   (8090 Views)
همه پیامبران الهی از طرف خداوند مأموریت داشتتد ضمن ابلاغ رسالت خود مردم را به عبادت خدا و اجتناب از طاغوت فرا بخوانند. میزان موفقیت أنبیا در جذب مخاطبین و همچنین سرعت گسترش دینی که آورده‌اند با هم تفاوت می‌کند. چرا حضرت نوح (ع) پس از نهصد و پنجاه سال دعوت موفق به جذب تعداد اندکی از مخاطبینش می‌شود ؟ عوامل مختلفی در این تفاوت موفقیت دخیل هستند. یکی از این عوامل نحوه گفتگو و خطابهای پیامبران با مخاطبین خود بوده است. تأکید پیامبران سلف به استفاده از شیوه‌هایی همچون تهدید و نصیحت بوده است. در حالی که رسول گرامی اسلام بیش از هر چیز از بشارت استفاده کرده و هرگز به تهدید قوم نپرداخته است. مهم‌ترین و مؤثرترین عامل موفقیت پیامبر(ص) در دعوت و تبلیغ همانا حسن خلق آن حضرت می‌باشد که ریشه نحوه مخاطبه و تعامل ایشان است .
Full-Text [PDF 490 kb]   (2125 Downloads)    

Received: 2009/01/16 | Accepted: 2009/04/22 | Published: 2010/05/3

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.