Volume 15, Issue 3 (0)                   AIJH 0, 15(3): 133-142 | Back to browse issues page

XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ناصری طاهری ع. مبنا شناسی تاریخی نظریه برخورد تمدنها. AIJH 0; 15 (3) :133-142
URL: http://aijh.modares.ac.ir/article-31-4993-en.html
دانشگاه الزهرا
Abstract:   (6942 Views)
دکترین برخورد تمدنها که توسط ساموئل هانتینگتون در سالهای اخیر مطرح شده وافکار جهانیان را به خود مشغول کرده است. دفعتاً زاده نشده، بلکه به مدد برداشتهای تاریخی غربیان مطرح شده است. یعنی این تئوری که البته محوریت آن برخورد اسلام وتمدن مشترک یهودی – مسیحی بوده با برداشتها وتعابیر تاریخی غربیها از اسلام ومسلمین گره خورده است ومسیحیان اسلام را بدعتی در چهارده قرن قبل در درون جامعه مسیحی می پندارند وبه همین علت جنگهای صلیبی را تقدیس وتکریم کرده اند. در این مدرسه استنباطات موردی از مفاهیم اسلامی وتاریخ اسلام که از ذهن وزبان خاورشناسان واسلام شناسانی چون برنارد لویس تراوش کرده، در زوایای اندیشه غالب نخبگان غربی نشسته است. به عبارتی تفسیر مکانیکی و ایستا از لغات وواژه های مندرج در ادبیات مکتوب اسلامی، غربیان را به اشتباه انداخته و به راحتی وسادگی نمی توان این خطای تاریخی را پاک کرد، مگر آنکه غربیها بپذیرند با دید تاریخی نمی توان درباره امور ماوراءالطبیعه از جمله مبانی دین سخن گفت وقبول کنند اسلام دینی است که اگر چه از نظر تاریخی در اقتدار یهودیت ومسیحیت است اما مبانی معرفتی آن متفاوت است. این تفاوت را هم نمی توان از بین برد.
Full-Text [PDF 162 kb]   (2200 Downloads)    

Received: 1970/01/1 | Accepted: 2001/04/1 | Published: 2024/02/1

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.