Volume 13, Issue 2 (0)                   AIJH 0, 13(2): 85-99 | Back to browse issues page

XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

صدقی ح, انصاری ن. تصاویر استعاری حزن انگیز در مراثی شریف رضی. AIJH 0; 13 (2) :85-99
URL: http://aijh.modares.ac.ir/article-31-196-en.html
1- دانشگاه تربیت معلم تهران
2- دانشگاه تربیت معلم
Abstract:   (9303 Views)
شریف رضی تصویرپردازی هنرمند وخلّاق است که قلم را همچون قلم مونقاش به دست می‌گیرد و با کمک انواع تصاویرشعری و بخصوص تصاویر بیانی تابلوهایی زیبا از سیمای درونی واحساسات و تفکّراتش ترسیم می کند، و تلاش دارد شعر خود را از افتادن در ورطه تکلّف و تصنّع برهاند. در میان مراثی سیّد قصیده‌ای را نمی‌توان یافت که در آن، انواع تصاویر تشبیهی و یا استعاری و ... به کار گرفته نشده باشد و این بدان دلیل است که او مجاز را بالاتر از حقیقت می‌داند. البتّه این تصاویر تنها برای زیبایی کلام و نیکو نمودن تصویر کلّی شاعر چاشنی سخن نمی‌شود، بلکه برای نزدیک و ملموس کردن معنی در ذهن شنونده و یاری کردن او در تجسّم امور معنوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله به دنبال آنیم تا با تحلیل مراثی شریف رضی انواع تصاویر استعاری و دلایل بکار گیری آنها را در اشعار او مورد بررسی قرار دهیم .این نوع تصویر بر پایه های تشخیص و تجسیم استوارشده است و شاعر با کمک گرفتن از آن تابلوهای بلاغی زیبایی خلق می کند که بخشی از آن ، امور معنوی چون :روزگار ،‌مرگ ، بخشش، غم و اندوه و ...را در چارچوب تصویر استعاری بررسی می‌کند، و بخشی دیگرنیز برای ملموس کردن امور حسّی و واضحتر و دقیقتر ساختن تصویر آنها در ذهن مخاطب، این امور محسوس را در قالب استعاره به تصویر می‌کشد. در پایان بحث نیزبه تحلیل نقش استعاره در ترسیم احساسات و افکار شاعر پرداخته‌ایم.
Full-Text [PDF 237 kb]   (3544 Downloads)    

Received: 1970/01/1 | Accepted: 1970/01/1 | Published: 2014/01/1

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.